FOK! op San Diego Comic-Con

In San Diego, California is Comic-Con International alweer in volle gang. Meer dan 135.000 bezoekers zijn op de been in de kuststad die de bakermat is van wat inmiddels een wereldwijde comic con-hype is geworden. In Nederland kennen we onze eigen edities inmiddels en hoewel die steeds meer beginnen uit te groeien tot echte ervaringen, is het contrast met 'het origineel' nog steeds loeigroot.

Dat gaat natuurlijk ook niet veranderen; met een ligging die voor Hollywood praktisch om de hoek is en een bezoekersschare waar je flink wat promotiedollars tegenaan kunt gooien nemen film- en tv-makers, maar ook producenten van games, collectibles en natuurlijk comics de voet van de rem wanneer ze naar San Diego afreizen. De meest uitgebreide stands worden op de beursvloer neergezet en voor de bezoekers die weer buiten komen is er nog steeds van alles te beleven. Voornamelijk de grote films of series van grote studios pakken flink uit om bezoekers helemaal op te laten gaan in een ervaring die hun nieuwe seizoen of komende blockbuster optimaal onder de aandacht brengt.


Het nieuwe seizoen van Outlander wordt gepromoot door 'Schotten' op straat de aandacht te laten trekken, inclusief doedelzakmuziek.

Zo brengt Amazon Prime Video volgende maand een nieuwe live action-serie uit van The Tick, een superheld uit comics en cartoons met een flinke knipoog. Op een 'offsite', zoals de diverse promoties in de stad genoemd worden, kunnen bezoekers de eerste aflevering kijken, quizvragen beantwoorden en gratis swag verzamelen door een mysteryspel te spelen dat nog het meeste weg heeft van een escape room. En die antennes die op straat de aandacht trekken? Die kun je zelf bedienen door te kiezen welke emotie ze moeten uitbeelden.

Elders in de stad is een grasveld ingericht als locatie voor Monarch, het fictieve bedrijf uit de films Godzilla en Kong: Skull Island. Bezoekers kunnen levensgrote monsterskeletten zien en een stukje door de jungle lopen, en dat alles om te promoten dat Kong: Skull Island binnenkort verkrijgbaar is op home video.


In het San Diego Convention Center, de kolos die zo groot is dat twee stations van de lokale metrolijn er voor de deur liggen, is het intussen business as usual. Meer dan 1000 verkopers staan er hun waar te promoten en proberen met grote of kleine stands de aandacht van de bezoekers te trekken. En als een stand niets verkoopt, dan is het wel een promotie voor een film, serie of iets anders. Een nieuwkomer dit jaar is Netflix; de partij die de afgelopen jaren, ondanks titels als Daredevil en Jessica Jones, schitterde door afwezigheid. Er waren geen panels, er was geen stand op de beursvloer, tot dit jaar: de stand promoot de series Stranger Things en The Defenders en de film Bright en in het programma zijn er panels voor deze drie titels en de animeverfilming Death Note. Bovendien worden al deze titels ook nog eens extra gepromoot met een eigen offsite, maar daarover morgen meer.

Bij DC Comics wordt de traditie voortgezet van het tentoon stellen van de filmoutfits van hun superhelden. Waar in vorige jaren de klassieke en moderne outfits van Superman en Batman, of die van de cast van Wonder Woman en Suicide Squad van dichtbij te bekijken waren, kunnen bezoekers dit jaar de gehele Justice League van dichtbij zien. Ook andere elementen uit films zijn weer prominent zichtbaar, zoals de geisha uit Ghost in the Shell, die veel bekijks trekt op de stand van Weta.

Maar op Comic-Con International is het, voor wie niet zo van het kopen is, vooral je ogen uitkijken. En anders is het wel gezien worden, voor de vele cosplayers.

De donderdag is in het warme California alweer ten einde, dus morgen meer! 

Foto's door Yuen Li en Peter Breuls.