World of Warcraft: Battle for Azeroth

De burning Legion is verslagen, Sargeras zit veilig opgesloten en alles lijkt weer koek en ei op de wereld van Azeroth. Maar World of Warcraft zou World of Warcraft niet zijn als er niet weer een of andere grote dreiging was waar we mee af moesten rekenen, en aangezien er niet ontzettend veel big bads het leven zuur maken richten de Alliance en de Horde de pijlen weer op een van de oudste vijanden: elkaar. Met de komst van het nieuwe krachtige metaal Azerite is er weer voldoende spanning tussen de twee facties om een grote oorlog te laten ontvlammen in Battle for Azeroth.

Deze review is aangepast met het uiteindelijke cijfer nu alle overige features - warfronts, mythic plus, en uldir - beschikbaar zijn.

Voor de oorlog hebben zowel de Alliance als de Horde bondgenoten nodig en reizen daarom af naar twee continenten: Kul'Tiras voor deAlliance en Zandalar voor de Horde. Ikzelf ben begonnen op Kul'Tiras op mijn rogue en zodra je in de hoofdstad Boralus aankomt merk je hoeveel Blizzard heeft geleerd in de jaren dat World of Warcraft bestaat. Boralus voelt veel levendiger dan "oude" steden zoals Stormwind en Orgrimmar, met veel ruige huizen en levendige straten waar NPCs hun brood proberen te verdienen. De Horde heeft wel te maken met een meer extravagante artstijl door Zandalar dan de Alliance, maar persoonlijk stoor ik me niet aan de omgevingen voor beide facties: ze bieden elk wat unieks voor de speler.

BfA1

Dat geldt ook voor de zones. Elke zone waarin je levelt (Drustvar, Tiragarde Sound en Stormsong Valley) hebben een eigen verhaal dat in grote lijnen terughaakt tot het hoofddoel waarom je hier bent: dat Kul'tiras weer verenigd wordt en zich aansluit bij de Alliance. Dit verhaal komt nog beter tot zijn recht in de cinematics: het is duidelijk dat het team veel geleerd heeft van de cinematics in Mists of Pandaria, Warlords of Draenor en Legion en de emotie spat er op sommige momenten vanaf. Battle for Azeroth experimenteert nu ook meer met cinematics waarin models van spelers gebruikt worden (voor het eerst gedaan tijdens patch 7.3 op Argus), maar deze zijn toch een stuk minder goed gelukt. De beperkingen van de models zorgt ervoor dat je character en NPCs af en toe hele overdreven gezichtsuitdrukkingen hebben, en de bewegingen zijn houterig.

De atmosfeer in de zones daarentegen is fantastisch, met name in Drustvar waar je een heksenplaag onderzoekt. Tijdens het levellen vergat ik nog wel eens dat er een compleet ander continent bestaat dat je bezoekt tijdens de war campaign, waarbij je basissen opzet op het continent van de andere factie. De zones voelen een stuk ruimer in opzet dan in Legion, wat voor mij een verbetering is omdat in Legion ik het gevoel had dat elke zone erg compact was waarin zoveel mogelijk activiteiten en bezienswaardigheden moesten.

Iedereen weet dat het echte spel eigenlijk pas begint op level cap en Battle for Azeroth belooft daar veel. Naast de gebruikelijke nieuwe dungeons en raid komt de uitbreiding met Island Expeditions, waarbij je zoveel mogelijk Azerite moet verzamelen op een  random gegenereerd eiland met onder andere slimme AI, die beslissingen maakt op basis van je acties. Hoewel de beloningen niet zo aantrekkelijk zijn als de gear in dungeons heb ik me toch vermaakt met island expeditions. Het is een ideale manier om de tijd te doden als je met twee andere vrienden wacht op een dungeon, en er zit zeker nog wat uitdaging achter - als je geen prioriteiten stelt kan de AI het je nog knap lastig maken en de race om zoveel mogelijk Azerite te verzamelen kan flink spannend zijn.

BfA2

De warfronts en de eerste raid Uldir zijn nog niet beschikbaar op dit moment, maar deze review wordt uitgewerkt zodra deze beschikbaar zijn. Verder komt Battle for Azeroth weer met flink wat content die we al gewend zijn van Legion: world quests keren terug in allerlei soorten en maten, er zijn tien nieuwe dungeons met de populaire mythic plus optie. In ieder geval heeft Battle for Azeroth nu meer dan genoeg te doen voor wanneer je level cap hebt bereikt, alhoewel ik wel een 'grote' max-level zone mis zoals we die hadden met Suramar in Legion.

Afgezien van die war campaign merk je er weinig van dat er een totale oorlog woedt tussen de Alliance en de Horde, en ik hoop dat dit beter naar voren komt wanneer onder andere de warfronts uitkomen over een aantal weken. Wil je de oorlog echter nú al meemaken, dan leent War mode zich daar uitstekend voor. War mode is de vervanging van de klassieke PvE/PvP servers en spelers kunnen nu in Stormwind en Orgrimmar world PvP aan- of uitzetten. Ik heb de afgelopen jaren op een PvP-server gespeeld dus War Mode was voor mij een logische keuze, maar toch zijn de extra gold, azerite power en war resources die je krijgt wanneer je war mode aanzet een leuke bonus.

Maar war mode is op zijn leukst wanneer je samen een groepje opzet en in de wereld tegen elkaar gaat PvPen. Wanneer je genoeg spelers afslacht krijg je een bounty waardoor de andere factie weet dat jij een speler bent om rekening mee te houden, en voor je daden krijg je kisten die random in een zone worden gedropt. Ik heb de afgelopen week meerdere malen met een groep op zowel Kul'tiras als Zandalar onveilig gemaakt en de hele wereld voelde als één gigantische battleground. Doordat iedereen de bewuste keuze maakt om world PvP aan te zetten weet je dat je flink wat tegenstand kan verwachten, en het is de meeste lol met world PvP die ik in jaren heb gehad.

BfA3

We namen in Legion al afscheid van onze artifacts, de wapens die ons twee jaar hebben vergezeld in onze avonturen tegen de burning legion. In plaats daarvan krijgen we nu een nieuw artifact: het Heart of Azeroth, een necklace. Het Heart werkt precies hetzelfde als in Legion in dat je artifact power (in Battle for Azeroth azerite) verzamelt en het levelt, maar in tegenstelling tot de artifacts is het verzamelen volledig passief is en wordt de voortgang gedeeld tussen alle specs. Je hoeft niet meer eindeloos te grinden om voor elke spec genoeg artifact power te hebben en we zijn ook verlost van de vele items met artifact power die onze inventaris opvulden. Het Heart of Azeroth tackelt hiermee de grootste problemen met de artifacts van Legion en dat is een hele verbetering.

Het Heart of Azeroth is ook gebonden aan Azerite gear, die beschikbaar is als helm, shoulders en chest armor. Wanneer je een hoger level krijgt met je heart of azeroth, hoe meer traits je krijgt op je azerite gear. Hoewel we nog in de eerste week van de uitbreiding zitten valt op dat de traits op azerite gear nu nog matig zijn: er zijn geen potentieel spectaculaire effecten zoals het geval was met de artifacts van Legion, en alle traits die ik op de gear ben tegengekomen zijn tot nu toe passieve bonussen. Tekenend voor deze anticlimax is dat de bonus op de binnenste ring (waarvoor je het hoogste level nodig hebt met je Heart of Azeroth) slechts een verhoging van je item level is.

BfA4

Het verlies van de artifacts was voornamelijk te merken in de pre-patch: iedere class verloor zijn artifact ability die vaak een krachtige boost aan damage, healing of tanking gaf en een aantal traits waar je rekening mee hield in je rotation tijdens Legion (denk bijvoorbeeld aan Surge of Toxins voor assassination rogue of Renew the Faith voor holy priest) waardoor een spec toch voelde alsof het wat miste. Voor de meeste classes was hier wel uiteindelijk overeen te komen, met twee uitzonderingen: shadow priest en elemental shaman.

De insanity builder-spender die geïntroduceerd werd voor shadow priests in Legion voelt alsof Blizzard ook niet goed meer weet wat ze er mee aanmoeten en elemental shaman heeft een vibe die het best omschreven kan worden als dat het alles kan, maar dat andere classes het veel beter kunnen. Blizzard heeft al aangegeven dat deze twee specs een aantal grote veranderingen kunnen verwachten voor patch 8.1, maar dat duurt nog zeker een aantal maanden en tot die tijd hebben zullen spelers het gevoel hebben dat hún spec in de steek gelaten wordt en ze noodgedwongen iets anders moeten kiezen.

We hebben nog lang niet alles van Battle for Azeroth gezien maar voorlopig hebben spelers meer dan genoeg om zich te vermaken met de nieuwste uitbreiding. Zowel de Alliance als de Horde bieden twee unieke verhaallijnen waarbij je een glimp opvangt van het andere continent en met de nieuwe war mode is de factieoorlog helemaal terug van weggeweest. Daarnaast rekent Battle for Azeroth ook af met de grootste ergenissen van het artifact-systeem in Legion, alhoewel daar wel tegenover staat dat de Azerite gear lang niet zo interessant is als de artifact traits. Blizzard lijkt na het goed ontvangen Legion weer helemaal de smaak weer te pakken te hebben met Battle for Azeroth, en wanneer er weer een niet aflatende stroom content komt in de volgende patches zullen de spelers straks de komende twee jaar met veel plezier op Azeroth ten strijde tegen elkaar trekken.

• War Mode
  • Heart of Azeroth verhelpt problemen van de artifacts in Legion
  • 2.5D cinematics fantastisch