Def Jam: Fight for NY

Def Jam: Fight for NY is een vechtspel met als thema de hip hop-scene. In de Story Mode speel je met een onbekende speler en je kan kiezen uit vijf beschikbare characters, of je maakt er zelf één aan via de Sketch Artist. Je kan nu een hele stoere neger maken, een iel blank mannetje, of iemand die op jezelf lijkt. De keus is helemaal aan jou.

Als je eenmaal een character hebt begint het verhaal; je bent opgenomen in de gang van D-Mob nadat je hem hebt helpen ontsnappen uit de handen van de politie. Aangekomen bij de thuisbasis word je getest en kies je één van de vijf vechtstijlen die het beste bij je ligt (kickboxing, streetfighter, martial arts, wrestling en submissions). Tijdens de test wordt uitgelegd welke moves er allemaal zijn en welke knoppencombinaties daarbij horen. Elke vechtstijl heeft zijn eigen manier van vechten.

De bedoeling tijdens een gevecht is om de tegenstanders KO te slaan/schoppen/gooien. Dit werkt anders dan in andere vechtspellen. Je hebt een levensbalk die terugloopt als je klappen krijgt, maar ook weer gevuld kan worden als de klappen niet te hard zijn en je weer wat tijd neemt om te herstellen. Als je balk bijna leeg is wordt hij rood en dan moet je oppassen. Op dat moment kan je KO geslagen worden.

Naast de healthmeter is er ook een Momentum Stamina meter. Als deze vol is kan je met behulp van de rechter analoge stick een Blazin\' move uitvoeren die een heel stuk health van je tegenstander weg slaat. Tevens is een blazin\' move in staat om je tegenstander KO te slaan als hij in het rode gebied is op het moment dat je de blazin\' move initieert.

I\'m gonna take out your tongue and lick my ass with it

Je krijgt na de test een klein bedrag om nieuwe kleren te kopen om zo wat te doen aan je uiterlijk. Je kan in de winkels allerlei zooi kopen, van merkkleding (Ecko, Phat Farm, Air Jordan) tot gouden en platina kettingen en van tattoos tot nieuwe kapsels. Dit is meteen het toffe aan de hele game; je kan je character helemaal aanpassen naar hoe jij wilt. Zo had ik op een gegeven moment een babyblauw sportpak aan van Jordan en de D-Mob crew ketting om mijn nek hangen. Ook waren allebei mijn armen getatoëerd, net als mijn rug en borstkas.

Als je eenmaal klaar bent om te gaan knokken kies je één van de beschikbare locaties waar de tegenstanders klaar staan om je te verpulveren. Op al deze locaties is er publiek aanwezig dat een niet onbelangrijke rol speelt. Ze helpen jou of je tegenstander van tijd tot tijd door de ander vast te houden of neer te slaan als je te dichtbij komt. Ook geven ze zo nu en dan wapens die je kan gebruiken (flesjes, biljartkeus en bezems). Dit geeft een extra dimensie aan het vechten en als je het slim speelt kan je met behulp van het publiek een stuk makkelijker winnen.

Na een aantal (gewonnen) gevechten kom je steeds verder in het verhaal dat in eerste instantie wat oppervlakkig lijkt; win gevechten zodat je de clubs kan terugwinnen voor D-Mob en de gang. Grote tegenstander is Crow (Snoop Dogg) die de andere gang leidt. Op een gegeven moment gaat het verhaal echter een stuk dieper en wordt het een intrigerend verhaal over loyaliteit, bedrog, macht en vrouwen. Er zijn weinig vechtspellen met een verhaal en deze heeft nog eens een goed verhaal. Bijzonder.

Als je de Story Mode afgerond hebt kun je gewoon verder spelen in de toernooien die dan gepland staan. Zo kun je nog even snel doorsparen voor die ketting van Xzibit bijvoorbeeld.