Kingdoms of Amalur: Reckoning

Amalur
Demo gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar voor PS3 en Windows.

Kingdoms of Amalur: Reckoning is een game die lang op de achtergrond gebleven is tussen al het gamegeweld door. Nu de lancering dichterbij komt en een demo pas is uitgekomen gaat FOK!games eens kijken wat deze game te bieden heeft.

Voordat het spel begint kun je het uiterlijk van je personage naar smaak aanpassen en kiezen uit vier rassen die speelbaar zijn. Na wat enkele aanpassingen aan het uiterlijk zijn we klaar om te beginnen met de demo van Kingdoms of Amalur: Reckoning. De speler ontwaakt tussen een stapel rottende lijken. De speler was gedood in een slachtveld van een oorlog die al tien jaar woedt tussen twee verschillende facties in het spel. De slechte, onsterfelijke Tuatha Deohn en de goede, sterfelijke, alliantie tussen de mensen, gnomes en enkele andere rassen. De Tuatha Deohn proberen de wereld in chaos te omhullen en dat begint ze aardig te lukken. Op het moment dat één van hen sterft staat er namelijk iets later ergens anders weer een Tuatha Deohn op waardoor een onsterfelijk leger ontstaat. Iets waar de alliantie tussen de mensen en de andere rassen in het spel geen aanspraak op kan doen en daardoor de oorlog langzaamaan begint te verliezen.

Amalur

Maar toch sta jij daar, gedood op het slachtveld en nu weer levend, wat niet de bedoeling was. Je gaat op verkenning uit en blijkt tot leven gewekt te zijn door een groepje gnomes die een apparaat hebben gemaakt datv mensen weer tot leven kan brengen. Het blijkt van korte duur want een aanval vernietigt al het werk dat ervoor gezorgd heeft dat je weer tot leven bent gebracht. Daarnaast ben jij ook nog eens de eerste persoon die succesvol tot leven gebracht is met het apparaat.

Kingdoms of Amalur: Reckoning is zoals de ontwikkelaar al zelf aangaf een kruising tussen God of War en Oblivion. De actie is snel, vloeiend en hard. Met vloeiende combo's maak je korte metten met vijanden en door middel van drie verschillende skillsets kun je kiezen welke kant je op wil gaan. Zo kun je je richten op zware aanvallen met krachtige wapens, snelle aanvallen met je boog en messen of je gebruikt magie en blaast je vijanden op. Je bent vrij om te kiezen welke kant je op wil gaan en kan daardoor dus ook een mix maken die jij prettig vindt.

Amalur

Nadat je wat verder komt leer je van de Reckoning-mode. Nu je ‘herboren' bent heb je toegang tot ongekende krachten waardoor de vijanden om je heen vertragen en jij ze nog sneller schade toe kunt brengen. Daarnaast heb je ook nog eens de beschikking over ‘finishers' waarmee je vijanden met een spectaculaire, krachtige aanval om het leven brengt.

Kingdoms of Amalur: Reckoning lijkt grafisch veel op World of Warcraft, af en toe had ik echt het gevoel alsof ik naar een verbeterde versie van WoW zat te kijken. Hier is niks mis mee maar het mist daardoor wel een beetje die ‘eigen' grafische stijl. Helaas was de demo nogal gebugged waardoor sommige dingen niet helemaal goed gingen. Zo verdwenen NPC's terwijl ik met ze stond te praten of was de AI van sommige vijanden niet veel beter dan die van een steen.

Voorlopige conclusie
Kingdoms of Amalur: Reckoning is inderdaad een kruising geworden tussen God of War en Oblivion maar ging wel meer richting de God of War-kant op waardoor de actie centraal staat. Als de ontwikkelaar zoals aangegeven de bugs eruit heeft gewerkt kan Kingdoms of Amalur: Reckoning een solide game worden waar menig gamer zijn plezier uit kan halen.

Kingdoms of Amalur: Reckoning komt 10 februari uit voor Windows, Xbox 360 en PS3.