The Matrix Online

Je staat nu middenin een grauwe stad waar alle hoop en leven uit verdwenen lijkt te zijn. Het is tijd om missies te gaan doen, zodat je het broodnodige geld en experience kan verdienen. Je neemt contact op met je opdrachtgever en moet dan naar een of ander gebouw om daar een missie te volbrengen. Deze missies komen er in een aantal smaken: het vermoorden van een persoon in dat gebouw, het stelen van data van een computer, het escorteren van iemand naar een ander gebouw of een pakketje escorteren van het ene naar het andere gebouw. Veel meer variatie zul je niet aantreffen. Alle missies spelen zich in principe af in een gebouw, waarin je meestal met de lift naar de verdieping moet waar de missie zich afspeelt. Naar een andere verdieping kun je vergeten, want dan gaan de liftdeuren simpelweg niet open. Ook gaan vaker andere deuren op de \\\"missie\\\"-verdieping gewoon simpelweg niet open. Van echte vrijheid is hier dus geen sprake.

De variatie is dus al niet al te groot en je zult maar al te vaak meemaken dat missies niet kloppen of stuk zijn. Zo moet je bijvoorbeeld voor een missie medicijnen ophalen voor iemand die zwaar gewond is. Je moet dus snel naar een ander gebouw om daar de spullen op te pikken en dan vervolgens weer terug om de medicijnen af te leveren. Je rent terug naar het gebouw waar je vandaan kwam, maar tot je verbazing staat er op je kaartje dat je compleet de andere kant op moet dan waar je oorspronkelijk vanaf kwam. Je gaat dan toch maar naar het andere gebouw en je komt daar terecht op een totaal andere verdieping met karakters die er compleet anders uitzien, maar als schrale troost hebben ze nog wel dezelfde namen. Hoe zoiets kan gebeuren is mij een absoluut raadsel.

Veel missies zijn nog frustrerender dan dat, het komt als karakter met een laag level enorm vaak voor dat je doodgaat tijdens je missies en je uit de matrix gejacked wordt. Vervolgens moet je weer terug de matrix in en terugrennen naar het gebouw waar je missie aan de gang was en kun je het weer opnieuw gaan proberen tegen die vijand waar het niet tegen wilde lukken, maar nu misschien wel. Dit komt door het vreemde vechtsysteem van The Matrix Online.

Vechten kun je op twee manieren in de matrix: op afstand met je wapens en in interlock. Op afstand gebruik je een vuurwapen of een virus om de vijand mee uit te schakelen. Er gaan dan twee dobbelstenen rollen: eentje voor de aanvaller en eentje voor de verdediger. Gooit de aanvaller het hoogste dan schiet hij raak. Gooit de verdediger het hoogst dan ontwijkt hij de kogels. Bovenop de hoogste worp komen nog wel bepaalde bepaalde bonussen die bepaald worden door bijvoorbeeld je vaardigheid met een bepaald vuurwapen.

<\/center>

Als je dichterbij komt kun je in de zogenaamde interlock gaan vechten. Het vechten gaat vervolgens in rondes, waarin beide tegenstanders een bepaalde move uitkiezen en dan tegen elkaar gaan dobbelen. Wie het hoogste dobbelt mag dan vervolgens zijn move gaan uitvoeren. De uitvoering van de moves ziet er erg flitsend uit en sommige zul je misschien wel herkennen uit de films. Ook de bekende bullet-time effecten zul je hier tegenkomen, het is alleen erg jammer dat je deze meestal alleen ziet als finishing move. Als je de interlock modus in wilt gaan, gebeuren er wel vaker vreemde dingen; je rent naar je vijand toe, je staat even in hem, dan neem je afstand en begint het gevecht. Er wordt dan door de game ook getracht om de camera cool te laten bewegen. Dit faalt hopeloos, aangezien de camera ook nog wel eens in muren komt te zitten of veel te dicht op de actie zit waardoor je geen overzicht kan houden op eventuele andere vijanden die op je schieten.

Een ander vervelend punt van deze interlock modus is dat het gemaakt is om één tegen één te vechten. Als jij dus met twee man één vijand staat af te maken in interlock moet je op de beurt van de ander wachten, voordat jij weer verder kunt met je volgende move. Dit maakt het vechten erg traag. Je kunt je dan wel wegtrekken uit de interlock modus en aanvallen vanaf een afstandje, maar voor het terugtrekken moet je ook dobbelen en dat verlies je dus af en toe en dan moet je dus doorvechten. Daarna kunnen er ook nog leuke bugs optreden. Stel: je kameraad is de vijand flink op zijn gezicht aan het meppen en jij schiet die vijand precies op het moment dat je vriend in een gevechtsanimatie met de vijand is, en jij schiet de vijand op hetzelfde moment dood, dan komt het wel eens voor dat de vijand vrolijk zijn animatie afmaakt en daarna pas (versneld) doodvalt. Het ziet er erg slordig uit, aangezien je al experience krijgt voor het doden van de vijand en hij vrolijk zijn ding blijft doen. Het komt ook wel vaker voor dat je een vijand afmaakt en dat hij op de grond valt, dan weer opeens staat en onmiddellijk weer neervalt en blijft liggen.