Fire Emblem Engage
Is Fire Emblem Engage om door een ringetje te halen? We gingen op zoek naar alle Emblem-ringen om te zien of de nieuwe game de bekende diepgang van de franchise weer eer aan doet.
In Fire Emblem Engage speel je Alear, een aan geheugenverlies lijdende draak in menselijke vorm. Je hebt duizend jaar geslapen, en in al die tijd is er over je gewaakt. Een kwaadaardige draak wordt tegelijk met jou wakker en wil de wereld overnemen met de hulp van zijn volgelingen. Net als eerdere spellen kiest de godin van de wereld, jouw moeder, jou om de wereld te redden. Dat kun je doen door de Emblem-ringen te gaan verzamelen. Magische ringen waarmee je geesten van eerdere Fire Emblem-helden uit andere games kunt oproepen die aan je zijde gaan strijden. Je kunt er zelfs mee ‘engagen’, samensmelten, vandaar de titel van de game.
Dat Fire Emblem Engage leentjebuur speelt bij de mobile game Fire Emblem Heroes is duidelijk. De belangrijkste ringen voor het verhaal worden in de loop van het verhaal gevonden, maar er zijn ook optionele ringen die je kunt krijgen via een in-game gacha-systeem. Dan is er nog een seizoenspas zodat je bijvoorbeeld Edelgart, Claude en Dimitri uit Three Houses kunt krijgen. Het duurt nog wel even voordat we alle DLC beschikbaar hebben, er zijn vier uitbreidingen aangekondigd die in de loop van de maanden gaat verschijnen.
Het wordt ook duidelijk tijdens het verhaal. Ik speel zelf nog steeds Fire Emblem Heroes en daar zijn de dialogen kort en bondig, heel anders dan voorgaande Fire Emblem-games. Logisch ook, een mobile game pak je even op en leg je na tien minuutjes weer neer. Dan wil je geen 5 minuten durende cutscene of dialoog voor je kiezen. Fire Emblem Engage neemt deze korte dialogen over. En daar wordt het verhaal niet beter van. Op console verwacht ik wel wat langer te zitten dus daar mogen best wel wat langere verhaal of dialogen in voorkomen. Ook zijn er heel veel onzinnige dialogen. Of een van de belangrijke ridders de was voor je wil doen boeit me echt he-le-maal niets. De cutscenes die er zijn zien er trouwens wel bijzonder mooi uit.
Het verhaal staat stijf van de standaard RPG-dingen. Elk personage heeft een uitvergrote karaktertrek, plot twists zie je van vrij ver aankomen en dan denk je nog “ze zullen toch niet zo cliche doen dat …” Ja hoor, ze doen dat. Door al de eerder genoemde mobile-way-of-things heeft deze Fire Emblem dan ook niet die diepgang in personages en onderlinge relaties. Het zijn gewoon de bekendste helden in een game gestopt.
Fire Emblem Engage heeft ook de minigames waarmee je andere personages kunt trainen of vrije tijd met ze kunt doorbrengen. Fire Emblem Three Houses kon er in door schieten, er was wel heel veel te plannen met alle lessen en andere situaties en het beperkt aantal activiteiten die je kon doen per dag. Er is hier geen vergelijkbare limiet. Je kunt gaan vissen, samen eten, zwerfdieren adopteren na elk gevecht en andere soldaten trainen in gladiatorengevechten. Het nadeel ervan: de sociale beloningen voelen veel gemakkelijker te verkrijgen en stellen ook een stuk minder voor. In Three Houses deed je het om de personages veel beter te maken en perks te krijgen. Dat is hier een stuk minder het geval.
Gelukkig is er wel leuke combat te vinden in Fire Emblem Engage. Er zijn wat aanvullingen en aanpassingen in het systeem van wapentypes en hoe die tegen elkaar reageren. Het spel vereenvoudigt het bekende systeem maar maakt het op andere punten alsnog complex, wat we verwachten van de serie. Melee is effectief tegen bogen en magie, maar die tegenstanders hebben een groter bereik dus je moet al in de buurt kunnen komen. De wapendriehoek lans-zwaard-bijl bestaat nog steeds, maar als een vijand je raakt met een superieur wapen ten opzichte van het wapen van jouw teamlid, verliest je personage de hele ronde het vermogen om in de tegenaanval te gaan. Dus mijn oude tactiek om een armored voorop te zetten zodat de AI die eerder zou aanvallen en een paar klappen terug krijgt is wat minder nuttig. Positionering is zelfs nog belangrijker geworden in Fire Emblem Engage, want door chain attacks kunnen meerdere vijanden je tegelijk aanvallen.
Dan hebben we de ringen nog. Er zijn er best veel en elke ring herbergt een andere held met weer unieke mogelijkheden. Dus je moet kiezen, wie en wat is er nodig om een bepaald gevecht te winnen? Wanneer in het gevecht ga je de ring gebruiken? Het maakt de gevechten gevarieerd want er is geen ‘one ring to rule them all’. Wat jammer dan dat er allerlei DLC pas later komt. Want ik zie mezelf deze game over een maand niet weer oppakken om nog eens te kijken wat de nieuwe ringen en hun helden doen. Na de Nintendo Direct van jongstleden weten we nu dat er nog een extra stuk verhaal komt in een latere DLC, zodat ik ze misschien toch nog in actie ga zien.
Fire Emblem Engage heeft ten opzichte van zijn voorgangers minder diepgang in verhaal en het opbouwen van relaties tussen de personages onderling. Gelukkig is de combat wel goed en vooral tactisch omdat je gestraft wordt als je niet oplet wie met welk wapentype bezig is. Het kunnen ‘engagen’ met oude helden uit eerdere delen is niet alleen fanservice maar ook een tactische keuze. Welke ring neem je mee en wanneer fuseer je met diegene? Fire Emblem Engage is een goede tactische game, maar het is een mindere Fire Emblem-game.
Exclusief voor Nintendo Switch