The Matrix Online

Je hebt al kunnen lezen dat de stad waarin het hele spel zich afspeelt nogal kil en koud is. Dit komt niet alleen door de mensen die door de stad lopen en gewoon rustig blijven kijken naar een vuurgevecht waar ze precies tussenin staan, maar ook door het kleurenpalet dat door makers is gebruikt. Grijs, bruin, donkergroen, donkerblauw en zwart zijn de meest voorkomende kleuren in het straatbeeld. Het is allemaal nogal deprimerend, menige gothic zal nog een krasje extra zetten na het spelen van deze game. Als de zon toch eens schijnt in deze troosteloze wereld dan krijgen veel gebouwen een ietwat vreemde kleur, dat zet wel een mooie onwerkelijke sfeer.

De karakters in het spel zien er allemaal netjes uit met hun typische matrixpakjes. Verwacht dus veel lange, leren, zwarte, sexy jassen. Alleen heb je het wel gehad na de honderdste zwarte leren jas. De vrouwen hebben vaak wat pikantere pakjes aan met wat leuke details, maar zodra je met de camera wat dichterbij komt zie je toch dat het detail een beetje tegenvalt en worden de textures een beetje wazig.

<\/center>

De inrichting van de gebouwen is op zijn minst kaal en je hebt alle mogelijke objecten in een gebouw ook binnen een paar missies gezien. Ook al ben je in een totaal ander gebouw aan de andere kant van de wijk, je kunt een praktisch identiek appartement tegenkomen. De logica in die gebouwen is ook vaak ver te zoeken, sommige mensen slapen blijkbaar altijd op hun bank. Je zult je ook vaker afvragen waarom gebouwen een stuk of vier identieke deuren naast elkaar hebben om het gebouw in te komen. Om maar te zwijgen over de geopende deuren, waar je niet doorheen kan lopen, omdat de server denkt dat de deur nog dicht zit.

Ben je niet in een gebouw dan kan het ook nog wel vaker voorkomen dat het lijkt alsof je ergens heen kan lopen, maar dan zit er opeens een onzichtbare muur voor je neus waardoor je niet verder kunt. Erg raar als die opeens midden op straat opduiken.

De graphics tijdens de gridlock gevechten zijn ondanks hun foutjes erg koel en laten een mooie strijd zien tussen twee mensen. Ook de effecten die je op je scherm voorbij ziet komen als je bijvoorbeeld een virus op iemand afstuurt of iemand probeert te healen zien er strak en futuristisch uit. Je kon het wel verwachten maar zelfs hier zitten fouten in: beweeg een heel klein beetje en het futuristische effect houdt op, maar de actie gaat gewoon verder terwijl je karakter er gewoon in zijn normale houding erbij staat.

Het geluid in The Matrix Online is prima in orde. Klappen, trappen, schoten en kopstoten klinken prima en ook de geluiden die zijn gekozen bij bepaalde bijzondere acties zijn prima. Jammer genoeg zit er niet zoveel voiceacting in het spel, want deze is ondanks de soms wat duffe dialogen ook goed. Waar ik me dan wel weer aan stoor is de muziek die de vechtscènes ondersteunt, die komt je na een paar uur echt de strot uit, in een film is dergelijke muziek wel leuk voor een paar minuutjes, maar niet als je het keer op keer moet aanhoren. Gelukkig dachten de developers mee en kun je vanuit het spel mp3\\\'s afspelen en hoef je die muziek van hun niet meer aan te horen.