The Simpsons Game

Alle clichés en verwijzingen naar andere games zijn ook terug te vinden in de gameplay. Je begint in Springfield waar je gewoon vrij kunt rond lopen om de boel te verkennen. In de stad kun je \\\'Collectibles\\\' verzamelen, die her en der verspreid zijn. Ieder personage heeft zijn eigen Collectibles, zo zijn het bij Homer dopjes van bierflesjes en bij Bart plaatjes van Krusty the Clown. Als je genoeg hebt van het rondneuzen kun je naar een level lopen, deze worden aangegeven door een grote rode straal. Je bent in het spel altijd met zijn tweeën, en je hebt vaak beide personages nodig om de puzzels in een level te kunnen oplossen. Zoals ik al eerder zei hebben de Simpsons superpowers, en deze zijn niet alleen om te vechten maar ook nodig om de puzzels op te lossen. Natuurlijk hebben ze ieder hun eigen powers, zo kan Bart veranderen in Bartman, dan krijgt hij een cape waarmee hij kan zweven. Lisa kan saxofoon spelen en bij de boeddha-beelden (die je tegenkomt in het spel) kan zij haar mediterende krachten gebruiken om grote objecten te verplaatsen. Marge heeft een megafoon waar ze een menigte mee kan oproepen die voor haar vecht. Ten slotte kan Homer boeren laten en transformeren in Homerball. Inderdaad het is precies wat je denkt, hij verandert dan gewoon in een grote bal. Later in het spel krijgen deze powers ook nog de nodige upgrades.

Het grootste gedeelte van de gameplay bestaat dus uit platform en actie elementen. Soms wordt dit afgewisseld met minigames die hun herkomst niet onder stoelen of banken schuiven. Je moet onder andere een rivier oversteken in Frogger-stijl, waarbij Bart de opmerking maakt \\\'What is this? The 80\\\'s?\\\'. Verder zit er een potje Aliens afknallen in á la Space Invaders, en loop je een kerker door geheel in de sfeer van Gauntlet. Zelfs de RPG-fans komen heel even aan hun trekken met de \\\'Pokémon-gevechten\\\'. Hoewel dit allemaal verre van origineel is is het wel leuk voor de afwisseling, en tegelijk een eerbetoon aan deze klassiekers.

Over het algemeen is het spel leuk om te spelen. Alleen kan de camera soms in de weg zitten, waardoor je soms sprongen mist of gewoon het overzicht even verliest. Doordat er zoveel gebruik wordt gemaakt van bekende gameplay-elementen is het voor de doorgewinterde gamer allemaal gesneden koek, en zij zullen er dan ook zonder problemen doorheen huppelen. Net als veel andere games van tegenwoordig is ook The Simpsons Game niet echt aan de lange kant. Na een uurtje of acht heb je het toch echt wel uitgespeeld. Persoonlijk ervaar ik dit niet echt als minpunt omdat ik me die uren erg heb vermaakt, maar er zijn mensen die er een punt van maken dus ik vermeld het maar even. Je kunt trouwens nadat je het hebt uitgespeeld nog wel alle levels opnieuw doen voor de Time Attack, of proberen alle Collectibles te vinden.

<\/center>

Over de presentatie kan ik kort zijn, die is gewoon geweldig. Het spel is geschreven door de makers van de serie en dat is te merken. De speciaal gemaakte scènes voor dit spel doen niks onder voor die van de tekenfilmserie. Ook ingame weet het spel de tekenfilm behoorlijk goed te benaderen. Je hebt echt gevoel in de tekenfilm te spelen, vooral de animatie van de personages doen hun werk erg goed. Alleen in close-ups zien de personages er soms wat raar uit. Dit komt mede door de soms wat vreemde camerastandpunten, waardoor de cel-shaded graphics soms niet alle lijnen goed laten zien. Verder ziet alles er gewoon haarscherp uit en heeft het spel een lekkere framerate die zelden tot nooit een hapering vertoont. Hier en daar zijn er wel kartelrandjes te bespeuren, en ook heb je soms het gevoel dat er toch nog meer in had gezeten. Maar zonder twijfel weet dit spel de sfeer en look van de Simpsons perfect over te brengen.

Waar de graphics goed hun werk doen is het toch de audio die echt onovertroffen is. Zelden is er een spel uitgekomen waar de voice-acting zo goed is gedaan. Dit is mede te danken aan de acteurs die ook de tekenfilm inspreken. Of het nu tijdens het spelen of in een cutscene is, de woordgrappen en opmerkingen die je gewend bent van de serie vliegen je om de oren. Ook de geluidseffecten en muziek zijn dik in orde. Alle bekende melodieën van de Simpsons zitten erin, maar ook de overige muziek van de levels passen perfect bij de sfeer die het level wil uitdragen.