Darksiders II

THQ komt binnenkort met Darksiders II en op uitnodiging mocht FOK!games bij THQ langs om de nieuwe game te spelen. Drie uur lang mocht ik me vermaken met Darksiders II en hieronder mijn indruk.

Darksiders II

Zodra het spel begint heb je direct het gevoel terug in de wereld te zijn die je in het eerste deel achterliet. Met apocalypsruiter Death als hoofdpersonage gaan we op zoek naar een manier om de mensheid te herstellen en de onschuld van jouw broeder War te bewijzen.

Grafisch gezien lijkt de game erg veel op zijn voorganger maar vooruitgang is zeker te merken. Death speelt een stuk vloeiender en gevechten gaan daardoor ook een stuk sneller. Al snel kom je er ook achter dat er enkele nieuwe dingen zijn toegevoegd aan de basis van het spel. Naast het tegen muren oprennen en van muur naar muur springen zijn er ook enkele RPG-elementen aan het spel toegevoegd.

Darksiders II

Zo verkrijg je wapens en uitrusting die je Death kunt laten gebruiken. Hiermee verbeter je de schade die je doet maar ook de hoeveelheid schade jijzelf kunt nemen of negeren. Naast het veranderen van statistieken heeft de volledige uitrusting ook uiterlijke kenmerken waardoor je langzamerhand Death ook ziet veranderen. Waar je er in het begin uitziet als een bad-ass, zie je er na enkele uren uit als iemand die überbad-ass is.

Het spel volgt dezelfde manier van verhaalvertelling als zijn voorganger: om ergens te komen moet je eerst wat doen. Vaak houdt dit in dat je vele monsters moet verslaan, puzzels moet oplossen en dungeons moet verkennen voordat je verder kunt. In het begin van het spel maak je al snel kennis met de eerste twee dungeons voordat je verder kunt. Wat opvalt is de omgeving van bepaalde dungeons en de invloed die je daarop hebt.

Darksiders II

Zo moet ik één dungeon op zoek naar een manier om water te laten stromen vanuit de dungeon naar een kleine nederzetting waar Death hulp van nodig heeft. De dungeon is grauw, kil en kaal maar als het water eenmaal begint te stromen komt het langzaam tot leven. Planten en bloemen beginnen weer te groeien en tegen het einde van de dungeon is de begroeiing weer de oude.

Wat ik vond tegenvallen van deel één was dat je soms in dungeons volledig de weg kwijt was en geen idee had welke kant je op moest. Hierdoor liep ik vaak rondjes en zocht ik me wezenloos waardoor de zin om te spelen ook zakte. In dit tweede deel was dit nauwelijks het geval. Het is zeker niet kleiner of makkelijker geworden maar op het moment dat je even de weg kwijt bent kun je jouw trouwe compagnon Dust, een levende doch dode raaf, oproepen en die wijst je deels de weg. Hij zal niet praten en zeggen wat je moet doen maar gaat boven een deur zitten waar je nog wat moet doen of in de buurt zitten van een object dat je kunt gebruiken.

Darksiders II

Met de actie van het spel zit het helemaal goed. Death maakt vloeiende combinaties en door te spelen en geld te verzamelen kun je nieuwe moves kopen om de mogelijkheden tot het slachten van vijanden uit te breiden. Op momenten kun je ook finishers gebruiken om vijanden op spectaculaire wijze te doden. Dood genoeg vijanden en je zult een level stijgen en nieuwe mogelijkheden vrijspelen door het gebruiken van skillpunten, waar je er één van krijgt bij een nieuw level. Met deze skills kun je nog spectaculairdere moves maken of bijvoorbeeld geesten oproepen die het werk voor jou doen, wat jouw voorkeur heeft.

Voorlopige conclusie
Darksiders II voelt vertrouwd aan voor mensen die het eerste deel hebben gespeeld maar door enkele toevoegingen en verbeteringen voelt het toch fris en vernieuwd aan. Met snelle actie, puzzels en grootse omgevingen is dit zeker een game om in de gaten te houden tot aan de release. De game verschijnt 21 augustus voor PS3, Xbox 360 en Windows. Een Wii U-versie staat in de planning voor later dit jaar.