Weedpecker - III

2017 is nog maar pas begonnen maar we hebben het eerste psychedelische pareltje van het jaar alweer in de playlist staan. Op 5 januari verscheen namelijk III, het derde album van de uit Warschau afkomstige stonerband Weedpecker. Weedpecker is een band die in 2012 werd opgericht door de uit de Poolse hoofdstad afkomstige zanger en gitarist Bartek Dobry, zanger en gitarist Piotr Dobry, drummer Robert Kułakowski en de Spaanse bassist Jeso Ansolo (ex-Looking For An Answer, ex-Antigama).

Weedpecker - III
Weedpecker - III

III is het eerste album van de band op het befaamde label Stickman Records, een Duits platenlabel waarop ook diverse pareltjes verschenen van toonaangevende bands zoals Motorpsycho, 35007, Monkey3 en Elder. Het album werd opgenomen in de Nebula Studio in Watschau met de Zweedse knoppenkunstenaar Haldor Grunberg als producer. Muzikaal gezien zouden we Weedpecker dan ook het beste kunnen plaatsen in dezelfde hoek als bands zoals Elder, Motorpsycho, Monomyth en Pauw. Van die avontuurlijke uitgesponnen tracks waarbij het elke keer weer een verrassing is waar het naar zal leiden.

Weedpecker
Weedpecker

Het zou ons niks verbazen als de bandleden van Weedpecker zijn opgegroeid met de muziek van bands zoals Pink Floyd, Jimi Hendrix en King Crimson. Het zijn namelijk stuk voor stuk bands waarvan we de nodige invloeden terug kunnen horen op dit zeer aangenaam in het gehoor liggende album. Waar we normaliter de voorkeur geven aan een vinylrelease van een psychedelisch album gaan we in het geval van Weedpecker voor de CD van het album III, aangezien deze de bonustrack 'Rise Above' bevat. Het jaar mag dan nog maar net begonnen zijn maar Weedpecker legt de lat meteen hemelshoog voor wat betreft het beste psychedelische album van 2018.