Little Witch Academia: Chamber of Time

Weer een anime die een game krijgt, Bandai Namco is er maar druk mee. Soms gaat dat goed, zoals Dragon Ball Xenoverse en soms enorm mis, zoals de Seven Deadly Sins. Die laatste geeft nog steeds een nare nasmaak in de mond. Vooral omdat ik er enorm naar uit keek. Little Witch Academia: Chamber of Time heb ik al eens mogen spelen tijdens een Bandai Namco-evenement. Een van de PR-mensen vroeg me achteraf welke game me het meest aantrok en welke het minst. Little Witch Academia was het antwoord op de laatste vraag, gebaseerd op een half uur spelen. Nu is de game uit en ik mag kijken of mijn voorgevoel goed zat of dat er toch meer onder de motorkap van de game zit.

Verhaal
Little Witch Academia: Chamber of Time draait om Akko, een studente op de Luna Nova Academy. Ze leert niet voor arts, het is een school voor magie. Daar stopt de overeenkomst met Harry Potter gelukkig. Het is het begin van de zomervakantie en Akko en haar vriendinnen maken zich op om die te gaan vieren. Per ongeluk ontdekken ze een geheime doorgang in de schoolbibliotheek die naar de kamer van Horologium leidt in de kelder van de school. Daar vinden ze een klok die de tijd kan manipuleren. Akko en haar vriendinnen raken in een Groundhog Day-situatie en beleven telkens weer dezelfde dag. Aan de speler om Akko en co te helpen uit deze situatie te komen.

Little Witch Academia: Chamber of Time - Scene (Foto: Bandai Namco)

Trouw aan de anime
Het verhaal, de personages en de interactie tussen alle teamleden zijn leuk. Ik heb genoten van de conversaties, elke keer weer nieuwe like-able personages die je tegenkomt. Wat dat betreft slaan de ontwikkelaars de spijker op zijn kop als het gaat om de sfeer van de anime. Er zijn anime-scenes voor de game gemaakt om je nog meer in de wereld van Little Witch Academia te trekken. De presentatie is dus helemaal anime-goedgekeurd. En dan is het nog een RPG ook nog, dan kan het  niet meer mis gaan? Toch?

Ontrouw aan gameplay
Helaas. De ontwikkelaars van Little Witch Academia: Chamber of Time slaan de plank mis als het gaat om gameplay. Er is genoeg te doen, er is zelfs nog wat diepte in de RPG door het moeten leiden van zeven personages, elk met hun eigen magische vaardigheden. Er zijn attributen te verhogen, er is een skilltree en je kunt ze nog aankleden met beschermende kleding en wapens. Deze kun je zelfs nog verbeteren door magische drankjes te maken met de ingredienten die je vindt tijdens je avonturen. Met meer dan vijftig zijmissies is het met de hoeveelheid content zelf getalmatig in orde.

Het grootste probleem is dat Little Witch Academia: Chamber of Time ongelofelijk saai is om te spelen. De zijmissies zijn inhoudelijk erg matig en slepen maar door. Denk je in: je moet met persoon X spreken. Die staat aan de westvleugel van de school. X verwijst je naar persoon Y, niet geheel toevallig aanwezig in de oostvleugel. En ja hoor, dan mag je van hem weer op zoek naar persoon Z. Die niet echt in de buurt staat. Ben je daar, dan weet deze je te vertellen dat je naar een kamer moet gaan. Daar aangekomen is deze op slot. Dan mag je weer op zoek naar de sleutel door met meer mensen te spreken en weer van het kastje naar de muur te worden gestuurd. ARGHHHHHHHH. Later komt er fast-travel, maar dat kost dezelfde punten waarmee je de opslagpunten vrijkoopt. Nee, je kunt niet overal saven, je hebt save-points en je moet ze zelfs nog vrijkopen. Zucht. In latere missies moet je dure items kopen om verder te komen. Kortom, mag je nog gaan grinden om ingame geld te verdienen. De ontwikkelaars hebben er blijkbaar alles aan gedaan om de game te rekken, dat blijkt uit dit soort missies en gamesystemen.

Little Witch Academia: Chamber of Time - Battle (Foto: Bandai Namco)

Gevecht dat zijn doel mist
Het is niet alleen maar wat rondrennen en verkennen, soms zijn we ook in allerlei omgevingen waar geknokt moet worden met vier meiden tegen allerlei monsters. Je teamleden kies je zelf en let op: de rest van de meiden die je op school laat zullen geen ervaringspunten krijgen. Dus je moet gaan afwisselen om ze wat gelijk op te laten gaan. Lees: je gaat sommige zijmissies opnieuw doen om ervaring te grinden. Nu moesten we dat toch al voor die dure items, dus dat kan er ook nog wel bij. Eenmaal in de dungeons zie je hetzelfde als bij het verkennen van de school: grafisch is het helemaal anime-goedgekeurd, maar die gameplay zelf ... Het is een 3D-gebied waarbij je probeert een 2D-vijand te raken. Dat komt wel heel precies, dus heel vaak sla je mis. De diepte is of niet in te schatten of er is iets compleet mis met de detectie of je iemand raakt. Je teamleden raken ook nog vast achter een over de grond hangende tak, ze snappen niet wanneer ze zich moeten helen, gebruiken hun krachtigste spreuken op de matigste vijanden zodat ze geen mana over hebben voor de sterkere monsters en meer van dit soort haren-uit-je-hoofd-problemen. En ik heb al zo weinig haar.

Little Witch Academia: Chamber of Time had zo tof kunnen zijn. Het lijkt wel of de grafische artiesten en scriptschrijvers aan deze game zich helemaal hebben uitgesloofd om de fans niet tekort te doen terwijl de gameplay-ontwikkelaars alleen een game-ontwikkelboek uit de jaren 80 hebben gelezen. De presentatie is namelijk prima, maar al de rest valt vies tegen. Bandai Namco moet eens gaan kijken waar het misgaat met dit soort licenties. Eerst Seven  Deadly  Sins, nu weer Little  Witch  Academia: zijn het budgetproblemen? Nu gaan de verkopen van een toch al niche-franchise tegenvallen, komt er geen tweede game en heb je sowieso als uitgever geld vergooid. Hopelijk gaat de uitgever beter om met de aankomende One Piece-, Black Clover- en My Hero Academia-titels. Voor de fans van deze anime kan ik alleen maar zeggen: als je het toch wil spelen, wacht op een uitverkoop, want vijftig euro is veel te veel. Voor al die andere mensen: lekker laten liggen en Groundhog Day gaan kijken.