Civilization V: Gods & Kings

Het is alweer bijna twee jaar geleden dat het vijfde deel van de Civilization-serie uitkwam, een mooi moment voor een uitbreiding volgens de makers. Civilization V: Gods & Kings is een uitbreiding die religie terugbrengt naar de game, iets waar de fans naar zaten te smachten. Ook kunnen we nu als Nederland de wereld gaan veroveren. De normale game was twee jaar geleden geweldig, maar had zijn mankementen. Zijn ze nu opgelost met deze uitbreiding?

civ

Gods & Kings brengt naast religie nog een aantal nieuwe dingen naar Civ V. Zo zijn er tientallen nieuwe gebouwen, units en wonderen bijgekomen. Tevens zitten er een à twee nieuwe tijdperken in die wat meer overeenkomen met de werkelijkheid. Zo spring je dit keer niet direct van de industriële revolutie naar een ultramodern tijdperk. De leukste toevoeging aan de game zijn de spionnen, die ook terug van weggeweest zijn.

Espionage
De belangrijkste toevoeging in het spel mag dan religie zijn, ik vind het persoonlijk totaal niet belangrijk tijdens de potjes en vond het eerder nutteloos dan echt een toevoeging. Al moet ik toegeven dat religie in Civ IV veel te sterk was en dat je er bijna de game mee kon winnen, in deze uitbreiding is de toevoeging bijna nihil. Je kunt door middel van faith te creëren een religie in je land opbouwen. Er zijn elf verschillende religies, maar in principe kun je er heel weinig mee. Je kunt ervoor zorgen dat jouw religie ook in andere landen wordt opgenomen en je krijgt er bonussen mee in de vorm van een aantal heiligen, maar daar stopt het eigenlijk al. Het is leuk voor het complete plaatje, maar het voegt niet bijzonder veel toe.

gc

Wat wel een heel leuke toevoeging is zijn de spionnen. Ze brengen meer spanning in de game en zorgen vooral voor meer haat en nijd. Je kunt de spionnen naar andere landen sturen om aldaar bijvoorbeeld de verkiezingen te verpesten of om technologieën te jatten. Vooral dat tweede is een erg leuke toevoeging. Omdat ik, nu het kan, natuurlijk altijd als Nederland speel moet ik het niet zo hebben van oorlog voeren. Ik ben liever de neutrale man die overal alles jat, een beetje de VOC-mentaliteit. Doordat ieder land wel overal spionnen heeft gestationeerd hoor je ook geruchten dat bijvoorbeeld Spanje een aanval op jou aan het voorbereiden is. Dit soort kleine weetjes zorgen voor veel meer diepgang en spanning in een potje. Moet ik mijzelf gaan voorbereiden op een aanval? Moet ik wellicht Spanje aanvallen in de hoop dat Iker Casillas het land niet verdedigt? Het zijn keuzes die de game echt nodig had om leuker te blijven.

civ

Voor de rest is Civilization V: Gods & Kings voornamelijk hetzelfde als zijn voorganger. De AI is gelukkig wel een stuk slimmer, je zult niet snel tot een oorlog komen met een land dat bankroet is en geen leger heeft, want ze zijn niet meer zo dom om zelf als eerste aan te vallen. Helaas zijn de andere minpunten van de ‘vanilla-game’ nog steeds aanwezig. Zelfde bugs, zelfde glitches, het is jammer dat niks is opgelost. Ook loopt deze game vanaf het jaar 1900 (na ongeveer 300/350 beurten) behoorlijk stroef. Hier had ik helemaal geen last van met al mijn potjes Civ V, maar het gaat hier soms zo traag dat het haast onspeelbaar is. Zonde.

civ

Een van de toevoegingen die natuurlijk het leukst is voor de nationalisten onder ons is de toevoeging van negen nieuwe rijken. Met onder andere Willem I voor Nederland, en daarnaast ook nog landen als Zweden, Ethiopië en Oostenrijk, allemaal met zijn eigen voor- en nadelen. Nederland heeft als voordeel dat je de polders kunt bouwen en de ‘VOC-schepen’, waarmee je geld kunt jatten van steden en andere scheden kunt ombouwen tot trotse schepen van het Neerlands volk.

Conclusie:
Gods and Kings is een leuke uitbreiding die een aantal goede dingen brengt maar die helaas ook de oude fouten van de originele game niet oplost. Religie is niets meer dan een opvulling die de game completer maakt, maar het is niet zo belangrijk als in Civ IV. Spionage daarentegen is erg leuk en voegt behoorlijk wat toe aan de game. Denk erbij ook nog dat je dit keer als Nederland de wereld kunt veroveren en je hebt een aardige uitbreiding die voor dertig euro wel een beetje aan de dure kant is.

sterGespeeld op Windows, ook verkrijgbaar op Mac.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.