Jason Mraz: 'Ik maak muziek om liefde te verspreiden'
Met een carrière die inmiddels bijna 20 jaar teruggaat is Jason Mraz een van de succesvolste singer-songwriters ter wereld. Terwijl hij koffie stond te schenken in een klein café had hij nooit durven dromen dat hij die titel zou mogen krijgen. Op zijn nieuwe album staat liefde centraal en dat het altijd zaak is om die liefde te verspreiden. Het reggae-genre bleek perfect om deze boodschap te verkondigen en Look For The Good is nu een feit.
In 2008 nam de bekendheid van Mraz immense vormen aan met hitsingles 'Lucky' en 'I'm Yours'. Wereldwijd worden deze nummers nog steeds gebruikt tijdens bruiloften en eindigen ze in hitlijsten nog steeds in de bovenste regionen: "Het zijn liedjes die ervoor hebben gezorgd dat mijn leven voorgoed veranderde. Dat is in zichzelf al iets geks, dat het liedjes waren die zo succesvol waren. Dat succes zorgde er tegelijkertijd ook voor dat ik een meer verantwoordelijke songwriter wilde zijn, om mijn publiek en hun tijd altijd te respecteren en er heel goed mee om te gaan. Gekke verhalen over fans heb ik niet echt, want mijn fans zijn vooral mensen die verliefd worden, gaan trouwen en gevoelens hebben. Je schrijft die nummers in je slaapkamer en de hele wereld kan ze horen en besluit er ook naar te gaan luisteren. Dat blijft na al die jaren nog steeds iets onwerkelijks voor mij."
We spoelen meer dan tien jaar door en er is wel een andere Jason opgestaan dan aan het begin van zijn carrière: "Twaalf jaar geleden toen ik We Sing, We Dance, We Steal Things uitbracht was ik bezig met een verandering in mijn leven. Mijn houding naar het muzikantenbestaan veranderde, maar ook wat het betekende om een product in de wereld te brengen dat een rol zou gaan spelen in levens van mensen. Toen ik twintig jaar geleden begon was dat heel anders, ik wilde muziek maken om het meisje te krijgen, ik had toen een echt rock&roll-bestaan voor ogen. Tijdens het maken van die plaat in 2007/2008 veranderde niet alleen mijn liedjes, maar ook mijn kijk op het leven. Die kijk verandert overigens nog steeds, maar komt neer op het feit dat ik muziek wil maken om liefde en mooie gevoelens te verspreiden, om duidelijk te maken dat we met z'n allen een grote familie zijn hier op aarde. Die teksten zijn het beste terug te vinden in 'I'm Yours'".
En het roer ging ook nog redelijk recent om. Mraz ging de rol van Dr. Pomatter spelen in de Broadway-musical Waitress. Hij stond op het podium naast Sara Bareilles, die verantwoordelijk is voor de muziek. Zij in de hoofdrol van serveerster Jenna die als een blok valt voor hem, als gynaecoloog Dr. Pomatter: "Het is zo totaal verschillend, maar het staat tegelijkertijd ook weer zo dicht bij mijn leven. Dr. Pomatter heeft als personage de overeenkomst met mij dat het een man is die het goede wil doen maar door de situatie waar hij in komt opeens heel ander gedrag kan gaan vertonen. De liedjes die ik mocht zingen van de hand van Sara zijn zo mooi. Daarnaast is het ook nog eens een onwijs klunzige man, waar ook weer een overeenkomst zit tussen ons. Wat er echt verschillend aan het podium op Broadway was, was dat ik elke dag even vaarwel zei tegen Jason Mraz en uit de kleedkamer kwam als die gynaecoloog. Dat vond ik fantastisch, omdat als ik zelf speel, dan neem ik Jason Mraz mee op het podium en moet ik uitvinden wat zijn verhaal is die dag. Dr. Pomatter gaf geen moer om Jason Mraz en dat was heerlijk; eigenlijk kon ik echt even op een vakantie. Ik kon mijn setlists, mijn ego en mijn zorgen echt even opzij zetten en iemand anders zijn op dat podium."
Negen jaar geleden start Mraz met de naar eigen zeggen grootste prestatie uit zijn carrière; het oprichten van een stichting: "Langzamerhand leerde ik ook steeds beter hoe ik die stichting in kon zetten. De laatste drie jaar heeft het echt een vaart genomen die ik niet had verwacht. We krijgen uiteraard van mensen die doneren het geld om in te zetten, maar het overgrote deel dat in de stichting terecht komt is een direct resultaat van de kaartverkoop en mijn tourmerchandise. De stichting zet zich vooral in om de kunsten toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht je achtergrond of sociale status. Gelijkheid blijft een van de grootste problemen in de wereld. Ik ben er zo trots op dat ik zoveel geld heb kunnen weggeven aan mensen die het echt verdienden en mijn carrière is het enige dat daar voor heeft gezorgd. Als ik nog steeds in het café werkte denk ik niet dat ik die kracht gehad zou kunnen hebben."
Het overgrote deel van de tourinkomsten gaat dus direct naar de stichting, maar ook losse optredens die in deze tijd vooral online worden gedaan dragen bij aan de stichting: "Ik ben trouwens niet van mening dat elke muzikant of artiest dit zou moeten doen. Je moet vooral naar je hart luisteren en het absoluut niet doen met de verkeerde redenen. Sommige muzikanten moeten hun inkomsten daadwerkelijk gebruiken om rond te komen of om een gezin te onderhouden. Dat is ook hoe ik ben begonnen en ik denk dat er een bepaald punt is wanneer je tegen jezelf kan zeggen dat je wel iets kan missen. De rekening zijn betaald en je kan het leven leiden waar je naartoe hebt gewerkt? Waarom geef je dan niet een deel aan iemand die het veel beter kan gebruiken. Voor de muzikant is het ook simpel; je speelt nog steeds, maar je speelt nu voor iets écht goeds."
Look For The Good is een onwijs vrolijk album en daar draagt het genre uiteraard aan bij. Maar ook de inspiratie geeft duidelijk aan hoe Mraz op dit eindresultaat is gekomen: "Mijn inspiratie krijg ik van een ietwat naïef geloof dat de wereld een betere en mooiere plek zou kunnen zijn. Als ik de liedjes schrijf die daar maar een stukje aan kunnen bijdragen, dansen we zo die wereld in. Het is niet dat ik negeer dat er pijn en verdriet in de wereld is; dat is juist de plek waar ik begin. Ik schrijf de vrolijke liedjes met als uitgangspunt de pijn die erachter zit. Dat is iets wat ik al mijn hele leven doe, ik probeer negativiteit om te zetten in vrolijkheid. De momenten van verlossing in mijn leven zijn een direct resultaat daarvan."
De eerste single die uitkwam was dan ook 'Look For The Good': "Toen we eenmaal begonnen waren met opnemen werd het al snel duidelijk voor mij dat dit nummer het begin kon worden voor dit album. Elk liedje draait om het zoeken naar het goede en de reflectie op het leven die daarbij hoort. Aan het einde van het opnameproces werd 'Gratitude' ook toegevoegd aan het album en toen werd het al helemaal mooi duidelijk dat om ergens dankbaarheid voor te voelen moet je eerst op zoek gaan naar het goede, dus zo werd de cirkel eigenlijk compleet. We laten mensen direct aan het begin van dit album weten dat als je voor het goede zoekt, zul je het goede vinden, maar ook omgekeerd. Oh, en natuurlijk ook om mensen direct aan het dansen te krijgen."
Over het persoonlijke karakter van het nummer 'Gratitude' kan Mraz genoeg kwijt: "Het is zeker niet het meest persoonlijke nummer ooit, maar wel het meest recentelijke nummer waaraan ik een persoonlijke noot heb toegevoegd. Het nummer zat al eigenlijk tien jaar in mijn hoofd, maar ik kreeg het maar niet op de juiste manier verwerkt in een project. In eerdere versies van dit nummer daagde ik mezelf al uit om het goede te zien in mezelf, in de scheiding van mijn ouders, in het feit dat ik in elkaar geslagen werd op school of dat mijn hart voor de zoveelste keer werd gebroken. Dat zijn redelijk basale, kleine frustraties die hebben geleid tot wat dit nummer uiteindelijk is geworden. Er is nog veel meer onrecht en pijn in de wereld, maar dit nummer is vooral geschreven vanuit mijn eigen persoonlijke ervaringen met het leven."
Het schrijfproces voor dit album was opvallend: "Met 'Gratitude' ben ik begonnen in 2010, dus die heeft iets langer geduurd dan verwacht. Sommige nummers waren ook echt binnen no-time klaar. Ik wist al lang dat ik een nummer wilde maken dat 'Wise Woman' heette en ik was er zelfs al mee begonnen in 2015. Dat was een heel ander nummer met een compleet verschillende tekst, want ik was er niet tevreden mee. De titel is het enige resultaat van dat schrijfproces. Het overgrote deel van dit album is zo ontstaan; of het nummer kwam heel snel voorbij in mijn hoofd en ik kon het vatten, of het zat er al jaren en ik was op zoek naar het juiste moment om het in de wereld te slingeren." Ook het schrijven van een specifiek reggae-album was niet een beslissing die zomaar werd gemaakt: "Ik wilde al heel lang een album maken in dit genre, maar ik had echt niet de juiste producers en ook niet de geschikte band ervoor. Zelfs als ik die had gehad was ik denk ik niet zo ver gekomen om het platenlabel of mijn management te overtuigen om hier daadwerkelijk in te investeren. Uiteindelijk is dit album dus ook echt het resultaat van de samenwerking tussen Michael Goldwasser en een fenomenale live-band waar ik al eerder mee heb mogen spelen. Het is echt een teamprestatie van de band, de producers, de mixage en van mij."
En het perfecte concert na corona? "Het gaat lastig worden om dit te vergeten, maar ik hoop dat de 'social distancing' ervoor zorgt dat mensen elkaar meer de ruimte gaan geven om te dansen. Dat kan ook alleen maar gebeuren als concertzalen niet meer uitpuilen van de mensen, maar dat er een sfeer wordt gecreëerd waarin mensen vrij zijn om te kunnen bewegen en te genieten van het moment. Dansen blijft bevrijdend werken."
Look for the Good is vanaf nu te beluisteren via Spotify en verkrijgbaar bij de lokale platenzaak. Alle opbrengsten zullen worden gedoneerd aan het goede doel.