Hitman Absolution

Hitman

Agent 47 is terug in zijn vijfde avontuur: Hitman: Absolution. Op de vlucht voor de autoriteiten en op zoek naar wraak voor wat hem is aan gedaan krijg ik achter de schermen een demo te zien en kreeg ik de mogelijkheid om een kort interview af te nemen over de game.

Veel gamers waren bang dat de game te casual zou worden toen er aangegeven werd dat het allemaal toegankelijker zou worden. In de demo en het interview is duidelijk gemaakt dat dit zeker niet het geval zal zijn. De toegankelijkheid zit hem voornamelijk in de verbetering van de besturing en de uitbreiding van de mogelijkheden in een level.

In de demo zien we hoe Agent 47 een oude bibliotheek binnenvalt tijdens zijn vlucht voor de politie. Hij weet zich te verstoppen terwijl de politie het gebouw doorzoekt. Aan jou de taak om weer buiten te komen en hoe je dat doet mag je zelf uitzoeken. Je kunt het heel tactisch aanpakken en daarbij alleen mensen uitschakelen als dat nodig is of je pakt een wapen en gaat helemaal los.

Hitman

In de demo kreeg ik van beide mogelijkheden te zien wat er allemaal kan gebeuren en hoe de omgeving erop reageert. Zo zal je erg voorzichtig moeten zijn als je rondsluipt. Wanneer je je van een hoger gelegen rand een verdieping lager laat zakken, kan dit geluid maken en zullen omstanders komen kijken wat er gebeurt. Ga je stilletjes een hoekje om, maar zitten er duiven, dan kan ik je garanderen dat er zo drie politieagenten tevoorschijn komen die gaan uitzoeken hoe en wat met die duiven.

Gelukkig heeft Agent 47 een nieuwe mode die je hierbij kan helpen plannen. De mode heet Instinct en laat je door de ogen van Agent 47 kijken. Je kunt deze mode niet eindeloos geactiveerd hebben en hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe minder vaak je dit kan gebruiken. In Instinct-mode zie je tijdelijk de NPC's om je heen oplichten. Je ziet ook een verwachting hoe een NPC zijn patrouille bijvoorbeeld loopt. Erg handig om een planning te maken over je ontsnapping of hoe je een specifiek persoon wil doden.

Het doden zonder aandacht te trekken ziet er weer fantastisch uit. In de demo lieten ze zien hoe je iemand van achter wurgt met een baton of een stuk draad dat je ergens oppakt. Daarnaast is het ook mogelijk iemand knock-out te slaan en in een gat van de vloer te dumpen. Een agent die komt onderzoeken waar zijn partner is, verdwijnt net zo makkelijk in dat gat.

Hitman

Natuurlijk kan je ook aan de slag met vuurwapens en gewoon erop los knallen. Dit doe je natuurlijk niet zomaar met zo'n twintig agenten om je heen dus als Agent 47 zijnde neem je een agent in gijzeling. Alle twintig agenten reageren instinctief en trekken hun wapen, verder doen ze niks want Agent 47 heeft hun collega en vriend vast. De agenten proberen je te omsingelen maar al snel draait Agent 47 de nek van de agent om en vlucht door de deur naar buiten.

De agenten reageren verafschuwd en schieten erop los. De scène die volgt is geweldig, Agent 47 vlucht de trappen op en verschuilt zich in een hoekje. De agenten volgen niet zomaar en blijven op een afstandje staan, zodra Agent 47 tevoorschijn komt schieten ze erop los.
Om zonder kleerscheuren weg te komen zal je dus gebruik moeten maken van je omgeving. In deze situatie hangt er toevallig een oude kroonluchter in het trappenhuis. Met een welgemikt schot komt deze naar beneden gesuisd en klapt op de begane grond uit elkaar met een rookwolk als gevolg. Tijd om ongezien weg te komen dus.

Na een achtervolging met een helikopter op het dak van de bibliotheek weet Agent 47 zich te verstoppen en een politie-uniform te bemachtigen. Het verkleden is terug en zal in dit deel ook zeker een rol gaan spelen wil je bepaalde situaties op bepaalde manieren oplossen. Tijd om door de voordeur naar buiten te lopen, verkleed als agent tussen de agenten door.

Hier komt je Instinct weer van te pas. Veel agenten zullen je niet opmerken en NPC's laten je ook met rust als je verkleed bent. Maar soms lijkt iemand je te herkennen of door je vermomming heen te kijken. De scène gaat op slow motion en alles wordt grauw en grijs, je instinct loopt leeg en als die op is, kijkt iemand door je vermomming heen. Gelukkig weten we iemand behendig te ontwijken en blijft onze vermomming ongezien.

De laatste nieuwe toevoegingen zijn de Urban Camo's, dit zijn bepaalde dingen waar Agent 47 een handeling doet en minder zal opvallen. In de demo zagen we vlak voor het einde hoe Agent 47 een donut at bij de voordeur van het gebouw. Door deze actie te gebruiken kan Agent 47 ongezien blijven terwijl een SWAT-team zich net klaarmaakt en langsloopt waarna Agent 47 naar buiten loopt en verdwijnt in de massa.

Hitman: Absolution ziet er al verdomd goed uit voor een pre-alpha code. De vrijheid die je altijd had om te doen wat je wil en hoe je het wil zit er nog steeds in. Daarnaast kan je zelf nog eens bepalen welke hulpmiddelen je wil gebruiken in bepaalde situaties. Mensen die altijd graag voor de Silent Assassin-rating gingen kunnen hun borst nog nat maken, de rating is terug en wordt zelfs nog wat moeilijker gemaakt.

Hitman: Absolution komt in 2012 uit voor PC, PS3 en Xbox 360. Benieuwd naar het interview wat ik had over de game, lees deze dan hier.