Nike+ Kinect

Trainen via een console, sinds Wii Fit wordt het als normaal gezien. De sportscholen liepen daarna gigantisch leeg en Nederland was nog nooit zo sportief als nu. Oké, dat is niet helemaal waar, maar het is wel duidelijk dat voor thuis trainen geen heel dure spullen meer nodig zijn, een console is voldoende. Sinds de komst van Kinect zijn er ook talloze fitnessgames uitgekomen, welke varieerden van dramatisch slecht tot 'meh'. Nike en Sumo Digital komen nu met het populaire Nike+ voor Kinect. Een geslaagde combinatie?

nike

Nike+ is een fitnessprogramma voor Xbox 360 waarbij er een beetje van wordt uitgegaan dat je enigszins fit bent. In andere fitnessgames krijg je lichte oefeningen die de opaatjes en omaatjes bij het fitnessprogramma op Omroep Max ook nog wel kunnen doen. Nike+ is niet zo. Ze vragen het uiterste van je en dat is voor een goed fitnessprogramma natuurlijk belangrijk.

Je krijgt in de game een personal coach. Ze hebben twee bekende trainers een digitaal kleurtje gegeven en ze gaan je helpen bij de oefeningen. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van wat ze allemaal zeiden. Als mijn ene arm niet goed stond zag je dat niet alleen op het scherm maar vertelde de trainer dat ook aan mij. Er zit duidelijk werk in hoeveel ze te vertellen hebben en de accuraatheid van de game zelf. Je moet echt precies doen wat ze van je vragen want anders mag je het gewoon opnieuw doen. Gedomineerd worden in je eigen kamer…een man heeft leukere hobby’s.

nike

Sterk worden
Er zijn drie trainingsvormen waarvoor je kunt kiezen. Om sterk te worden, om jezelf te ‘tonen’ of om snel calorieën te verbranden. Er zit een aardig verschil in de traingingsprogramma’s. Uiteraard gaat het alleen om cardio, aangezien je tijdens het trainen geen andere hulpmiddelen gebruikt dan jezelf, maar ze zitten zo in elkaar dat het wel lijkt te werken. Het heeft wat weg van de bekende fitnessshows van P90X, maar dan wel een veel lichtere variant. Als je de game het snelst moet omschrijven kom je uit op: Jumping The Game. Je bent veel aan het springen. Snel van links naar rechts en van voren naar achter, elegant of juist in heel snelle sprongen. Het is niet zo bijster interessant om dit weken te doen, maar het werkt wel.

Maar bij dit springen kom je ook direct uit op het grootste minpunt van de game: de ruimte die je nodig hebt. De game heeft ongeveer drie meter nodig per kant. Dus voordat je het aanschaft kijk eerst of je aan alle kanten genoeg ruimte hebt, want anders is het bijna onspeelbaar. Ik moest vaak oefeningen overslaan omdat ik anders mijn tenen zou breken vanwege in de weg staande bedden en kasten. Ook zag de game vaak een gordijn aan als een levend iets waardoor de game niet zag dat ik op een goed punt stond. Dat is toch het grootste minpunt aan een fitnessspel voor Kinect. Je bent langer bezig met dat de game je goed ziet staan dan dat je echt aan het fitnessen bent, een gebrek dat geheel aan de Kinect ligt.

nike

Zonde van Kinect
Want de trainingen zijn goed. Zo geeft de trainer tijdens het squatten op een been aan dat je moet doorgaan tot je echt niet meer kunt en hij zegt steeds dat je er nog zeker een bij kunt hebben. Het voelt dan bijna aan alsof je in de sportschool staat. Maar vanwege de Kinect ben je te weinig bezig met trainen en te veel bezig met jezelf goed positioneren, zonde.

Voor de rest doet de game alles wel goed, het ziet er strak uit, de trainingen zijn duidelijk en als je al een Nike+-account hebt wordt alles voor je in de gaten gehouden via leaderboards. Zo ben je precies op de hoogte van welke trainingen je hebt gedaan, hoe frequent je ze doet en hoeveel calorieën je hebt verbrand.

Conclusie:
Als Kinect een godswonder is dat 100% accuraat werkt, zou dit het ultieme trainingsprogramma zijn. De trainingen zijn duidelijk en pittig, en je wordt ondersteund door een goede personal coach. Het ziet er grafisch goed uit en het is prima duidelijk wat je moet doen. Maar doordat de Kinect tegenvalt in de game en je bijzonder veel ruimte nodig hebt voor dit spel wordt het haast onspeelbaar. Woon je in een riant huis of heb je speciaal voor Kinect een kamer van twintig vierkante meter leeggehaald, dan zou dit spel perfect werken en heb je er ook echt wat aan. De rest kan beter weer een abonnement bij de sportschool halen, want ook dit is geen perfecte oplossing voor een  fitnessgame geworden.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Goede training - Bijzonder veel ruimte nodig 6,5
+ Personal Coach - Kinect verpest het feest