Ratchet & Clank: Tools of Destruction

Tijdens het spel worden je wapens steeds beter via een soort RPG-systeem. Hoe vaker je een vijand met je wapen raakt, hoe meer experience dat wapen krijgt. Wanneer het experience-balkje vol is, krijgt het wapen een hoger level en doet het meer schade. Behalve door experience, kun je ook je wapen verbeteren bij de wapenhandelaren die in het universum verspreid zijn. In de game kun je Raritarium verzamelen en dit bij een wapenhandelaar inleveren in ruil voor upgrades. Dit upgrade-systeem werkt met een honingraat. In het begin zijn er twee upgrades beschikbaar. Door een upgrade te kopen, krijg je weer toegang tot de upgrades die naast de gekochte upgrade liggen. Elke upgrade heeft weer een ander effect op je wapen, zo zal de één je wapen meer schade laten doen, terwijl een ander juist zorgt dat je meer munitie mee kan sjouwen. Ook kun je het bereik van je wapens en de snelheid waarmee het wapen vuurt vergroten. Bovendien heeft elk wapen nog eens een eigen, unieke upgrade.
De upgrades van je wapens zijn vrijwel direct merkbaar, maar zelfs met een volledig opgewaardeerd wapen ben je nog niet overpowered. Een knappe prestatie van Insomniac om deze balans in de game te houden.

<\/center>

De graphics in Ratchet & Clank: Tools of Destruction zijn werkelijk adembenemend mooi. Er gebeurt enorm veel in de voor- en achtergrond en de vele kleine animaties zorgen ervoor dat de game gaat leven. Zo bestaan je voornaamste vijanden uit buitenaardse vissen in een robot-pak. Wanneer je het pak vernietigt, valt de vis er uit en spartelt deze hulpeloos op de grond. Maar ook als je in het eerste level door de stad heen loopt, zie je in de achtergrond van alles en nog wat gebeuren. De game is echter niet perfect in grafisch opzicht. Zo heeft de game geen self-shadowing of zelfs dynamische schaduwen. Dit zijn echter maar kleine minpuntjes op een verder fantastisch uitziende game.

<\/center>

Het geluid is zo mogelijk nog beter dan de graphics. De ingesproken stemmen zijn fantastisch gedaan, en passen ook echt daadwerkelijk bij de personages. Insomniac wist net als in de eerdere games de valkuil van afgezaagde cartoony geluidseffecten te voorkomen, waardoor alle effecten ook van een hoog niveau zijn. De achtergrondmuziek zorgt op elke planeet voor de juiste sfeer, en wordt enkel onderbroken als je de Groovitron inzet. Het mag nogmaals opgemerkt worden dat de muziek van de Groovitron ook perfect gekozen is.

Nadat je Ratchet & Clank: Tools of Destruction hebt uitgespeeld, kun je nog vrij door de levels spelen. Voor de echte achievement-hoeren zijn er namelijk nog collectibles te vinden. Zo kun je skillpoints verdienen door bepaalde doelen in de verschillende levels te halen. Dat kan variëren van het vliegen van punt A naar punt B zonder een vliegende dinosaurus te raken tot het verzamelen van een X-aantal boutjes en moertjes. Daarnaast kun je op jacht gaan naar de bouwplannen van een geheim wapen, en deze door een smokkelaar in elkaar laten zetten. Ik zal niet verklappen welk wapen het is, maar ik kan melden dat het wel de moeite waard is.
Als dat niet genoeg is, kun je ook nog eens op zoek gaan naar Golden Bolts. Deze geven je toegang tot de verschillende skins die je voor Ratchet kan kopen.
Door de soepele gameplay en de humor waar deze game in gedrenkt is, is het geen straf om op zoek te gaan naar deze collectibles en de game 100% uit te spelen.