Tekken 5

Tekken staat bekend om de aparte speelmodi die het heeft gehad in de voorgaande delen. Dit keer is dat de minigame Devil Within. Dit is een spelletje waarbij je speelt met kung-fu held Jin die het grote kantoor van Mishima Zaibatsu binnendringt. Je moet hier met een sterk vereenvoudigde vechttechniek de robots die op je afkomen af zien te weren. Dit komt in feite neer op alles wat in je buurt komt verrot slaan. Je kunt ook gericht gaan slaan en schoppen, maar gezien de grote aantallen waarin de robots vaak op je afkomen is het effectiever om gewoon als een wildeman die robots het vuur aan de schenen te leggen. Hoewel dit een erg leuke extra optie is die je even af kan leiden, zal het niet iets zijn waar je veel tijd in steekt.

Een optie waar je wel de nodige uurtjes zoet mee kan zijn is de Arcade History. In deze modus kun je namelijk de arcadeversies van de originele Tekken, Tekken 2 en Tekken 3 spelen. Een soort reisje in de tijd naar hoe het allemaal begon. Het is erg leuk om deze spellen nog eens te spellen en opvallend om te zien hoe goed Tekken 2 en 3 er toen eigenlijk al uitzagen.

Good ol\\\' times<\/center>

Nieuw in Tekken 5 is een optie om de karakters zelf te ‘customizen’. Door te spelen verdien je punten (G’s). Deze kun je in de Customise-mode uitgeven aan allerlei aanpassingen aan je karakter. Ieder karakter heeft ook eigen attributen waarmee je hem of haar aan kunt passen. Je kunt bijvoorbeeld andere outfits kopen, een zonnebril, de boel een ander kleurtje geven, een zwaard kopen. Je kent het wel.

<\/center>

Op grafisch is gebied behoort Tekken 5 absoluut tot een van de beste games die ooit zijn uitgebracht op de PS2. De karakters zien er uiterst strak en levendig uit, de details zijn een ware lust voor het oog en ook de omgevingen zijn erg gevarieerd en zien er prachtig uit. Van zwembaden met meisjes in strakke bikini’s tot eeuwenoude tempels en de pinguïns op Antarctica.
Door het hoge grafische niveau wordt de gameplay ook een stuk beter. Alles ziet er gewoon vloeiend en heel kloppend uit en aan ongeveer ieder klein detail is gedacht. Ook de hardheid waarmee het spel gebracht wordt, waarmee klappen en trappen worden uitgedeeld, komt hiermee echt tot zijn recht. Het ziet er echt uit alsof het pijn doet, alsof ieder bot in je lichaam zou breken. Iets dat mijns inziens vaak ontbreekt bij andere vechtgames.

<\/center>

Aan de soundtrack lijkt dit keer ook meer aandacht besteed. Tekken heeft altijd wel goede muziek gehad, maar vaak werd deze toch op den duur een beetje saai. Ik heb er inmiddels al aardig wat uurtjes inzitten, maar ervaar de muziek nog absoluut niet als saai. De gebruikte nummers zijn aardig gevarieerd en komen goed overeen met het sfeertje van het gevecht en de omgeving. Daar komt bij dat het vaak een beetje electronic nummers zijn; iets waar ik sowieso wel van houd. Ook bevat het spel veel stemmen. Alle vechters spreken hun eigen moedertaal. Dit is soms wel lachwekkend als bijvoorbeeld Kuma in zijn berentaal tegen een andere, menselijke speler praat die hem dan schijnbaar nog begrijpt ook. Voor ons wordt het gewoon ondertiteld.
Aan de geluidseffecten is ook gewerkt. Ze zijn niet eens zo sterk veranderd, maar ze klinken op een of andere manier harder en ruiger. Hierdoor komt het geheel wat agressiever over, wat weer bevorderlijk is voor de gameplay.