DVD: Oasis - Definitely Maybe

Live

Het is de samenstellers van deze DVD gelukt om van elke afzonderlijke track een live versie te vinden. Dit loopt uiteen van opnamen tijdens grootse festivals als Glastonbury tot veel kleinschaligere optredens in bedompte clubs in Londen. Daarbij moet aangetekend worden dat de beeld- en geluidskwaliteit soms heel wat te wensen overlaat. De nummers die zijn opgenomen tijdens festivals of tv-shows laten niets aan de verbeelding over, maar van tracks als Columbia en Slide Away waren duidelijk geen toereikende beelden te vinden. Groezelig beeld en matig geluid zijn hierbij eerder regel dan uitzondering. Met enkele video-effecten is nog geprobeerd om er wat van te maken, maar zelfs dan blijven enkele liveclips beneden de maat.

Video's

De vijf videoclips die op deze DVD te vinden zijn, stammen overduidelijk uit de tijd dat Oasis nog een low-budget band was. Veel meer dan de band die zijn nummers speelt op straat, op het podium en in de auto is er dan ook niet te zien. Toch zijn het stuk voor stuk mooie clips die het aanzien zeker waard zijn.

Documentaire

Van elke track op het album is verder een documentaire gemaakt van enkele minuten. Deze zijn allemaal in 'MTV-style'; dat wil zeggen dat korte stukjes uit interviews met betrokkenen worden afgewisseld met beelden uit het nummer. Is dat interessant dan, is een logische volgende vraag. Nee, dat niet. Wel zijn de mini-documentaires stuk voor stuk het bekijken waard omdat het ontzettend leuk is om te horen hoe een nummer tot stand is gekomen en hoe bepaalde mensen elke track kunnen aanprijzen alsof het daadwerkelijk over het beste nummer allertijden gaat. Enige minpuntje is dat de gebroeders Gallagher, en een hoop van de andere geïnterviewden (producers, managers, journalisten ed.), een enorm Engels accent hebben. Helaas is er geen ondertiteling in te schakelen, waardoor je soms delen van gesprekken niet helemaal kunt volgen.

Deze drie onderdelen tezamen vormen een enorm uitgebreid en compleet overzicht van het album 'Definitely Maybe', en belangrijker nog, van Oasis in de tijd dat de band haar debuutalbum uitbracht. Je zou het idee kunnen krijgen dat een dergelijk uitgebreid overzicht van het debuutalbum alleen is weggelegd voor diehard Oasisfans. Ik denk dat dat evenwel niet het geval is. Muzikaal gezien is 'Definitely Maybe' sowieso een album dat niet mag ontbreken in de collectie van elke liefhebber van Britpop/rock (deze term lijkt ongeveer voor Oasis bedacht te zijn). Nu deze DVD er is, kan eigenlijk niemand meer om Oasis heen, want completere en/of uitgebreidere muziek-DVD's (een totale speelduur van meer dan vier uur) dan deze ben ik nog niet tegengekomen.