DVD: Oasis - Definitely Maybe

Het verhaal van Oasis begint, zoals gezegd, in 1994. Althans, voor de buitenwereld. In feite komen de vijf bandleden van Oasis namelijk al twee jaar eerder bij elkaar. Het verhaal gaat dat de band in de winter van '92 een club in Glasgow binnen stapt, om daar de manager te vertellen niet te zullen vertrekken zonder op te treden in het café. De manager stemt toe en enkele dagen later heeft de band een contract bij een majorlabel in de pocket. Zo hard kan het blijkbaar gaan.

Twee jaar later brengt de band haar eerste twee singles uit, waarvan er één (Shakermaker) direct doorstoot naar de Britse top tien. Reikhalzend wordt er dan ook, vooral door de muziekpers, uitgekeken naar het debuutalbum van de band die de Britse popmuziek weer op de kaart moet zetten. In '94 verschijnt 'Definitely Maybe', waarmee alle hoge verwachtingen worden ingelost. Het wordt het snelst verkopende debuutalbum aller tijden in Groot-Brittannië en het nummer Live Forever overschrijdt zelfs de landsgrenzen.

In Nederland zorgt dit album niet echt voor de grote doorbraak van Oasis. Die volgt namelijk pas na het tweede album '(What's The Story) Morning Glory', waarop erkende hits als Wonderwall en Don't Look Back In Anger te horen zijn. Het is de tijd dat de Noel en Liam Gallagher van Oasis elke week het nieuws halen (veelal in negatieve zin), maar over de beginperiode is minder bekend.

Wie met deze DVD de complete geschiedenis van Oasis te weten wil komen, heeft echter de verkeerde schijf te pakken. 'Definitely Maybe' is namelijk vooral puur op de muziek gericht. Zo is niet alleen het hele album in audiovorm op de DVD geperst. Nee, het bijzondere van deze schijf is dat alle nummers in drie of vier versies te bekijken zijn. Naast de 'standaard' audioversie (in beeld verschijnt een videobewerking van foto's en achtergrondinformatie over het nummer), is namelijk ook van elk track een live versie en een documentaire opgenomen. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn van alle vijf de singles op dit album ook de videoclips op 'Definitely Maybe' te bekijken.

Wie de DVD start, ziet de 'audioversie' van het nummer Rock 'n Roll Star. Met de pijltjestoetsen op je DVD afstandbediening kun je van hieruit schakelen tussen de live-, documentaire- of videobeelden (indien aanwezig).