Boek: Aranka van der Pol - Eetlust

Kookboeken zijn er in alle vormen en maten. Van Albert Heijns 'Allerhande'-bundels tot series over Italiaans koken van Jamie Oliver. Deze boeken kenmerken zich, hoe kan het ook anders, door recepten. Ze zijn van voor tot achter gevuld met allerlei lekkere gerechten. Is er binnen dit genre dan nog wel ruimte om wéér een nieuw kookboek uit te brengen? Dat kun je je zeker afvragen, maar wanneer je het begrip 'kookboek' combineert met interviews krijg je een geheel nieuw subgenre en daar is zeker wel ruimte voor. Aranka van der Pol heeft deze combinatie aangedurfd, met als resultaat het boek Eetlust. De subtitel luidt: "In gesprek met 's werelds topkoks". Dit dekt meteen de hele lading.

In gesprek met
Zoals al even kort aangestipt in de inleiding kenmerkt dit boek zich door de interviews die Van der Pol had met diverse topkoks. Denk hierbij aan namen als Jamie Oliver, Gordon -ik vloek zelden- Ramsay, Sergio Herman, Nigella Lawson en onze eigen Herman den Blijker. Dit zijn maar enkele van de 10 koks die Aranka voor dit boek interviewde.

Voor het voorwoord vroeg Van der Pol zanger Marco Borsato. Een opmerkelijke keuze misschien, voor degenen die niet wisten dat de inmiddels immens populaire zanger vroeger als kok werkzaam was. Anderzijds, Borsato straalt wel uit dat hij heel erg van koken en eten houdt en met een Italiaanse afkomst is dat zeker ook in zijn genen genesteld.

Al pratend lekker koken
Naast de interviews geeft elke topkok een recept prijs. Van de 'Blanquette van Lam' van Gordon Ramsay, een heerlijke 'Boeuf Bourguignon' van Anthony Bourdain tot de zoete 'Tiramisu-cake' van Nigella Lawson, miss 'sweettooth' herself.

Wanneer je op zoek bent naar een boek dat puur bestaat uit recepten, kom je met Eetlust bedrogen uit. Het boek bevat slechts 10 recepten, van iedere geïnterviewde topkok één. Kern van het boek is juist de gesprekken met de koks. Gesprekken over hun drijfveren, hun passies en vooral over eten. Wat duidelijk doorklinkt in de verhalen is toch wel dat elke kok over een behoorlijk dosis arrogantie beschikt. Allemaal voelen ze zich 'the best of the best' en praten erg graag over zichzelf. We krijgen naast een kijkje in de spreekwoordelijke keuken tevens zicht op wat de koks in hun privéleven drijft, want de koks zijn naast hun professie natuurlijk ook nog gewoon mens. Van der Pol laat de mens achter de kok naar voren komen.

Aranka, zelf culinair journaliste bij De Telegraaf, is er in geslaagd om de topkoks redelijk open te laten zijn en soms wel erg intieme uitspraken te laten doen: "Wanneer heb jij nou voor het laatst echt serieuze seks gehad? Ik bedoel dus niet even hoppakee, meer echt serieus, je weet wel, dat je een hele dag met elkaar bezig bent?" Wie zou dit gezegd hebben?

Eetlust is een kookboek geschreven als een roman dat zich laat lezen als een trein. Een lekkere, verfrissende en vernieuwende vorm binnen het kookboekgenre. De foto's van Frank de Ruiter mogen daarbij niet onvermeld blijven, ze doen je bij grote regelmaat watertanden. Resultaat van dit boek is dat je toch zelf zin krijgt de keuken in te duiken, met het oog op de komende feestdagen is dat mooi meegenomen. Wellicht staat er dit jaar wel 'Duinkonijn met Mosterdsaus' à la Herman den Blijker op jouw kerstmenu.

Uitgever: Dutch Filmworks bv ISBN: 9789085104827 Pagina's: 180