Game: Donkey Kong Country 2

Allereerst is de besturing uiteraard veranderd, want de GBA mist immers twee knoppen in vergelijking met de SNES. Dit gemis wordt opgevangen door goed gebruik van de schouderknoppen op de GBA en na een minuut loop, ren en slinger je als vanouds door de levels heen. Ik vind het zelfs ietsje fijner spelen op de GBA.



De grootste veranderingen zitten echter in de minigames en de extra spelvariant die je nu kan spelen. Waar er vroeger alleen in het spel wat extraatjes zaten zijn ze nu ook los te spelen, buiten de hoofdgame om.

De extra spelvariant heet ‘Diddy’s Dash’, en is met één of twee spelers te spelen. De bedoeling is om zo snel mogelijk door de levels heen te rennen, waarbij het verslaan van je vijanden de tijd bevriest. Als je met tweeën tegelijk speelt speel je allebei op een aparte GBA en is het de bedoeling eerder dan de ander aan te komen bij het eindpunt.



De bonus games die in deze versie van DKC2 te spelen zijn heten: ‘Expresso Racing’, ‘Funky’s Flights’ en ‘Bag a Bug’.

Expresso racing is te spelen met 1 tot 4 man (ja, vrouwen kunnen het ook wel denk ik) en je moet hier racen met de struisvogel die je kent uit DKC1. In de singleplayer werkt het als een timetrial, snelste ronde- en eindtijden neerzetten, en in de multiplayer moet je proberen als eerste over de finish te komen.

In Funky’s Flights krijg je dezelfde missies voor je kiezen als in de hoofdgame, maar hier moet je ze zo snel mogelijk doen. De multiplayer mode (tot 4 spelers) geeft je de mogelijkheid om dogfights te houden met je vrienden.



De laatste minigame is meteen de minst leuke; ‘Bag a Bug’ is niets anders dan Klubba ontwijken en proberen om binnen de tijdslimiet zoveel mogelijk vuurvliegjes te vangen. Erg eentonig. Deze game is bovendien niet in multiplayer te spelen.

Nintendo heeft zo toch wat extra’s erin gestopt die de moeite waard zijn. Het is zeker veel beter dan elke keer Mario Bros. in de Mario Advance serie te stoppen, dat is wat goedkoop.