Mobiele Reviews: Week 4

Piraten zijn cool. iPads zijn ook cool. Hoe cool zijn piraten op iPads dan wel niet? Dit gezegd hebbende kan het niet anders dan dat Scurvy Scallywags het meest epische spel ooit is. Toch?

Zoals het een goed mobiel spel betaamt, is Scurvy Scallywags in het bezit van een flinterdunne verhaallijn. Je begint met het maken van je eigen piraat, waarbij je zelf een keuze kunt maken uit een beperkt aantal kledingstukken. Hierna kom je op een soort poppenkastachtige toneelsetting de boef tegen die je vertelt dat hij een speciaal lied heeft gestolen en de losse pagina's heeft verstopt. Aan jou de taak om de vier pagina's te vinden.

Je begint op een landkaart waar je jouw boot ziet staan. Oh nee, het is een schip, want stoere piraten hebben geen boot, maar een schip. Je stuurt jouw schip naar het eerste eiland dat je tegenkomt en klikt daar op één van de bewegende gebieden. Je gaat van gebied naar gebied tot je het hele eiland hebt doorzocht. iPad-spellen staan nooit echt bekend om hun moeilijkheidsgraad en dit spel is daarop geen uitzondering.

Als je op een gebied hebt geklikt, begint het daadwerkelijke spel. Je ziet een veld vol tekens variërend van flessen tot zwaarden tot papegaaien en nog veel meer. Het is de bedoeling dat je telkens twee tekens omwisselt om zo rijen van drie of meer te vormen. Elke keer verdwijnt die combinatie dan en schuift het veld weer vol met nieuwe tekens. De kenners zullen inmiddels wel doorhebben dat dit de basis van het bekende spel Bejeweled is.

Als je bepaalde combinaties maakt, krijg je ook upgrades. Als je bijvoorbeeld drie zwaarden naast elkaar zet, gaat je aanvalskracht omhoog. Als je drie stapels goud op een rij zet, krijg je goudstukken. De goudstukken kun je in de winkel gebruiken om nieuwe kledingstukken of upgrades te kopen. De vergeterde aanvalskracht heb je in het level zelf al hard nodig. In elk level verschijnen namelijk vijanden. Elke vijand heeft een bepaald aanvalsniveau. Als deze naast jou terechtkomt in het veld valt hij je aan. Is jouw aanvalslevel te laag, dan ga je dood en kun je opnieuw beginnen. Weet je het gevecht te winnen dan kun je leuke extra prijzen winnen. Aan het eind van elk level krijg je ook een skillpoint die je kunt verdelen over skills zoals bijvoorbeeld damage, critical hit chance en power. Hiermee vergoot je de kans een vijand te verslaan ook al is hij een hoger level dan jij.

Scurvy Scallywags is een heel leuk spel. Het is heel goed om even snel tussendoor te spelen en vraagt door de vijanden die je tegenkomt meer tactiek dan je zou denken. Het verschil tussen jou en de vijanden wordt namelijk steeds groter zodat je hard op zoek moet gaan naar zwaarden om te blijven leven. Scurvy Scallywags is wat mij betreft het bewijs dat piraten en iPad-spellen een prima combinatie is.

Prijs: € 1,79
Exclusief voor iOS. Gespeeld op iPad.

Geschreven door: StefanW