Mobiele Reviews #7

Daar sta je dan. Parijs in de 19e eeuw, een mooie setting. De steegjes waar je doorheen loopt zien er sfeervol en duister uit, de mensen zijn burlesque gekleed en overal om je heen zijn vampiers. In de alternatieve realiteit die in Bloodmasque wordt neergezet zijn zij namelijk de heersers op aarde. Wij mensen worden gedicteerd en de enige wezens op aarde die de vampiers kunnen tegenhouden zijn een groep half-bloedjes (pun intended), hier kom jij dus in het spel.

bloodmasque header

Wanneer het verhaal begint word je eerst rondgeleid met een kleine tutorial, die even snel uitlegt waar je wapens en uitrusting kunt veranderen, waar je de locaties kunt vinden en hoe je hier missies kunt oppakken, hoe het clansysteem werkt en hoe het gevechtsysteem werkt. Dit is prima gedaan, je leert snel alles kennen en de tutorial is kort maar krachtig. Er zijn twee verschillende soorten missies beschikbaar, de zij- en hoofdmissies. Het missiesysteem is simpel en zorgt dat je bij verschillende locaties in Parijs op bezoek gaat, iemand aanspreekt en het gevecht begint.

bloodmasque1

De gevechten komen neer op het ouderwets buttonbashen alleen zijn er geen knoppen op een touchscreen, screenbashing dus? Een gewone tap op het scherm is een gewone attack in het spel, je valt aan met je wapen en hoe vaker je tapped zonder onderbroken te worden, hoe groter de combo is en hoe meer schade je aanricht. Hiernaast kun je aanvallen ontwijken door naar links en rechts te te swipen. Als je de swipe precies op het goede moment uitvoert, krijg je de kans om een counterattack uit te voeren waarbij je een complete combo kunt uitvoeren. Ook heb je een speciale meter die langzaam vol loopt bij het aanvallen. Wanneer deze vol is heb je de mogelijkheid om een speciale aanval uitvoeren. Hier kun je extra schade aanrichten door extra snel op het scherm te drukken tijdens een korte periode en op het einde van de speciale aanval zodra twee cirkels optimaal bij elkaar zijn. Je aanvallen en swipes worden echter niet altijd even nauwkeurig geregistreerd waardoor je aanvallen mist of per ongelijk uitwijkt. Dit is gigantisch storend, maar de oorzaak kan bij mijn trillende vingers liggen.

bloodmasque 2

De vampier waar je mee in gevecht bent veranderd midden in het gevecht in zijn of haar ware vorm waarbij de healthbar weer gevuld wordt je deze nog een keer tot het nulpunt moet werken. Klinkt goed zo ver toch? Mooi, want dit is eigenlijk hoe elk gevecht gaat. Er is soms een beetje afwisseling in wat je vijand doet, ze vallen een beetje verschillend aan. Zo zijn er vijanden die bijvoorbeeld je speciale meter leegzuigen in ruil en zo extra gezondheid erbij krijgen. Leuk, maar de verschillende tegenaanvallen zijn op één hand te tellen en de nieuwigheid is er snel af. Maar goed dat het verhaal en de grafische kwaliteit er zijn om het spel boeiend te houden.

bloodmasque3
Het verhaal zit leuk in elkaar, het is geen Bram Stokers Dracula maar gaat meer richting Buffy the Vampire Slayer en zorgt voor genoeg vermaak. Het zit bomvol verraad, politieke clan intriges en leuke twisten. Het idee achter de Clans is dat er vier verschillende groeperingen van half-bloedjes zijn waar je je bij kunt aansluiten. Elke clan heeft zijn eigen kleur en logo, je keuze zal je bij gevechten extra’s opleveren. Bij de één krijg je bijvoorbeeld een bonus in je aanval sterkte en bij de ander krijg je meer geld na een gevecht zodat je meer dingen kunt kopen.

Aan het begin van een gevecht kun je twee mensen kiezen die met je meespelen, dit zijn mensen die net als jij het spel spelen. Ze spelen niet actief mee maar leveren bonussen aan jou, gebaseerd op de clan die zij gekozen hebben en de uitrusting die ze aanhebben. Na afloop van het gevecht kun je ze een thumbs-up geven om ze te bedanken, maar je kunt ook een bloedband met ze beginnen. Hierdoor zullen ze vaker in de lijst staan van partners die je mag kiezen aan het begin van een gevecht en zal je ze regelmatig tegenkomen terwijl je door de straten van Parijs loopt.

bloodmasque4
Als je Infinity Blade gespeeld hebt weet je tot wat voor pracht en praal de Unreal-engine in staat is. Bloodmasque ziet er dan ook weer prachtig uit, de omgeving en karakters zijn zeer gedetailleerd, de special effects spatten je scherm af. Hiernaast is het mogelijk om je eigen foto’s te gebruiken als gezicht van je ingame karakter. Je kunt drie emoties instellen en dit zorgt voor hilarische momenten tijdens de gevechten.

Bloodmasque is grafisch een prachtig spel en het speelt lekker weg. De gevechten worden alleen snel oud en zijn ook niet vernieuwend, hier tegenover zorgt het verhaal en de setting ervoor dat het wel nog steeds interessant blijft. Je kunt het spel alleen online spelen dus je zult een 3G iOS-device moeten hebben of tijdens het spelen altijd in de buurt van een wifi netwerk moeten zijn, wat wel een grote domper is. De hoge prijs van het spel is in mijn mening niet verantwoord, helemaal door de aanwezigheid van in-app purchases die het uiteindelijke bedrag nog omhoog kunnen schroeven. Absoluut geen must-have, maar verder wel mooi om te zien en vermakelijk om even te spelen.

Prijs: Bloodmasque kost €5.99 en is beschikbaar op iOS devices.
Gespeeld op iPad Retina, ook geschikt voor iPad 2 en nieuwer, iPhone 4s en nieuwer, iPod touch (5de generatie) of nieuwer.

Geschreven door: Emiel (DrParanoid)