Mobiele Reviews #7

Het welbekende kaartspelletje waarbij je anderen dwars kunt zitten was al te spelen op Windows Phone, maar met Uno & Friends komt er een versie gericht op multiplayer.

Voor die enkeling die Uno niet kent: Uno is een erg tof kaartspel waarbij het de bedoeling is de kaarten in je hand weg te spelen. In het midden ligt een kaart en jij kunt een kaart van dezelfde kleur of dezelfde waarde spelen. Om het lastig te maken zijn er kaarten waarbij de richting omgedraaid wordt of de volgende speler extra kaarten moet pakken van de stapel. Degene die als eerste zijn kaarten weggespeeld heeft is de winnaar.

Op Xbox 360 was dit, zeker in de beginjaren, een enorm populaire game op Xbox Live Arcade. Nu kunnen we eindelijk de online fun op onze Windows Phone-toestel beleven, al is het ontbreken van voicechat wel een gemis. Wel zijn er gewoon achievements te behalen daar Uno & Friends een Xbox Live-titel is.

De game is gratis en gebruikt het bekende in-app aankopen idee om geld te verdienen. Zo kun je bonuspunten kopen voor geld. Deze bonuspunten kun je gebruiken om boosts te kopen die je bijvoorbeeld meer experience geven of sommige pestkaarten devalueren tijdens een ronde. De aanschaf van die bonuspunten is nog vrij optioneel, maar om een game daadwerkelijk te starten moet je ook genoeg munten hebben verzameld. Per dag krijg je gratis twee tot vier munten, en bij elk gewonnen potje krijg je twee munten. Een game starten kost twee munten. Ben je er doorheen, dan is het of geld aftikken of je telefoon wegleggen voor de volgende dag.

Nu win ik gelukkig best vaak, niet zozeer vanwege skills maar puur vanwege geluk, en kan ik meestal wel spelen wanneer ik wil, maar er zijn momenten geweest dat ik door wilde maar niet mocht. Ik weiger zelf geld uit te geven voor het spelen van losse potjes (dan koop ik liever direct de volledige game voor vijf euro ofzo) en dan kon ik niet verder. Ik begrijp het verdienmodel, en iedereen is hierin vrij om wel of niet toe te happen, maar ik doe er niet aan mee.

Tijdens het spelen viel me trouwens op dat mijn telefoon echt heet werd. Hoewel de game grafisch niet zwaar is wordt wel constant verbinding gemaakt met Xbox Live. Misschien dat er in een toekomstige update nog wat gesleuteld kan worden aan de manier waarop verbinding gemaakt wordt.

Uno & Friends is precies dat: Uno met Xbox-vrienden. Het doet niets speciaals en er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan Uno & Friends, maar de basis (het kaartspel Uno) is tijdloos. De game krijgt in ieder geval twee sterren aftrek. Eentje voor het feit dat de game niet helemaal stabiel loopt en je soms zonder verklaring geen verbinding kan maken. Ook vertrouw ik de warmte die mijn toestel genereert niet helemaal, zelfs het grafisch veel zwaardere Halo zorgde niet voor zo'n warme telefoon. Het andere punt is voor het free-to-play principe dat je hier bijna verplicht om geld neer te leggen om te spelen.

Prijs: Gratis, met in-app aankopen
Gespeeld op Windows Phone 8, ook beschikbaar voor Android en iOS

Geschreven door: Notorious_Roy