Riviera: The Promised Land

Het hele spel is turnbased, niet alleen de gevechten (daar kom ik zo op terug), maar ook het navigeren door de verschillende werelden heen. Je komt met je groep vechters aan in een ruimte en dan heb je twee mogelijkheden; rondkijken en doorlopen. Het doorlopen werkt heel eenvoudig, net als in bijvoorbeeld Killer 7. Je krijgt de keuze tussen teruggaan, links, rechts, of welke gang er dan ook vrij is.

<\/center>

Het rondkijken gebruik je als er bijvoorbeeld een schatkist in de ruimte staat, of als je denkt dat er een interessant voorwerp aanwezig is. Elke actie die je doet bij het rondkijken kost een actie-punt. Als je actie-punten opraken kan je dus geen schatkisten meer openen. De actie-punten kun je verdienen door een gevecht zo goed mogelijk te beëindigen: een A-ranking geeft bijvoorbeeld drie punten en een C-ranking maar één. De ranking die je krijgt hangt af van de tijdsduur van je gevecht. Hoe langer je erover duurt, hoe lager de ranking.

<\/center>

De battles zelf vergen behoorlijk wat tactisch inzicht overigens. Naast de positionering van de characters moet je ook nog eens een keuze maken uit de items die je mee wilt nemen in een gevecht. Je kan er maximaal vier kiezen en de meeste items kunnen maar een bepaald aantal keer gebruikt worden. Zo kan een rapier maar 40 keer gebruikt worden en de kruisboog maar 30. Je moet dus goed op blijven letten en zorgen dat je de aanvallen goed spreidt.

<\/center>

De characters worden, naarmate ze meer vechten, sterker. Riviera kent naast het gewone levelen ook een systeem dat ervoor zorgt dat je nieuwe vaardigheden van een wapen vrijspeelt als je er meer mee vecht. Goed voor het dubbele gevoel dus! Je kan een wapen maximaal x keer gebruiken, maar je moet het minstens y keer gebruiken voor die speciale aanval! Dit maakt Riviera net wat tactischer dan de gemiddelde RPG. Ook de timing-events in de game zie je niet vaak: op bepaalde punten in de game gebeurt er iets (er stort een standbeeld in bijvoorbeeld) waardoor er een timing-event wordt getriggerd. Het is nu de bedoeling in een kort tijdsbestek de weergegeven knoppencombinaties in te voeren. Lukt dat, dan krijg je er experience voor. Lukt het niet, dan gaan er punten van je statistieken af.