Brothers in Arms: Earned in Blood

Toen Brothers in Arms: Road to Hill 30 eerder dit jaar uitkwam, werd het geprezen om de bijna naadloze integratie van first-person-shooter actie en de mogelijkheid om je eigen troep aan te voeren. Brothers in Arms richtte zich echt op het tactische aspect van een kleine infanterie in de Tweede Wereldoorlog.
Krap een half jaar later komt ontwikkelaar Gearbox al met het vervolg op Road to Hill 30. Je kunt je afvragen of een vervolg op een dergelijk spel dat zó snel na de release van het orgineel uitkomt erg vernieuwend is. Enkele elementen duidelijk zijn verbeterd, maar is dit voldoende voor een compleet nieuwe game?

In Earned in Blood neem je de rol aan van corporaal Joe “Red” Hartsock van het Amerikaanse leger. Hartsock was een van de duizenden parachutisten die werd gedropt bij de invasie van Normandië. Het verhaal is dan ook gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Hartsock en zijn kompanen in hun strijd door het Franse platteland. Voor degene die Road to Hill 30 gespeeld heeft kan deze naam bekend voorkomen, omdat Hartsock ook een karakter in het eerste spel was.
In Earned in Blood wordt veel gewerkt met flashbacks. Je begint bij Hartsock die op een emotionele en dramatische manier een debriefing aan een officier geeft over zijn ervaringen aan het front. Gedurende de debriefing vertelt Hartsock over verschillende strijden die hij heeft gevoerd tegen de Duitsers. Dan ontstaat er een flashback naar een bepaalde strijd en vanaf hier ben je zelf aan de beurt. Nadat je een campagne voltooid hebt, vervolgt Hartsock zijn verhaal. Deze debriefing is in principe dus de rode draad door het spel.

Aan het speelscherm is niet veel veranderd. Je speelt het spel vanuit een first-person perspectief, waarin je beschikking hebt over de standaard metertjes en informatiedingetjes zoals gezondheid, ammo en een windroos die aangeeft welke kant je op moet en waar je team zich bevindt. De vijand wordt aangegeven door middel van een rode cirkel die aangeeft hoe erg de vijand onderdrukt is. Als deze onder vuur genomen wordt, zal de rode cirkel grijs worden naar mate de vijand meer onderdrukt wordt. Hoe meer hij onderdrukt is, hoe kleiner de kans dat ie terug zal schieten. Doet ie dit wel, dan zal hij niet erg nauwkeurig schieten. Het idee is dan ook dat je je team de betreffende vijand onder vuur laat nemen (supressing fire), vervolgens jezelf, je andere team of een tank verplaatst naar een flank zodat je ze hiervandaan gemakkelijk kan beschieten.