Boek: Chris Hedges - Ik geloof niet in Atheisten

Was 'geloven' vroeger heel erg belangrijk, vandaag de dag is het een heet hangijzer en vaak inzet van confrontaties, al dan niet met goede afloop. Het respect voor elkaars geloof, of juist non-geloof, is in veel gevallen ver te zoeken. We geven elkaar niet de ruimte het geloof te beleven zoals wij dat zelf willen. We oordelen en veroordelen en generaliseren op basis van geloof. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er zo nu en dan een boek verschijnt dat op dit thema gebaseerd is. Chris Hedges is één van de vele schrijvers die zich aan het onderwerp heeft gewaagd. In zijn boek Ik geloof niet in Atheïsten doet hij een moedige poging het geloof en de gelovigen van alle soorten en maten de ruimte te geven. Niet alleen fundamentalisten, maar ook gematigde gelovigen en zelfs 'godloochenaars', zoals hij ze zelf noemt, komen aan bod. Zoals aangegeven, ruimte voor iedereen. Een gewaagd relaas in een tijd waarin geloof bron van haat kan zijn en bij tijd en wijle aanleiding tot gruweldaden is.

Boodschap
De boodschap van Hedges is dat de zogenaamde 'nieuwe atheïsten' net zo gevaarlijk zijn als de ouderwetse fundamentalisten. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk probeert hij voor deze boodschap onderbouwing te vinden. Dit lukt hem op bepaalde punten redelijk, maar toch blijven er haken en ogen zitten aan zijn redenering. Hij richt zich in zijn argumentatie vooral op de atheïsten die geloven in de verbetering van het algemene moreel. Bij die verbetering profileren zij zich echter meer en meer als fundamentalisten. Dat geloof zich niet in een paar woorden laat vangen en verklaren is al decennia, zo niet eeuwen, duidelijk. Na het lezen van dit boek is dat niet anders.

Redelijk zwaar
Al is het boek niet erg dik, toch vergt het best wat tijd om het door te lezen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat je af en toe toch even terug moet bladeren en bepaalde stukken twee, soms zelfs drie keer moet lezen voor de boodschap tot je door dringt. De schrijfstijl an sich is niet moeilijk, maar het geheel duizelt je soms. Dit is dan ook meteen het minpunt van het boek; het is niet weggelegd voor personen die even snel wat te lezen willen hebben. Het kost je redelijk wat tijd en concentratie om de onderliggende toon van het verhaal van Hedges mee te krijgen.

Het mag dan een niet al te luchtig boek zijn, interessant is het zeker wel. Het laat een andere kant en een andere visie zien op geloven en niet-geloven. In het hele debat rond respecteren van elkaars geloof is het erg belangrijk alle kanten te belichten. Chris Hedges' visie is er één die in dit kader meegenomen kan worden. Het is een kant, een manier van belichten en beredeneren. Naast de vele andere redeneringen op geloofsgebied vormen zij samen de basis tot respect.

Chris Hedges werkte eerder als buitenlandcorrespondent voor kranten als 'The New York Times' en 'The Dallas Morning News'. Met zijn werk sleepte hij al heel wat prijzen in de wacht, zelfs een Pulitzer (voo zijn reportages over terrorisme). Naast zijn correspondentschap geeft hij les aan 'Columbia University', 'New York University' en 'Princeton University', allen toch niet de minste. Eerder verschenen er al twee andere boeken van zijn hand onder de titels American Fascists en War Is a Force That Gives Us Meaning.

Uitgever: Meulenhoff ISBN: 9789029083270 Pagina's: 192