Nancy Drew: Curse of Blackmoor Manor

Astrid (lizardtattoo)
In de Verenigde Staten is de Nancy Drew-serie de best verkochte adventure-serie ooit. Dat was voor mij reden genoeg om ook eens een deel uit te serie te spelen. Aangezien de verkrijgbaarheid in Nederland beperkt is duurde het een tijdje voor ik een exemplaar in handen had. The Curse of Blackmoor Manor is het elfde deel in de serie. Nancy Drew begon haar carrière als hoofdpersoon in een aantal detective-boeken voor meisjes van een jaar of twaalf. De games zijn dan ook in eerste instantie voor die doelgroep bedoeld, maar ook oudere en mannelijke gamers in de Verenigde Staten krijgen er geen genoeg van.

Nancy Drew wordt uitgenodigd om een tijdje door te brengen in een echt Engels herenhuis op het platteland, Blackmoor Manor. De man des huizes, Hugh Penvellynn, is pas getrouwd met Linda (de dochter van Nancy\'s buurvrouw) en is nu op zakenreis. Nancy\'s buurvrouw maakt zich zorgen over Linda, zij is namelijk plotseling erg ziek geworden en Nancy mag haar gezelschap gaan houden. Linda verschuilt zich echter constant achter dikke gordijnen en niemand mag haar zien. Zelfs het personeel weet niet wat er aan de hand is. Nancy zou geen detective zijn als ze niet zelfs in haar vakantie het nodige speurwerk zou verrichten.

Hugh heeft een dochter uit een eerder huwelijk, Jane. In het huis verblijven naast Linda, Jane en Nancy ook Ethel, Jane\'s onderwijzeres, Mrs. Drake (een tante van Hugh) en Nigel, die onderzoek doet naar de stamboom van de Penvellynns.

Een papegaai die Latijn spreekt (en verstaat), een verzameling symbolen, een flinke dosis alchemie en een snufje lycantropie vormen de overige ingrediënten van het spel.

Er zijn twee moeilijkheidsgraden in het spel: voor je begint kies je of je Junior Detective bent of Senior Detective. Kies je voor Junior dan houdt het spel een \"to do\"-lijstje bij waarop afgestreept wordt wat Nancy bereikt heeft. In beide moeilijkheidsgraden houdt Nancy een dagboek bij van de belangrijkste dingen die ze heeft ontdekt zodat je die later nog eens na kan lezen. In de Senior Mode zijn de puzzels iets moeilijker (bij een legpuzzel moet je bijvoorbeeld de stukjes ook draaien; bij een typevaardigheidstest moet je meer aanslagen per minuut halen en je hebt bij sommige puzzels minder tijd tot je beschikking).

Nancy heeft de beschikking over een mobiele telefoon waarmee ze niet alleen mensen kan bellen, maar ook op Internet kan zoeken. Dit houdt echter niet meer in dan dat er een stuk tekst met achtergrondinformatie te lezen is wanneer ze met iemand gepraat heeft, bijvoorbeeld over papegaaienvoer, Romeinse getallen of alchemie. In deze tekst staat dan de oplossing van de puzzel verwerkt. Zelf zoektermen invoeren is er niet bij. Bij telefoongesprekken en andere conversaties is er soms een keuze-mogelijkheid maar meestal verloopt het gesprek volledig automatisch.

Overigens kan je in Nancy Drew Curse of Blackmoor Manor doodgaan: je kan bijvoorbeeld opgegeten worden door een vleesetende plant. Als je tegen de nadrukkelijke instructies in iemand lastig blijft vallen dan word je weggestuurd uit het huis en is het ook game over (je krijgt wel een tweede kans, maar verpruts je die ook dan moet je overnieuw beginnen). Gelukkig is dat te omzeilen door het spel regelmatig op te slaan.