Battlefield 3: Close Quarters DLC

Gespeeld op Xbox 360, ook verkrijgbaar voor pc en PlayStation 3.

De tweede DLC voor de befaamde shooter Battlefield 3 is er. Hij heet Close Quarters en draait ook volledig om iets wat eigenlijk niet past bij de Battlefield-serie: kleine ruimtes. Het spel bevat maps die bijzonder klein zijn en waar het echt om chaos en destructie gaat. Zijn ze, ondanks dat ze niet passen in de Battlefield-filosofie, toch nog leuk geworden?

bf3

Naast vier nieuwe maps bevat deze DLC, die voor ongeveer vijftien euro over de digitale toonbank gaat, nog wat extra’s. Tien nieuwe geweren, twee nieuwe gamemodes (waarvan er een echt nieuw is) en zogenaamde 'HD-destruction', oftewel de muren ontploffen wat mooier. Je krijgt dus wel wat voor het geld, maar goedkoop is de DLC zeker niet.

Plezier op kantoor
Zoals duidelijk is gaat het om de kleine ruimtes, het zijn vier maps die zich voornamelijk afspelen in grote villa's of kantoorgebouwen. Je kunt zoals je gewend bent dit keer geen gebruik maken van tanks, helikopters of ander motorisch geschut, het draait echt om de infanterie. Daarbij komen de nieuwe guns wel van pas, deze voelen namelijk een stuk sterker aan dan de standaard geweren voor op de korte afstand. Je bent voornamelijk met shotguns in de weer.

bf3

De vier levels draaien volledig om de chaos, schrik niet als je twintig keer doodgaat per ronde. Zo heb je een level in een exotisch oord, waarbij er op de begane grond een vlag staat die jij moet veroveren. Nou heb ik door rondjes te lopen op dat stuk ontdekt dat je wel op veertien verschillende plekken die vlag kunt bereiken. Via zij-ingangen, via de kelder, via etages hoger. Dit zorgt ervoor dat je nooit op een veilige plek kunt zitten en de vlag kunt veroveren, de levels zijn zo klein dat iedereen er binnen een paar tellen bij is om alles aan flarden te schieten.

Call of Battlefield
Dit zorgt voor leuke en chaotische gameplay dat meer aanvoelt als Call of Duty. Het is anders en zeker leuk, maar toch mist het net dat Battlefield-gevoel. Het was weer een genot om na die vier levels in een 'oud' level een jet te pakken en deze weer stuntelend tegen een berg aan te parkeren. Maar voor de mensen die eens wat anders willen zijn het zeker vier maps die goed in elkaar steken en leuk zijn om te spelen.

bf3

De nieuwe gamemodus die erbij is gekomen is Gunmaster, waarbij iedereen begint met een pistool. Maak je twee mensen in een ronde dood, krijg je een beter geweer en zo gaat dat twintig levels door totdat je de meest brute gun van iedereen hebt. Je eindigt de mode door iemand met een mes om te brengen. Het is alleen zonde dat als je toevallig midden in een potje komt je compleet kansloos bent om met je pistool 'even' twee mensen dood te maken die schieten met guns waar het leger jaloers op is. Ben je er bij deze modus vanaf het begin bij is het wel bijzonder leuk.

De DLC is los beschikbaar of als onderdeel van Battlefield Premium, en wanneer je over dat laatste beschikt, heb je ook de mogelijkheid tot servers die door clans of mensen worden gehost. Dit voelt aan alsof je op de pc aan het spelen bent en tot op heden stelt het niet teleur. Je kunt gekickt worden als je aan het basekillen bent of voor andere redenen, de regels zijn door de hosts helemaal zelf te kiezen.

Conclusie:
De tweede DLC van Battlefield 3 is geen tegenvaller. Close Quarters zorgt voor chaotische gameplay die, hoewel het eerder aanvoelt als Call of Duty dan Battlefield, erg leuk is om te spelen. Wil je een keer wat anders dan gigantische maps waarbij je soms een minuut aan het lopen bent totdat je een vijand ziet, dan is Close Quarters perfect.

bf3

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.