FIFA Manager 13

Als je het over voetbalmanagementgames hebt praat je in de huidige tijd altijd over Football Manager en had je het vroeger over Championship Manager. Maar de FIFA-variant hiervan is nooit echt aangeslagen. EA probeert het dit jaar weer met FIFA Manager 2013, lukt het ze dit jaar wel? Wij bekeken alle statistieken en informatie.

fifa

Mijn aversie tegen FIFA Manager was altijd dat het zo ‘kinderlijk’ overkwam. Wanneer ik een spel als dit wil spelen wil ik niet te maken krijgen met een huis, met het zoeken naar een vrouw en of je wel of niet op vakantie gaat naar Ibiza. Dat was altijd een van de selling points van de serie, dat je ook nog een leven had naast het managen van een team. Gelukkig probeert EA met dit deel een stuk serieuzer te zijn, deze optie zit er namelijk nog wel in maar staat standaard uitgeschakeld. Tip: laat dat ook zo.

fifa manager

Waar het nu allemaal om draait zijn de statistieken, en voor een fan van het genre ben je er dol op. Eindeloze spreadsheets, tactieken, letten op de conditie van je spelers. Je bent constant bezig met het kijken naar een berg letters en cijfers, die jij dan zo moet plaatsen om je team optimaal te kunnen laten spelen. FIFA Manager 13 biedt je deze statistieken ook, in groten getale. Ik was bijzonder verbaasd dat dit op sommige punten nog dieper ging dan Football Manager. Je moet nu ook rekening houden met het individu. Spelers hebben hun wensen en daar moet je ook mee omgaan. Jantje wil niet samenspelen met Pietje, en de andere ziet jouw club als een opstapje voor een grote carrière en wil elke wedstrijd basis staan zodat hij snel weer weg kan gaan. Het geeft een extra dimensie aan het managen, iets waar (volgens mij) echte coaches ook mee te maken hebben.

Waar ik minder over te spreken ben is de gameplay zelf. Om te testen of het spel een beetje realistisch is begon ik een normaal seizoen met Ajax zonder te saven. Ik ging beide keren tien wedstrijden spelen en speelde beide keren met dezelfde elf spelers. Maar ik merkte een gigantisch verschil. In de eerste sessie won ik alles, alleen Europees had ik wat problemen. Het waren wedstrijden die met wel vijf doelpunten verschil gewonnen waren. De tweede keer was het compleet omgedraaid. Nou kan dit wel eens gebeuren, maar tien wedstrijden verliezen achter elkaar is wel iets te gek. Als je met de sterkste elf van Ajax 3-0 op ‘je kloten krijgt’ bij Willem II uit, dan ga je je toch afvragen hoe dat kan.

fifa

Ik denk dat ik wel weet hoe dat kwam. Ze hebben een match engine die er goed uitziet, een beetje zoals FIFA 10 op de consoles. Nou bekeek ik de eerste tien wedstrijden via deze match engine. De tweede keer dat ik speelde simuleerde ik alles direct. Het lijkt wel alsof er tijdens de simulatie gewoon een dobbelsteen wordt opgegooid wie er gaat winnen, en dat al het werk die in de tactieken en training zat voor niks was. Uiteraard was dit gebaseerd op een vergelijking van twee keer een aantal uur spelen, maar toch was het vreemd. Er gebeuren wel meer frappante dingen in de game. Zo kreeg ik na twee weken trainerschap zijn al contractaanbiedingen bij andere clubs en zelfs landen, zonder dat ik ook maar een goed resultaat had neergezet. Het lijkt nog allemaal wat willekeurig.

Zoals gezegd ziet de match engine er zelf goed uit en dat geldt voor de gehele game. De menu’s zien er strak uit, maar zijn niet zo kaal als bij de concurrent, waardoor er toch een meer ‘gamey’-feel aan zit. Het is in het begin behoorlijk uitvogelen waar alles zit en hoe je bij transfers kunt komen en dergelijke, maar de game geeft je genoeg informatie tijdens de laadschermen om hierachter te komen.

Conclusie:
FIFA Manager 13 lijkt een opzet te zijn voor wat een goede toevoeging kan worden in het voetbalmanagementgenre. De game heeft de basisdingen nu door, veel en goede statistieken, een prachtige match engine en over het algemeen speelt de game wel fijn. Maar er gebeuren nog te veel rare dingen in dit spel. Wedstrijden lijken als je de potjes simuleert in plaats van bekijkt te zijn opgekocht door belchinezen en je krijgt aanbiedingen van clubs en landen voordat je team ook maar een bal heeft aangeraakt in een seizoen. Met de basis van de game zit het dus wel goed, met wat extra werk in de verfijning kan FIFA Manager uitgroeien tot een goede serie, maar bij deze game valt dat nog een beetje tegen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Grafisch mooi - Lijkt gebaseerd te zijn op willekeur 6,5
+ Overvloed aan statistieken - Menu's wat onduidelijk