Guild Wars 2

GW2

Guild Wars 2 is een game waar veel mensen op zitten te wachten. Tijdens de gamescom in 2010 mocht ik ook een stukje spelen en ik was aangenaam verrast. Nu mocht ik de bèta spelen die niet verrassend was maar overweldigend.

Guild Wars 2 wordt een MMORPG die gratis is om te spelen na de initiële aanschaf van het spel. Vaak zijn deze MMORPG's redelijk gelimiteerd in hun mogelijkheden maar Guild Wars 2 is dat zeker niet. In het bèta-weekend mocht ik aan de slag met drie rassen en alle acht de klassen die het spel te bieden heeft.

Keuzes
De drie speelbare rassen waren Humans, Charr en Norn. Humans zijn de mensen zoals jij en ik, de Charr is een soort kruising tussen een bizon en een leeuw maar dan wandelend op twee poten en de Norn lijken op de mensen maar zijn dan tegen de 2m50 lang en een stuk steviger. Elk ras heeft toegang tot alle acht de klassen en ik ben aan de slag gegaan met een Human Warrior om mee te beginnen.

GW2GW2

Nadat je die keuzes hebt gemaakt ga je aan de slag met jouw uiterlijk. Het aanpassen van het uiterlijk is heel uitgebreid. Wil je jouw ogen verder uit elkaar hebben, mogelijk. Wil je de mondhoeken iets dichterbij elkaar, mogelijk. Wil je dat jouw Charr een vacht heeft als die van een luipaard maar met de kleuren van een zebra, mogelijk. Nadat je die keuzes gemaakt hebt mag je aan de slag met je achtergrondverhaal. Je krijgt een zin in het beeld en jij moet aangeven hoe jouw personage daarmee omgaat of waar hij vandaan komt of wat hij heeft meegemaakt.

Zo kwam mijn personage uit de grote stad, heeft hij op de straat geleefd en straalt hij respect uit vanwege de dingen die hij heeft gedaan in die periode. Al deze keuzes hebben invloed op jouw persoonlijke verhaal dat door het hele spel heen geweven zit. Want mijn personage kwam voor een dilemma te staan in het persoonlijke verhaal en ik moest een keuze maken tussen twee kwaden. En dat was zeker geen makkelijke keuze gezien het resultaat van beide uitslagen.

GW2GW2

Queesten
Als je begint met je personage krijg je gelijk je eerste queeste al. Mijn personage kwam midden in een gevecht met centaurs (half mens, half paard) terecht en moest een dorpje vlakbij de grote stad helpen. Hier in het begin leer je de mogelijkheden van je personage en begint jouw persoonlijke verhaal ook. De mogelijkheden van jouw personage zijn makkelijk en snel onder de knie te krijgen en al snel loop je het begingebied door en ben je klaar voor het echte werk.

Tijdens het eerste deel van mijn verhaal en de introductie is mijn personage bewusteloos geraakt en word hij drie dagen later wakker. Hij is verzorgd in hetzelfde dorpje dat de aanval weerstaan heeft en de rust is wedergekeerd. Zodra hij buiten komt is hij gelijk vrij om te doen wat hij wilt. Een grote groene marker geeft aan waar het punt zit om het persoonlijke verhaal te continueren. Deze kun je volgen, of gewoon negeren en lekker de wijde wereld intrekken als je dat wilt.

Guild Wars 2 pakt queesten anders aan dan andere MMORPG's. Je hebt jouw persoonlijke queeste waarbij je naar specifieke punten moet om verder te gaan, maar je hebt ook queesten die daar niks mee te maken hebben en in een bepaald gebied voldaan moeten worden. Deze laatsten zijn een verademing in het hele queestensysteem.

GW2GW2

Stel mijn personage ziet een dam en hij wil daar wel eens een kijkje nemen. Op het moment dat hij vlakbij de dam komt krijgt hij rechts bovenin een kleine pop up die aangeeft dat Piet Heijn hulp nodig heeft bij het beschermen van de dam. Kort daaronder staat wat hij nodig heeft en dat was in deze instantie het doden van steenachtige wezens, het dichten van lekkages en het puinruimen van stenen. En terwijl jij door het gebied heenwandelt en geniet van het uitzicht versla je een paar monsters, dicht je een paar gaten en ruim je een paar een stenen op. Doe je dit vaak genoeg (je ziet een kleine progressiebar) dan is de opdracht voltooid en ben je klaar. Geen enkele keer hoef je die NPC, die er wel is, op te zoeken of te benaderen. Je krijgt namelijk een in-game-mailtje met daarin een bedankje van de NPC en de beloning toegevoegd. Je hoeft dus niet meer eindeloos heen en weer te lopen en nog beter is dat als je van reizen houdt en een queestengebied doorkruist en een monster verslaat of iets anders doet wat met die queeste te maken heeft dit gewoon blijft staan tot later. Later in het spel worden deze queesten uitgebreid en wandel je hele gebieden door; heb je het ene gedaan moet je daarna het volgende doen en het blijft allemaal vloeiend omdat je niet continu terug hoeft naar een bepaalde NPC.

Evenementen
Tijdens het verkennen van gebieden, het vervullen van queesten of gewoon het wandelen met je personage krijg je af en toe wel eens te horen dat er een evenement vlakbij is. Je opent je kaart en ziet een dikke cirkel getrokken in welk gebied het evenement is en waar je dus moet zijn. Het gaat dan echt om evenementen waar je binnen vijf minuten aanwezig kunt zijn als je dat wilt. Deze evenementen zijn volledig door NPC's geregeld en zullen regelmatig voorkomen in een gebied; wil je meedoen dan kun je dat, wil je het overslaan of heb je het al gedaan, geen probleem.

GW2

Evenementen zijn verschillend van bandieten die een boerderij aanvallen die jij moet afslaan of zoveel mogelijk appels verzamelen terwijl je spinnen doodt zodat je daarna appeltaart kunt eten van een knappe boerin. Evenementen zijn ook vrij voor andere spelers en hier merk je dat de samenwerking tussen spelers heel goed zit. Op het moment dat een evenement begint komen spelers vanzelf erheen want het betekent spektakel en een leuke XP-bonus voor het voltooien van een evenement.

Een van de begin-evenementen is als bandieten de watervoorziening willen opblazen. Spelers kwamen massaal op het evenement af en met zijn allen waren we in gevecht met de bandieten die we uiteindelijk tegengehouden hebben. Hierna is het evenement voorbij en vertrekken de spelers weer om verder te gaan waarmee ze bezig waren.

Een irritant probleem in meeste MMORPGS is dat als jij een monster bevecht en iemand komt langs en die gaat meedoen dat die persoon dan opeens de XP krijgt of de buit die het monster heeft. Guild Wars 2 heeft dit probleem niet. Je krijgt namelijk beiden XP en het monster is vaak ook voor beiden te looten. Hierdoor is het niet erg dat als je door een gebied heen loopt je af en toe iemand eventjes helpt of jou komt helpen.

GW2GW2

Werelden versus Werelden
Guild Wars 2 zal ook PvP krijgen en deze is gegoten in twee vormen. Eentje waar spelers van jouw eigen server het tegen elkaar opnemen en eentje waar spelers van jouw server het opnemen tegen spelers van een andere server. De PvP tussen de servers bestaat voornamelijk uit het ervoor zorgen dat jouw server de meeste controlepunten heeft. Hoe meer controle hoe hoger de bonus voor jouw server is in de vorm van een klein percentage dat bijvoorbeeld jouw levenspunten omhoog schuift. De resultaten hebben dus invloed op de gehele server. Helaas waren er in de momenten die ik kon spelen heel weinig mensen in de PvP-gebieden waardoor ik dit principe niet heb kunnen testen.

In de PvP zullen trouwens alle personages hun maximale level hebben, dit is tachtig. Je zit namelijk op een aparte server voor de PvP en jouw personage wordt opnieuw ingeladen maar dan als level tachtig (met bijbehorende equipment). Alle skills zijn beschikbaar en het is aan jou om met die skills een personage te maken waarmee je wilt vechten. Het komt er dus op neer hoe goed jij bent met die skills en de wapens die je erbij gebruikt. Er zal geen level-verschil zijn waar er eentje acht levels sterker is en dus automatisch al wint door het levelverschil. Nee, iedereen is level tachtig, iedereen heeft volledige toegang tot zijn skillset en de basisuitrusting en het komt er gewoon op neer hoe goed je bent.

GW2

Voorlopige conclusie
Guild Wars 2 is groot, heel groot. De game is een MMORPG maar ook in je eentje kun je genieten van het spel en restricties zijn niet eens te merken. Het vormen van groepjes voor bepaalde gebieden komt nog zelden voor vanwege het evenementensysteem dat spelers aantrekt als een kind naar de snoepjespot. Het spel ziet er geweldig uit en voelt heel levendig aan. Guild Wars 2 is overweldigend, op een zeer positieve manier.

Mocht je vragen hebben over het spel die hierboven niet beantwoord zijn of niet aan bod zijn gekomen, stel ze gerust in een reactie hieronder. Het spel is namelijk erg groot en ook ik kan niet alles beschrijven in het artikel. Vraag gerust wat je wilt weten.