WWE'12

Header

WWE Smackdown vs RAW was een succesvolle serie uit de stal van THQ maar de kritiek werd per deel steeds feller, er was te weinig verandering op grafisch gebied en op technisch gebied. THQ heeft geluisterd en de game is volledig op de schop gegaan en gaat verder onder een andere naam: WWE '12 zal de eerstvolgende game zijn.

Grafisch gezien is de game er zeker op vooruitgegaan maar de grootste veranderingen liggen meer achter de schermen van het spel, die ervoor zorgen dat de ervaring anders wordt. Met de nieuwe 'Predator Technology' is er een hoop van de oude engine verwijderd en zijn er compleet vernieuwde elementen toegevoegd. Dit in combinatie met enkele veranderingen in het spel zijn ze er goed in geslaagd om het 'worstelen' dichter bij de speler te brengen.

WWE 12

Zo zullen de controls van het spel weer teruggaan naar het gebruiken van de knoppen en niet meer de rechter analoge stick. De speciale bewegingen die je uitvoert bij je tegenstander hangen niet meer van de richting of knoppencombinatie af die je gebruikt, maar in welke positie je tegenstander zich bevindt. Dit hangt dan ook weer samen met de gezondheid van je tegenstander waardoor er veel afwisseling ontstaat van de vele bruikbare bewegingen die er aanwezig zijn.

Daarnaast zijn de bewegingen allemaal een stuk vloeiender en gebeuren ze ook op de plek waar je staat en word je niet meer automatisch twee meter opzij geschoven als je een speciale beweging wil doen. Signatures en Finishers zijn ook weer terug in het spel. Deze en andere speciale bewegingen zullen mogelijk zijn om te onderbreken. Wil jij dus iemand optillen voor je Finisher en een ander persoon schopt jou, dan reageert de worstelaar daar op en kan het zijn dat de Finisher niet afgemaakt wordt. Dit zorgt ervoor dat een finisher niet automatisch een succes zal worden wanneer je met meerdere tegenstanders in de ring staat.

WWE 12

Wat opviel was dat er onderin het scherm duidelijk te zien was wie er worstelde, hoever je 'Finisher' was en hoe hoog je stamina was. In vorige delen hebben ze dit juist meer geïntegreerd in de worstelaar door middel van een status bij het personage. Stamina zal nu nog meer een rol gaan spelen in het spel. In het begin van een wedstrijd zal je nog snel opstaan na bepaalde bewegingen maar hoe verder je komt, hoe minder snel dit zal zijn. Daarnaast kan je nu ook je aanvallen richten op de armen, benen en het hoofd van een worstelaar. Zo zal een worstelaar die graag met snelheid en sprongen werkt veel meer moeite krijgen met zijn bewegingen als hij continu op zijn benen wordt aangevallen.

WWE 12

De interactie tussen worstelaars is ook sterk verbeterd en vloeiender gemaakt. In vorige delen gaf je wel eens iemand een klap, maar gaf je een tweede dan was soms de animatie van de eerste nog bezig bij de tegenstander. Dit is nu ook aangepast. Worstelaars reageren op wat er met ze gebeurd ook al gebeuren dingen vlak achter elkaar. De manier van submissies winnen is nu ook iets veranderd, het is meer een manier van touwtrekken geworden tussen de twee personen in plaats van zo snel mogelijk een 'metertje' vullen om weer vrij te komen.

Met de vloeiende interactie tussen worstelaars is THQ weer een stapje dichterbij om de worstelervaring echt bij je thuis te brengen. WWE '12  staat gepland voor een release op 25 november voor PS3, Xbox 360 en Wii.