Operation Flashpoint: Red River

Red River

Codemasters heeft tijdens een presentatie de game Operation Flashpoint: Red River getoond. In dit nieuwe deel van de Flashpoint-serie staan toegankelijkheid en coöperatieve gameplay centraal. Veel gamers zien dit als een achteruitgang in de serie, maar is dit ook wel zo?

Operation Flashpoint: Red River draait om de strijd tussen de Chinezen en de Amerikanen die beiden naar het land van Tajikistan reizen om een burgeroorlog de kop in te drukken. De Chinezen moeten niks van de Amerikanen hebben maar de Amerikanen ook niks van de Chinezen. Een oorlog breekt uit tussen de twee strijdmachten en door deze situatie ontstaat het verhaal waar Operation Flashpoint: Red River om draait.

B-Mod specifications
Het verhaal van het spel wordt verteld in tien missies die verdeeld zijn in drie hoofdstukken, de totale duur van deze verhaalscampagne ligt rond de tien uur. Coöperatieve-gameplay staat centraal in de game maar je kan het ook volledig in je eentje spelen als je dat liever hebt. Als speler zijnde ben je lid van een team bestaande uit vier mariniers.

Als marinier zijnde kan je spelen als Rifleman (standaard soldaat), Grenadier (explosieven-expert), Scout (sluipschutter) en Heavy Rifleman (zwaar geschut). Voor elk lid van jouw team kan je zelf bepalen welke klasse dat personage is en naar eigen smaak aanpassen. Naast de wapens en verschillende granaten die je kan aanpassen kan je ook kiezen uit verschillende 'B-Mods', vergelijkbaar met 'Perks' uit andere games. Deze 'B-Mods' zijn in te delen in twee verschillende categorieën, Hardware en Software. Hardwarematige aanpassingen zijn bijvoorbeeld extra ammunitie of een betere lens op je scope. Softwarematige aanpassingen zijn bijvoorbeeld een verbeterde radar waardoor je de locatie van een vijand beter kan bepalen.

Red River

Naast het aanpassen van de uitrusting is het ook mogelijk om jouw personage op een aantal andere punten te verbeteren. Je kan bijvoorbeeld een aantal punten stoppen in het sprinten waardoor de snelheid van een sprintje iets omhoog gaat. Deze aanpassingen zijn niet zo extreem dat je op het einde van het spel een supersoldaat hebt gecreëerd maar ze kunnen je wel net eventjes helpen in lastige situaties. De punten die je nodig hebt om dit te kunnen doen behaal je door verschillende missies in de single- en multiplayer te spelen. Met deze punten speel je niet alleen upgrades voor je personage vrij maar ook voor de uitrusting die je kan kiezen. Hierdoor zijn jouw teamgenoten nog verder aan te passen naar jouw eigen smaak.

Bravo Squad, Escort complete
De game is volledig gebouwd rondom het idee van coöperatieve gameplay. Het verhaal en de extra modi in het spel zijn allemaal alleen op deze manier speelbaar zijn. Er zal daarom ook geen competitieve multiplayer in het spel zitten. Wel zullen er enkele andere modi in het spel zitten naast de campagne die het verhaal verteld. De volgende vier modi zijn aanwezig naast de campagne: Last Stand, Rolling Thunder, CSAR en Combat Sweep.

Last Stand houdt in dat je een bepaald gebied hebt om te verdedigen tegen inkomende golven van vijanden. Elke golf is moeilijker zijn dan de voorganger, zo begin je met enkele soldaten als tegenstander en een aantal golven later komen er jeeps, tanks en helikopters jouw kant op. Zolang je weet te blijven leven zullen er golven met vijanden komen, maar ben je het zat dan kan je om een helikopter vragen die je ophaalt. Door lang te blijven leven zal je ook meer punten verdienen voor jouw personage en/of die van je vrienden.

Rolling Thunder is een escort-mode waarin je een konvooi van voertuigen moet beschermen. Het doel is van punt A naar B te komen zonder al te veel puntenverlies. Je begint namelijk met een hoop punten en op het moment dat je konvooi stil staat verlies je punten. Natuurlijk zullen de Chinezen de konvooi niet met rust laten en je het extra lastig maken. Jouw rol is dus het beschermen van de konvooi en zorgen dat deze voort kan blijven rijden.

CSAR, Combat Search And Rescue, is de old school hardcore flashpoint-mode waar je een vijandelijk gebied in gaat om iemand te redden. In deze mode zal je geen HUD beschikbaar hebben en sta je met je team voor een flinke uitdaging. De presentator gaf aan dat degene die deze modi ontwikkeld had bij de baas moest komen om te bewijzen dat hij haalbaar was.

In de laatste mode, Combat Sweep, is het de bedoeling een gebied vol vijanden binnen te vallen en deze vijanden te doden. Vijanden zullen nooit op dezelfde plaats staan in het spel waardoor je goed moet bedenken hoe je een bepaalde situatie aan gaat pakken.

Red River

Hardcore toegankelijkheid
Red River is door Codemasters toegankelijker gemaakt dan voorheen. Een van de grote redenen is dat van de vorige game, Dragon Rising, 80% van alle verkopen voor een console waren. Een groot punt voor de consoleliefhebbers was wel dat het menu voor het geven van opdrachten voor teamgenoten erg lastig te benaderen en te gebruiken was. Codemasters heeft goed geluisterd naar de feedback en heeft dit menu aangepast om het toegankelijker en gestroomlijnder te maken.

Een van de maatregelen om het spel toegankelijker te maken was het verhogen van de feedback die je krijgt. Je krijgt nu meer berichten te zien en te horen van wat de bedoeling is en wat je aan het doen bent. Als je juist minder feedback of hulpmiddelen wil hebben dan kan je dit volledig naar eigen hand zetten. Deze manier van aanpassen is ook direct de moeilijkheidsgraad van het spel. Je kan de game niet meer op easy of hardcore zetten maar je past de hulpmiddelen aan die je zelf wil hebben. Wil je graag een aim-assist of een radar aanhebben dan kan je dit gewoon aanzetten. Wil je het liever wat moeilijker hebben dan zet je alles uit. De AI van het spel is ook verder aangepast in dit spel. De vijand zal niet zomaar op de hoogte zijn van jouw aanwezigheid in een gebied, maar zal meer gaan reageren op jouw acties. Daarnaast zullen de vijanden ook tactische beslissingen maken zoals flanken en op verschillende locaties dekking zoeken.

Red River is toegankelijker gemaakt en dat hebben ze goed gedaan voor zover ik het kon beoordelen. Door veel van de hulpmiddelen optioneel te maken kunnen ook de oude fans makkelijk aan de slag en de game zo moeilijk maken zoals ze zelf willen.

Operation Flashpoint: Red River zal 21 april uitkomen voor de PS3, Xbox 360 en de PC.