CD: Dead Neck - Dead Neck EP

Dead Neck is een band bestaande uit een drietal mannen die elk al behoorlijk hun sporen in de scene hadden verdiend toen ze besloten om de groep op te richten. Vraag de gemiddelde Britse punkmuzikant maar eens of ze bassist en zanger Andy Dazzler ook kennen en je zult er maar weinig tegenkomen die dit ontkennend zullen beantwoorden. Mede door zijn vele connecties wist de band in het afgelopen jaar dan ook al heel wat optredens te verzorgen in vele landen.

Dead Neck - Dead Neck EP
Dead Neck - Dead Neck EP

Naast Dazzler zit er nog een Andy in de band. Achter de drumkit treffen we namelijk drumbeest Andy Borg aan die we natuurlijk ook kennen van de band Darko. Op gitaar en tweede zang horen we tenslotte de Nederlandse inbreng in de groep in de persoon van Dorian Gort, die in de Nederlandse en Belgische skatepunkscene al behoorlijk naam wist te maken met bands zoals 50/50 en Sparky's Revenge. Het is dan ook niet echt verrassend dat we in het afgelopen jaar al heel wat verzamelalbums voorbij zagen komen waarop we een nummer van Dead Neck aan konden treffen.

All the way through the rain and the snow
cos we had nowhere better to go.
So we rolled through the cold,
our hearts were following our nose.

All youre left with is an absent look
when all your truths come from inside a book
The only real important information is on the page you havent turned.
I'll watch it all fall as we all stand tall
then slowly slip away.
(Uit 'Cooking With Nunchucks')

De titelloze EP op het Japanse label Torch of Hope Records bevat dezelfde tracks die eerder al door de groep op een zwaar gelimiteerde USB-stick werd uitgebracht. Voor deze Japanse release werden de liedjes echter opnieuw gemixt en ook in een andere volgorde op de cd gezet. Muzikaal gezien is Dead Neck een band die uit dezelfde muziekvijver vist als bands zoals Almeida, A Wilhelm's Scream, Propaghandi, Bad Religion en al die andere fijne bands die steeds maar weer bewijzen dat harde muziek ook verdomd melodieus kan zijn. Zowel Dazzler als Gort beschikken over een prima zangstem die ook nog een heel fijn samengaan.

Dead Neck 3

Voor meer informatie over deze brute skatecoreband kun je uiteraard terecht op de Facebook-pagina van Dead Neck, maar je kunt het album ook alvast beluisteren op de Bandcamp-pagina van Torch of Hope Records. We mogen hopen dat de mannen snel eens een volledig album gaan maken, want deze (te) korte EP smaakt zeker naar meer.