UFC Undisputed 2009

Er zijn in de sportwereld legio vechtsporten te vinden. Van boksen tot Muy Thai, van karate tot worstelen, elke sport heeft z\'n eigen technieken en regels. In de UFC komen al deze vechtsporten samen in één grote \'clash of the titans\'. THQ en YUKE\'S hebben een poging gedaan om deze sport naar de gameconsole te vertalen en zoals uit deze review zal blijken, is het geen onverdienstelijke poging gebleken.

De game begint al goed. In plaats van je direct in de ring te zetten met een andere kerel, krijg je eerst een tutorial voorgeschoteld. Deze legt je de basisprincipes van de game uit en hieruit blijkt direct dat er over het vechtmechanisme van de game goed is nagedacht. Elke actie die je onderneemt kan net als in het echt tegen je gebruikt worden, dus blind op knoppen rammen zit er niet in. Goed, op het makkelijkste niveau kun je hier een heel eind mee komen, maar op de hogere moeilijkheidsgraden gaat je tegenstander patronen herkennen. Als je bijvoorbeeld continu een \'linkerhoek, rechterhoek, trap met links\'-combo uitvoert, reken er dan maar op dat de CPU je rechterhoek countert en je een welgemeende stoot tegen je edele bakkes geeft. Dat afwisseling belangrijk is, blijkt ook uit de tijd die je hebt om een counter uit te voeren, dat is namelijk millisecondewerk.

Na de tutorial kun je aan je carrière als UFC-atleet gaan beginnen. Hier beginnen de eerste irritaties de kop op te doen. De menu\'s duren namelijk veel te lang om te laden en zelfs als ze op beeld verschijnen, zijn ze nog niet volledig geladen, waardoor je dus vergeefs op X zit te rammen omdat je graag het smoelwerk van je alter ego wilt verbouwen. De trage menu\'s zijn door het gehele spel verwerkt en dit systeem werkt dus niet echt mee in het spelplezier.
Bij het samenstellen van je virtuele \'ik\' ben je redelijk vrij om een personage te kiezen. Elk onderdeel van je lijf kun je bepalen middels een riedeltje presets en je gezicht kun je zelfs helemaal vrij bepalen. Puntje van kritiek is wel dat ondergetekende niet z\'n werkelijke lengte kon invoeren, de game beperkt je namelijk tot 6 voet en 6 inches.
Een andere opmerking die hierbij geplaatst dient te worden is dat je slechts uit zes disciplines uit de vechtsport kunt kiezen, drie voor staand vechten en drie voor op de grond. Nader onderzoek wees uit dat de disciplines waar je uit kunt kiezen de meest voorkomende en meest succesvolle martial arts zijn in de UFC, dus vermoedelijk besloot de ontwikkelaar om zich tot deze sporten te beperken, om zo meer aandacht aan het vechten zelf te besteden. Een logische en gerechtvaardigde keuze naar mijn mening.

Na het worstelen met de menu\'s is dan eindelijk tijd om onder begeleiding van Dana White, oprichter van de UFC, de ring in te stappen en...flink op je donder te krijgen. Het lijkt wel alsof YUKE\'S hiermee wil aangeven dat je echt nog maar een groentje bent in de achthoekige ring van de UFC en dat je helemaal onderaan moet beginnen. Mocht dat het geval zijn, dan zijn ze er in geslaagd.
Niet getreurd, het volgende gevecht staat alweer op stapel, zodat je kan bewijzen dat je toch echt wel de knakker bent waar iedereen bang voor zou moeten zijn. Tussen gevechten door kun je je vechtersbaas trainen. Je kunt op verschillende manieren trainen: je kunt je statistieken (snelheid, uithoudingsvermogen en kracht) bijwerken of je vechttechnieken opvijzelen. Als je je statistieken gaat trainen, kun je kiezen of je een rustige, een matige of een intense training wilt doen. Hoe harder je traint, hoe meer je statistieken groeien, maar dit gaat wel ten koste van je conditie. Vlak voor een wedstrijd nog even een intensieve training er tegenaan gooien is dus geen verstandige keuze, je kan er dan beter voor kiezen om een weekje rust te pakken, zodat je uitgerust de ring in stapt.