Brian Lara International Cricket 2005

Cricket, velen hebben er nog nooit van gehoord, of nooit begrepen wat er nou eigenlijk gedaan moest worden. Net als ik voordat ik deze review zou gaan schrijven. Na me enigszins verdiept te hebben in deze sport kwam ik erachter dat het eigenlijk best wel leuk is, in tegenstelling tot wat velen schijnen te denken. Maar dit alles hoeft nog niet te betekenen dat ook de games over dit onderwerp per definitie goed zijn. Laten we dus eens gaan kijken naar de (in Engeland zeer populaire) game Brian Lara International Cricket 2005.

Zoals vele sport games is ook Brian Lara International Cricket 2005 gericht op het zo realistisch mogelijk neerzetten van de sport cricket. Echter zitten er wel een aantal verbeteringen in ten opzichte van de echte sport. Zoals je misschien weet kunnen echte cricket wedstrijden soms dagen lang duren. Bij Brian Lara 2005 is het daarentegen zo dat je zelf kan instellen hoe \\\'lang\\\' de wedstrijd moet duren maar daarnaast is alles ook veel meer op de actie gericht. Je hopt zo dus door de menuutjes heen en zonder al te veel gedoe kan je gelijk weer bowlen of batten. Dit is een groot voordeel want misschien vinden de die-hard cricket fans het leuk om drie dagen voor een wedstijd te gaan zitten, de gemiddelde persoon zal dit wat minder kunnen waarderen.

<\/center>

Brian Lara 2005 ziet er, zeker voor de PS2, goed uit. Alle personen lijken anders, en het is duidelijk dat de developers de personen zo realistisch mogelijk proberen neer te zetten. Dit geldt echter wel met name voor de bekendste teams als Engeland, West-Indië en Nieuw Zeeland. Omdat de actie bij cricket voornamelijk op een klein gedeelte van het veld is gericht is het belangrijk dat de bewegingen voor het opgooien en slaan er realistisch uit zien. Ook dit is prima gelukt en je ziet goed de verschillen tussen de verschillende manieren van het opgooien (en wegslaan) van ballen.

Bij cricket is niet alleen de sport zelf belangrijk, maar ook de hele sfeer om de wedstrijden heen. Zo zitten de spelers in het echt elkaar vaak af te kraken en enigszins proberen te intimideren. Leuk is dat dit ook echt in de game terugkomt. Als een speler de bal mist dan zie je bijvoorbeeld dat de tegenstander hem gaat lopen afzeiken.
Wanneer een slagman uit is zonder dat hij een run heeft gescoord noemt men dit in cricket een \\\'duck\\\' en hoor je vaak gekwaak van de tribunes komen. Als je in het spel uit bent zonder een run gescoord te hebben zal je een kwakende eend door het beeld zien lopen, een grappige toevoeging van de makers.

<\/center>

In Brian Lara 2005 zijn bijna alle bekende cricket toernooien aanwezig. Zo is er de ICC (International Cricket Council) Cricket World Cup, de ICC Champions Trophy en natuurlijk de bekende \\\'Ashes\\\' die in het echt ook net zijn gespeeld (en gewonnen door Engeland). Naast dit is er ook nog de mogelijkheid om historische wedstrijden na te spelen. Hierbij lijkt het dan ook alsof je naar een oude film zit te kijken, waarbij het scherm dus vrijwel alleen bestaat uit grijstinten. Nog een leuke toevoeging bij de ICC Cricket World Cup is dat je kan kiezen voor dezelfde poule-indeling als de laatste ICC Cricket World Cup (welke was gespeeld in 2003) of dat de poules willekeurig worden samengesteld.

Als er wel iets overduidelijk aanwezig is in Brian Lara 2005, zijn het wel de opties die je hebt. Bijvoorbeeld bij wedstrijden kan je instellen in welk stadion je wilt, wat voor soort cricket je wilt spelen (Test, One-day, etc.), op wat voor soort pitch je wilt spelen, hoe oud de bal moet zijn, enzovoort. Maar niet alleen dit, je kan zelfs het soort \\\'bat\\\' (waarmee je de bal slaat) kiezen voor een speler. Hierbij heb je niet de keuze uit een paar soorten, nee, de developers hebben alle (bekende) bat merken in de game gestopt samen met een groot gedeelte van hun assortiment waardoor je een enorm veel keuzes hebt uit bats. Het is misschien een onopvallend detail maar wel erg leuk dat het erin zit.

<\/center>