Brian Lara International Cricket 2005

Voor deze review hebben we ook contact gezocht met (ex)-Nederlands cricket elftal speler (hij is pas geleden gestopt) Jacob-Jan Esmeijer om te vragen wat de mening van cricketspeler zou zijn over deze game. Na een speelsessie hebben we het volgende interview met hem mogen houden.

[FOK!Games] Wat vind je van de graphics van de game?

[Jacob-Jan] Erg indrukwekkend, het geeft ook echt het juiste gevoel. Bijvoorbeeld als de spelers het veld op komen lopen en dan met hun armen aan het zwaaien zijn, dit is erg herkenbaar. De bowling acties en slagbeweging lijken ook heel realistisch. Daarnaast lijken de meeste spelers ook erg, niet allemaal maar dat is ook erg moeilijk om iedere cricketspeler precies na te maken.

[FOK!Games] Wat vind je van de besturing?

[Jacob-Jan] Ik speel dus zelf vrijwel nooit van dit soort spellen, maar het is prima, de controllers liggen goed in de hand en als je de besturing eenmaal door hebt kan je het zeker je eigen maken, niks mis mee dus.

[FOK!Games] Komen de regels overeen met het echte cricket?

[Jacob-Jan] Absoluut, wat me bijvoorbeeld direct opviel is dat als je de bal achter iemand langs gooit dan geeft de empire (scheidsrechter) ook gelijk aan dat het een \\\'wide\\\' is dus dat klopte al. Maar ook dat de batsman nog even op de grond slaat voordat hij de bal aangegooid krijgt, dat gebeurt in het echt ook allemaal.

[FOK!Games] Echte wedstrijden van cricket kunnen soms zeer lang duren, dit is in Brian Lara International Cricket 2005 veel minder, wat vind je hiervan?

[Jacob-Jan] Ik denk persoonlijk dat dit een groot voordeel is. Mensen hebben over het algemeen het idee dat cricket vrij langdradig is. Doordat je niet constant hoeft te wachten is het dus veel meer actie gericht en minder saai voor sommigen mensen. Je ziet het overigens in het echte cricket ook steeds meer, zo heb je in Engeland nu de twenty-twenty cup, hier speel je dus maar met twintig overs in plaats van bijvoorbeeld vijftig en zo\\\'n wedstrijd is binnen een uurtje of drie wel gespeeld. Dit is zeker voor de kijkers veel leuker want een normale cricketwedstijd kan toch wel vermoeiend worden na een tijdje. Maar ik denk dat dit dus wel een positief punt is, zeker om kennis te maken met de cricketsport. Je hoeft ook maar op een knop te drukken en de bowler is alweer klaar om te gooien, normaal moet je wachten totdat deze klaar staat, iedereen zijn positie weer heeft ingenomen, etc hier win je erg veel tijd op.

[FOK!Games] Wat vind je van de mogelijkheden die je in de game terugziet (bijvoorbeeld de verschillende toernooien die je kan spelen)?

[Jacob-Jan] Erg leuk, ze hebben echt de voornaamste toernooien gekozen en je kan dus altijd met of tegen de beste spelen. Ook erg grappig dat je de echte poule indeling van het afgelopen wereld toernooi kan kiezen, want we keken net even en onze eerste wedstijd zou op boland zijn en dit was in 2003 ook echt zo.

[FOK!Games] Mis je bepaalde onderdelen van cricket in het spel of wat zou je verbeterd willen zien?

[Jacob-Jan] Nou wat misschien een leuke toevoeging zou zijn is dat, wat in het echt ook zo is, dat op 1/3 en 2/3 van de wedstrijd er een water break is, dus dat er bijvoorbeeld ook een karretje het veld op zou komen rijden. Wat ze ook wel zouden kunnen doen is dat ze af en toe het publiek ook laten zien, die bijvoorbeeld met vlaggen zwaaien en zo, dat je dus niet alleen de sfeer van het veld te zien krijgt maar ook van het eromheen, dat zou ik persoonlijk wel leuk vinden om terug te zien in een mogelijk volgend deel.

[FOK!Games] Vind je het leuk om Brian Lara International Cricket 2005 te spelen?

[Jacob-Jan] Ja, op een of andere manier ga je tijdens het spelen ernaar kijken alsof je naar een echte cricketwedstrijd kijkt. Bijvoorbeeld toen de bowler eraan kwam lopen ging ik automatisch de bal in zijn hand volgen, dus dan schakel je automatisch over naar een soort spelers modus. Ik merk ook aan mezelf en aan mijn reacties dat ik het echt leuk vind. Je kan ook van alles kiezen, de stadions, het weer, alle kleuren (van bijvoorbeeld de pitch) komen overeen, je ziet gewoon dat er goed voorwerk aan gedaan is.

<\/center>

[FOK!Games] In de sport gaat het voornamelijk over het opgooien en/of slaan van de bal. Wat vind je bijvoorbeeld van de animaties hiervan. En zou je nog meer slag- en/of gooi technieken erin willen zien?

[Jacob-Jan] Ik denk dat er eigenlijk wel genoeg zijn, je moet ze voornamelijk even ontdekken. Zoals dit ook, echt lachen, krijgt hij een bal tegen zich aan en hij heeft ook echt pijn. De anderen ook gelijk van \\\'ach watje\\\', erg leuk gedaan ja. Ik weet ook zeker dat als we het wat langer zouden spelen dat we meer van dit soort dingen zouden tegenkomen.
Wat ik trouwens ook net zag is dat iemand met zijn backhand de bal gooide, dit gebeurde vroeger bijna nooit maar tegenwoordig juist steeds vaker, erg goed dat ze dus rekening houden met nieuwe spelelementen.

[FOK!Games] Zijn de spelers te herkennen of hebben de makers iedereen gewoon maar een gezicht gegeven?

[Jacob-Jan] Ja, gezicht-technisch is de openings-bowler van Australië, Galzby, met zijn lange haar en zijn sikje, écht heel erg herkenbaar; zelfs zijn neus is te herkennen. Daarnaast lijkt Brian Lara zelf (batsman van de West Indies) natuurlijk ook op de echte Brian Lara. Van de bowling acties is vooral die van Shane Warne (Australië) erg goed herkenbaar. Het is dus wel duidelijk dat ze vooral de echt bekende spelers goed hebben nagemaakt, maar dat is eigenlijk ook niet meer dan logisch. Wat ze ook hebben gedaan is dat je als fielder verschillende soorten petten kan hebben, sommige vinden het bijvoorbeeld fijn om zo\\\'n grote hoed op te hebben maar andere vinden juist een petje wel prettig, goed dat ze hier ook rekening mee hebben gehouden. Wat er echter misschien nog wel bij had gemogen is dat als je instelt dat het erg zonnig is, dat sommige dan een zonnebril gaan dragen.

[FOK!Games] Bij het maken van sport games proberen developers meestal zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen. Is dit gelukt bij Brian Lara International Cricket 2005?

[Jacob-Jan] Zeker weten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar zo\\\'n stadion en naar zo’n veld. Je kan kiezen op welke ondergrond je wilt spelen, bijvoorbeeld een hard wicket waardoor de bal heel erg stuitert, of dat er een beetje gras opzit waardoor dit wat minder is. Je kan ook de stadions kiezen, het weer en of de speler zink op zijn neus draagt. Je kan zelfs kiezen met welk merk en type bat hij moet spelen. Zeker voor een cricketspeler is dit heel belangrijk. Dat je niet zomaar het idee hebt dat ze met een plankje slaan, nee hij slaat met zijn Kookaburra bat of hij met zijn County bat. Erg goed gedaan dus.

[FOK!Games] Wat is jouw algemene mening/conclusie over het spel?

[Jacob-Jan] Het komt op mij erg goed over, ik vind het ook een goede ontwikkeling dat ook dit soort sporten in dit (games) formaat worden uitgegeven dus dat ook mensen die vooral veel achter de PC zitten toch kennis maken met dit soort sporten. Maar over de game zelf ben ik ook erg positief, de Australiërs lijken bijvoorbeeld ook echt op de Australiërs en de West Indiërs ook echt op de West Indiërs. Mijn persoonlijke cijfer voor deze game, wat ik tot nu toe gezien heb natuurlijk, is toch zeker wel een 8. Mede doordat je je eigen bats kan kiezen, de sponsors en de logo\\\'s op de shirts kloppen. Ook de sfeer erom heen klopt helemaal, zo dat ze even met elkaar gaan \\\'babbelen\\\', het komt allemaal erg realistisch op mij over en dat is zeer positief.

[FOK!Games] Zou je het leuk vinden dit spel in je vrije tijd te spelen?

[Jacob-Jan] Ik denk het wel ja, ik zou bijvoorbeeld wel willen uitvinden wat alle mogelijkheden van de game zijn, met wat voor ballen je allemaal kan slaan en hoe je een slag goed kan variëren. Als ik dus wat vrije tijd over zou hebben lijkt het me best eens leuk om er even voor te gaan zitten ja.

[FOK!Games] Wat vind je ervan dat het Nederlandse team niet zulke goede statistieken krijgt in de menu\\\'s en je ze niet altijd kan kiezen bij toernooien?

[Jacob-Jan] Het kan inderdaad kloppen dat we bij de ICC Champions Trophy er niet bijzitten want daar waren we de afgelopen keer niet bij, wat dat betreft hebben ze het weer heel realistisch bekeken. En je moet de teams ook gewoon statistisch bekijken, Nederland is nou eenmaal een kleine natie en we zijn nou eenmaal ook niet beter dan Australië, dus het is gewoon terecht.

[FOK!Games] Jij bent natuurlijk goed bekend met cricket en alle regels die daarbij zijn betrokken. Denk je echter dat mensen die cricket niet zo goed kennen deze game links moeten laten liggen?

[Jacob-Jan] Nee, juist niet, sterker nog ik denk dat games een heel goed educatief element met zich meedragen. Als iemand maar een beetje weet hoe het spel gaat dan kan je heel gemakkelijk spelenderwijs uitleggen hoe het spel in elkaar zit. Je hoeft in ieder geval niet met te veel externe dingen bezig te houden, de actie concentreert zich heel goed op een aantal punten en toch proef je de cricket-sfeer er wel van af. Dus naar mijn mening hoef je het niet links te laten liggen als je niet zo goed met de sport bekend bent.

[FOK!Games] Denk je dat cricketgames toekomst hebben?

[Jacob-Jan] Misschien wel. Kijk voetbal was in Amerika ook niet bekend totdat er in 1994 daar het WK voetbal werd gehouden en nu zijn die Amerikanen ook helemaal into soccer, dus misschien zitten er over een aantal jaar meer cricketspelers achter de computer dan op het veld, dat weet je niet. Maar het is erg afhankelijk wat een gamer zoekt, wil hij schieten, vechten of sporten. Dat is zo lastig te zeggen, daar heb ik helaas echt geen antwoord op.

Jacob-Jan Esmeijer met Brian Lara<\/center>

Wij willen Jacob-Jan heel erg bedanken voor het deelnemen aan dit interview en het spenderen van zijn tijd met het spelen van deze game. Vergeet niet regelmatig FOK!Sport te checken want daar zal binnenkort ook nog een kort interview met Jacob-Jan Esmeijer komen te staan, dat meer gericht zal zijn op de sport cricket.