The Last of us Part 1 - PC port

Het succes van The Last of Us is al vaak genoeg beschreven: zowel deel 1 als 2 zijn met groot gejuich ontvangen, deel 1 is een van de best verkochte games op de PlayStation 3 én 4 en HBO heeft er inmiddels een succesvolle televisieserie van gemaakt. Het is dan ook geen verrassing dat The last of Us – in ieder geval deel 1 – een van de meest gewilde titels voor de pc was. Nu Sony steeds meer open lijkt te staan voor PlayStation exclusives die naar pc komen (met onder andere Horizon Zero Dawn en God of War) was het niet de vraag of, maar wanneer The last of Us naar de pc zou komen.

Thelastofuspc1

Om deze review te beginnen: het verhaal en gameplay van The Last of Us staan hier niet ter discussie – dat is al vaak genoeg besproken en geprezen door critici en fans. Het gaat hier voornamelijk over de opties die speciale aandacht verdienen bij de pc-port en de performance op mijn eigen pc.

Zeker met de release van The Last of Us als televisieserie op HBO zal er meer interesse zijn voor de game waarmee het allemaal begon, en Iron Galaxy zorgt er in ieder geval voor dat bijna iedereen – ook met beperkingen – de game kan spelen. Er zijn de standaardopties zoals meerdere moeilijkheidsgraden en het aanpassen van de besturing, maar voor de port is er net dat stapje extra gezet. High contrast mode zorgt ervoor dat de wereld grijs is, de speler blauw en de vijanden rood, en met audio description is er niet alleen ondertiteling, maar ook een beschrijving van het beeld in de cinematics; ideaal voor mensen die slechtziend zijn. Ook is er een verbeterde listen mode waarmee vijanden duidelijker te zien zijn, auto swap van wapens en auto pick-up van items.

Ikzelf heb geen beperking, maar ik heb mensen in mijn omgeving die naughty dog hebben geprezen voor de toegankelijkheidsopties, en auto pick-up is handig voor iedereen – zelfs voor degenen zonder beperking. Zeker in een omgeving waarin de voornaamste kleuren bruin en donker zijn is het makkelijk items te missen, en met mijn obsessie om alles op te pakken en een hogere moeilijkheidsgraad is Joel die automatisch onderdelen oppakt om zijn wapens te upgraden meer dan welkom. Ook de optie om quicktime events te doen door een muisknop ingedrukt te houden is fantastisch – quicktime events voegen naar mijn mening niks toe aan gameplay of cinematics en ik heb geen tijd of zin om te gaan button mashen.

Thelastofuspc2

Maar waar er zoveel aandacht is besteed aan dat iedereen de game kan spelen, zo weinig aandacht is er gegeven aan het feit dat de game überhaupt gespeeld kan worden op een pc. De game heeft misschien de nodige visuele upgrades gekregen sinds de eerste lancering in 2013, maar dat de game zoveel stottert met een RTX 3080 en i5-12600K is onacceptabel. Zeker wanneer je alle shaders nog niet geïnstalleerd hebt – iets wat pas gebeurt nadat je de hele game gedownload hebt, en een goed anderhalf uur duurt – is de game gewoon onspeelbaar. Ook is de game een ware veelvraat van VRAM: wanneer je op 1440p speelt was ik ruim 8 GB aan VRAM kwijt op high en dik 10 op maximum. Zeker wanneer je andere programma’s in de achtergrond hebt (zoals discord of een webbrowser) kan je het vergeten om op maximum te spelen.

Wat betreft crashes: ik wou de game het voordeel van de twijfel geven, omdat ik er zelf geen had gehad tijdens het grootste gedeelte van mijn speeltijd, maar toen ik de game opstartte om de laatste dingen te checken voor deze review krijg ik helaas toch consistente crashes: de game lanceert niet eens meer. Waarschijnlijk is er wat mis gegaan bij het updaten naar patch 1.0.3, en als zelfs de updates die de problemen moeten verhelpen alleen maar zorgen voor meer crashes kun je niks anders zeggen dat de lancering van The Last of us Part I voor pc een grote flop is.

Jammer, want het verhaal is nog steeds zo goed als toen de game uitkwam in 2013. Inmiddels hebben andere games ook goede verhalen met duistere ondertonen en meer volwassen thema’s, maar je moet toch respect hebben voor de trendsetter. Dat het verhaal van Joel en Ellie zo wordt tegengehouden door een ronduit slechte pc-port is een fout van apocalyptische proporties.

Gespeeld op een pc met 32 GB DDR4 RAM (3600 mhz), Nvidia RTX 3080 en intel i5-12600K processor.