Gadget: Nokia PureView 808

De beste camera is degene die je bij je hebt. En wat heb je bijna altijd bij je? Je telefoon. Niet zo gek dus dat veel telefoons tegenwoordig ook foto's en vaak ook video's kunnen maken. Dan kun je de foto's ook meteen delen op social media zoals Facebook, via WiFi of mobiel datanetwerk. Zodra mensen op vakantie gaan, nemen ze vaak toch nog een (compact)camera mee voor de foto's. Nokia denkt met de 808 PureView telefoon genoeg in huis te hebben om ook die aparte camera niet te hoeven inpakken.

FOK! was uitgenodigd om de PureView uit te testen op het strand van Zandvoort en FOK!fotograaf whaley greep die kans en ging een kijkje nemen.

Het meest opvallende aan de Nokia 808 PureView is het aantal megapixels: de sensor heeft geen 5, 8 of 10, maar meteen 41 megapixels. De 1/1.2" grote sensor heeft 7728x5368 beeldpunten en een 8.02mm f/2.4 lens van Carl Zeiss. In vergelijking met een traditionele 35mm-camera is de beeldhoek ongeveer gelijk aan een 28mm-lens.

Al die megapixels helpen vooral voor twee dingen: minder ruis in de foto's als je de foto verkleint tot 'normale' afmetingen en de mogelijkheid om digitaal in te zoomen zonder kwaliteitsverlies. De PureView kan deze eigenschappen ook slim combineren: als je een kleiner deel van het beeld gebruikt, zoom je als het ware in op het midden. Maar de Nokia heeft zo veel pixels, dat het de overgebleven pixels slim samenvoegt en zo tot een mooiere foto van bijvoorbeeld 5 megapixels komt. Waar veel compactcamera’s tegenwoordig enorme zoomlenzen hebben, kun je met de Nokia zonder problemen tot ongeveer 4x inzoomen en blijft de lens gewoon 'plat'. Op mijn iPhone 4S kan ik ook digitaal inzoomen, maar dan wordt de kwaliteit meteen duidelijk veel minder. Bij de PureView ziet een ingezoomde foto er dan nog normaal uit.

Klinkt allemaal heel leuk, maar hoe werkt het in de praktijk? De telefoon heeft een knop aan de zijkant specifiek voor de camera. Met het touchscreen kun je vervolgens diverse instellingen veranderen: of je wilt fotograferen of filmen, een aantal automatische voorkeuzes en enkele handmatige instellingen. Diafragma en sluitertijd zijn helaas niet handmatig in te stellen. Inzoomen doe je door je vinger van beneden naar boven over het scherm te bewegen, of andersom om uit te zoomen. Scherpstellen kan door met een vinger de gewenste plek aan te tikken op het scherm. Zoals bekend van andere cameratelefoons staat er een knop op het scherm waarmee je daadwerkelijk de foto maakt of de opname start en stopt. Nadat je een of meerdere foto's gemaakt hebt, klik je een soort stapeltje foto's aan en dan krijg je die te zien. Hierin kun je ook bladeren. Als je bijvoorbeeld een iPhone gewend bent, zal het vrij makkelijk gaan om ook op de Nokia te fotograferen.

De foto's zijn werkelijk zo goed als ik van tevoren al hoopte, en blijven ook goed als je inzoomt. Scherpstellen ging redelijk snel en als je klikt wordt ook snel daarna de foto daadwerkelijk gemaakt. Voor de actiefoto's heb ik de autofocus op 'hyperfocal' vastgezet. Macro's maken kan ook, met als bijkomend effect dat de achtergrond mooi onscherp wordt ('bokeh') zoals je gewend bent van grotere camera's en niet van een telefooncamera en veel compactcamera’s. De foto's worden als JPG opgeslagen in het interne geheugen of op een micro-SD-kaartje. De kwaliteit is in te stellen, zowel in megapixels (standaard 5mp, tot 38mp bij 4:3 zonder zoommogelijkheid) als de compressiekwaliteit.

Een nadeel van alles met je smartphone doen is natuurlijk de batterijduur. Omdat het niet bepaald een wetenschappelijke test was, kan ik er weinig over zeggen maar ik verwacht dat je ook deze telefoon elke avond aan de lader mag hangen zoals ik zelf ook met mijn iPhone doe.
De PureView kan naast fotograferen ook aardig filmen, zelfs in Full HD bij 30 beelden per seconde. Het resultaat is een mp4-bestand met heel behoorlijk geluid. Volgens Nokia zou het geluid ook bijvoorbeeld bij popconcerten nog prima moeten zijn, waar dat bij veel camera's tot blikkerige of vervormde opnamen leidt. Zoomen en scherpstellen kan ook tijdens het filmen. Het resultaat is zeker goed genoeg voor vakantiefilmpjes, maar uit de hand filmen geeft door de bewegingen niet echt een professioneel ogend resultaat. Er is overigens wel een statiefhouder beschikbaar maar deze heb ik niet meer kunnen testen.

De telefoon is met een kabeltje aan te sluiten op een HDMI-tv of projector om bijvoorbeeld meteen de foto's te laten zien. Ook is er een verloopkabeltje waarmee je bijvoorbeeld een USB-stick kunt aansluiten en de foto's of video's kunt kopiëren.
Voor veel mensen wellicht een nadeel, is dat deze Nokia 808 PureView gebaseerd is op het Symbian besturingssysteem en niet op Apples iOS, Android of het tegenwoordig ook veel door Nokia gebruikte Windows Phone. Zelf heb ik het telefoongedeelte niet getest en ook geen andere apps uitgeprobeerd, maar hier is ongetwijfeld veel over te vinden op het web. Als reden voor het gebruik van Symbian werd door Nokia aangevoerd dat de PureView al 5 jaar in ontwikkeling is en Nokia destijds nu eenmaal met Symbian bezig was en nog niet met mobiele Windows-versies. Wellicht komt er nog een op Windows gebaseerde PureView-telefoon? Nokia kon het ons nog niet vertellen maar het lijkt wel een logisch vervolg.

Heb je nu nog een aparte camera nodig? Als fotograaf doe ik mijn spiegelreflex met losse lenzen nog maar even niet weg en neem ik op vakantie een topkwaliteit compactcamera mee. Wil je verder dan zo'n 3-4x in kunnen zoomen of nog meer kunnen instellen, dan houdt het bij de Nokia op. Het grote voordeel van de 808 PureView is dat je altijd een smartphone én een camera bij je hebt en velen zullen niet geloven dat je foto's en filmpjes uit een telefoon komen.

Dit is een verkleinde crop van deze foto. Voor alleen de crop kun je op de foto klikken.

Alle foto's zijn klikbaar voor een iets grotere versie.