Nancy Drew: Curse of Blackmoor Manor

Ik kan er kort over zijn: Nancy Drew is niet leuk. Ik begrijp niet waarom deze serie zo goed verkoopt in de Verenigde Staten. Het gebeurt niet vaak dat ik halverwege een adventure echt geen zin meer heb om verder te spelen, maar Nancy Drew is het gelukt.

Het verhaal van Curse of Blackmoor Manor wordt verteld aan de hand van stukjes tekst die je krijgt door het oplossen van puzzels. Soms krijg je wat informatie in een gesprek, soms krijg je een brief of boek in handen waardoor weer een tipje van de sluier rond Blackmoor Manor wordt opgelicht. Daar zit hem meteen het probleem: de puzzels zijn absoluut niet leuk om op te lossen. Vaak gaat het namelijk om varianten op bordspelletjes waardoor de factor geluk een grote rol speelt. Er is bijvoorbeeld een puzzel waarbij je door middel van het omdraaien van tegels een kikker een vijver over moet laten steken. Onder willekeurige tegels wacht een krokodil die de kikker op
zal eten zodra je de tegel optilt. De krokodil zit echter steeds op een andere plaats zodat je alleen door het tientallen keren opnieuw te proberen uiteindelijk de kikker aan de andere kant zult krijgen, je hebt geen invloed op het verloop van de puzzel.

<\/center>


Ook zijn er veel behendigheidsspelletjes waarbij je binnen een bepaalde tijd een parcours af moet leggen of in volle vaart vanaf een glijbaan een doel moet raken met een bal. Deze spelletjes hebben weinig tot niets met het verhaal te maken en maken het verhaal, dat toch al niet erg geloofwaardig is, nog minder pakkend. Op een gegeven moment kan het je gewoon echt niet meer schelen hoe het verder gaat en zeker niet als je er eerst binnen x seconden 13 afbeeldingen van geesten voor moet zoeken en vangen.

Het grootste probleem is echter dat de meeste dingen in het spel tijd-afhankelijk zijn. Bepaalde personen en puzzels zijn alleen op bepaalde tijdstippen beschikbaar. Je kunt de tijd verzetten door de wekker in je slaapkamer te verzetten. Doordat het echter absoluut niet duidelijk is wanneer je met wie kan praten ben je uren bezig met rondlopen zonder een stap verder te komen. puur omdat de tijd verkeerd is om een bepaald event te triggeren. Een kwestie van steeds maar blijven proberen dus.

Daarnaast zit het spel gewoon slecht in elkaar. Zo gaan deuren vanzelf weer op slot als je de deur dicht doet en aangezien je voor de meeste deuren een puzzel op moet lossen houdt dat in dat je keer op keer dezelfde puzzel op moet lossen. Voor sommige puzzels moet je een paar keer op en neer lopen door een gang, je moet dan iedere keer als je door de deur wilt de poten van de draak in de juiste stand zetten. Natuurlijk weet je de oplossing al maar het is wel vervelend en onnodig tijdverslindend en het gaat na een paar keer enorm irriteren.

<\/center>

Onderin beeld staan drie icoontjes, een voor je inventory, een voor je aantekenblokje en een voor je mobiele telefoon. Als er iets nieuws bijkomt (bijvoorbeeld een nieuw onderwerp om te \\\"onderzoeken\\\" op internet, dan komt er een uitroepteken bij te staan. Het vreemde is echter, dat dit ook op willekeurige momenten lijkt te gebeuren. Zeker tien keer kreeg ik een uitroepteken bij de mobiele telefoon terwijl er geen nieuwe onderwerpen of telefoongesprekken waren. Als je een sleutel uit je inventaris pakt en gebruikt om een deur te openen, komt de sleutel daarna automatisch terug in je inventaris. Je raadt het al: er komt nu een uitroepteken bij je inventaris want er is immers een nieuw voorwerp toegevoegd... Ook is de cursor onhandig bij het aanwijzen van onderwerpen om te onderzoeken of namen van mensen die je wilt bellen. Meestal klik je net het trefwoord of de naam erboven aan.

Het geluid is niet of nauwelijks te regelen, soms is het heel zacht en dan weer keihard. Heb je de stemmen goed dan zijn de achtergrondgeluiden zoals het gekrijs van Lulu nog steeds oorverdovend en zet je die zacht dan hoor je geen stemmen meer. De stemmen zijn bovendien irritant en niet fijn om naar te luisteren. Nancy heeft een schelle stem en Jane\\\'s accent is om te huilen. Gesprekken zijn niet af te kappen, als je een zin gelezen hebt op het scherm kan je niet verder klikken maar moet je wachten tot de gesprekspartner de hele zin (tergend langzaam) heeft afgemaakt.

De graphics zijn matig. Je klikt op dia\\\'s om vooruit te komen en we zijn tegenwoordig wel beter gewend. De karakters hebben vreemde lichaamshoudingen en zijn raar geproportioneerd. Spraak is niet lip-synchroon.