The Simpsons Game

Ik geef het maar gelijk toe, ik ben een groot fan van de Simpsons en heb alle games die erop zijn gebaseerd gespeeld. Het is al weer zestien jaar geleden dat de eerste Simpsons game verscheen. In al die jaren daarna zijn er heel wat Simpsons games verschenen maar geen van allen kon tippen aan de allereerste, The Simpsons Arcade game van Konami. Nu doet EA weer eens een poging met The Simpsons Game. Is het ze gelukt om de sfeer en humor van de tekenfilmserie in het spel te verwerken, of hebben ze de Simpsons-licentie toch verknald?

EA heeft bedacht dat de Simpsons zich ervan bewust zijn dat ze in een videogame zitten. Het begint wanneer Bart en Homer een script vinden van The Simpsons Game waarin de familie beschreven staat met \'superpowers\'. Dit moet natuurlijk op de proef worden gesteld door beide heren en ze maken een tochtje door Springfield. Ook Lisa en Marge (met Maggie op haar rug) krijgen er lucht van en gaan op pad om hun nieuwe powers te verkennen. In de eerste levels maken Homer en Bart (als Bartman) het museum onveilig, gaat Lisa het illegaal kappen van het bos tegen, en wil Marge het gewelddadige spel \'Grand Theft Scratchy\' uit de schappen halen. Na hun eerste dag met superpowers zit de familie te discussiëren wat ze er mee moeten, als opeens de welbekende Aliens besluiten de wereld te veroveren. De Simpsons besluiten met hun nieuw gevonden krachten hier een stokje voor te steken, en zo barst alle Simpsons gekheid pas echt los.

Iets waar EA in ieder geval in is geslaagd is het overbrengen van de humor waar de Simpsons bekend om staan. Het spel opent met een lekker melig filmpje van Homer, die een droom heeft in chocoladewereld, en zo kom je in het tutorial-level terecht. Alle levels worden ingeleid met dergelijke filmpjes en dit zorgt ervoor dat het verhaal in echte Simpsons-stijl wordt vertelt. De levels zelf zitten vol met grappen en verwijzingen naar andere games. Zo kom je bijvoorbeeld in de retro-game wereld terecht waar spellen als: Mario, Sonic en Donkey Kong op de hak worden genomen. Ook is er één level geheel gewijd aan Japanse games, waar de draak word gestoken met Okami, Pokémon en Katamari. Het leuke is dat EA wel zo sportief is geweest vooral zichzelf belachelijk te maken, vooral opmerkingen als \'buy Madden crap every year\' zullen veel gamers wel even laten grinniken. Niet alleen spellen maar ook tal van films krijgen een knipoog. Vooral de parodie op Lord of the Rings, waar Homer en Marge elven zijn, is geslaagd en zal zeker een lach tevoorschijn toveren, mede door een \'briljante\' opmerking van Homer.

Verder zit The Simpsons Game vol met gameclichés. Je kent ze wel de onzichtbare muren, warpholes, switches, exploderende vaten, het feit dat je zelden kunt zwemmen. Zo\'n beetje alles wat je in andere games bent tegen gekomen kom je ook hier tegen, maar dan vaak met een knipoog. De clichés die je vindt worden ook netjes voor je bijgehouden door Comic Book Guy, deze hij voorziet met zijn altijd sarcastische commentaar. Naast Comic Book Guy, en de Simpsons zelf natuurlijk, kom je bijna alle personages van de tekenfilm wel tegen.