Folklore

Eenmaal begonnen aan je avontuur zul je merken dat Folklore een actie/avonturen spel is met wat rpg-elementen. Om te beginnen zijn er de verhaal gedreven segmenten, waarin je het dorp doorzoekt en praat met andere personages om zo vorderingen te maken in het verhaal. Alle actie in Folklore speelt zich af in de Netherworld, die uit verschillende “realms” bestaat. De eerste realm die je bezoekt is de Faery-realm. Hier wordt je wegwijs gemaakt binnen de Netherworld en kom je voor het eerst in aanraking met de Folks, wezens die in de Netherworld leven. Deze Folks dienen als wapens, of schild, en vechten als het ware voor jou. Je begint met een Folk waarmee je kunt aanvallen en ander die je als schild kunt gebruiken. Door Folks aan te vallen schiet hun ziel naar buiten. Als je eenmaal genoeg aanvallen hebt gedaan dan zal de ziel (die Id’s worden genoemd) rood gloeiend uitsteken en kun je hem ontrekken van de Folk. Heb je de ziel eenmaal te pakken dan kun je de Folk voor je laten vechten.

<\/center>
Het vangen van de zielen gaat via de motion-controls van de Sixaxis. Wanneer een ziel rood uitsteekt kun je deze vastpakken door op R1 te drukken. Als je de ziel eenmaal vast hebt kun je deze uit de Folk trekken door de controller te bewegen. Bij de zwakkere Folks hoef je de controller alleen maar even omhoog te wippen om de ziel te pakken te krijgen. Maar de krachtigere Folks staan hun ziel niet zo gemakkelijk af. Bij hen verschijnt er een balkje in beeld dat eerst gevuld moet worden. Dit vullen kan op verschillende manier gebeuren. Het kan zijn dat je de controller van links naar rechts moet kantelen, of dat je hem snel op en neer moet schudden. Als het balkje eenmaal vol is kun je de ziel van de Folk stelen. Gelukkig voelt het gebruik van de Sixaxis niet geforceerd aan en is het echt een leuke toevoeging aan de gameplay.

Ieder realm heeft een diversiteit aan Folks die allemaal verschillende eigenschappen bevatten. Deze eigenschappen zijn van belang omdat sommige Folks maar met n bepaalde aanval kunnen worden verslagen. Je zult dan ook vaak van Folks moeten wisselen tijdens het spelen. Dit gaat gemakkelijk door een menu op te roepen via L2, waar je vervolgens de gewenste Folks aan n van de vier actieknoppen (driehoek, kruisje, etc) kunt toewijzen. Tevens kun je de Folks die je in je bezit hebt sterker maken, door bijvoorbeeld meerdere zielen van dezelfde Folk te stelen. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk Folks te verzamelen om uiteindelijk de Folklore in het realm te verslaan. De Folklore kan gezien worden als de eindbaas van een realm. Om deze te verslaan is altijd een combinatie van aanvallen nodig die gemaakt moeten worden met de verschillende Folks. Welke aanvallen nodig zijn om de Folklore en andere sterke wezens te verslaan kun je terug vinden in boeken die je vindt in de realms.

Toch zijn er ook wel een paar puntjes van kritiek te noemen. Zo zijn er teveel laadtijden, bij elke overgang naar een ander gedeelte krijg je een laadscherm. En al duren ze maar enkele seconde het haalt toch de vaart uit het spel. Verder zijn de realms wel erg rechtlijnig, keuzes tussen verschillende routes zijn er eigenlijk niet. Je kunt vaak wel kiezen of je naar links of naar rechts gaat maar je komt altijd op hetzelfde punt uit. Wat verder misschien als minpuntje kan worden ervaren is dat je iedere realm met zowel Ellen als Keats moet doorspelen. Ze komen dan wel verschillende vijanden tegen, de Folklore die verslagen moet worden blijft dezelfde. Hierdoor kun je soms het gevoel krijgen dat het spel in herhaling valt en dat je dingen dubbel moet doen.

Folklore probeert en sprookje te zijn en het ziet er dan ook sprookjesachtig uit. Hoewel het technisch niet het meest indrukwekkende spel is, weet het wel te schitteren door stijl en sfeer. De realms hebben bijna een dromerig gevoel over zich door de stijlvolle vormgeving. Ze zitten vol met kleine details, zijn erg kleurrijk en worden ook nog eens erg mooi belicht, waardoor alles er zeer sfeervol uit ziet. Daarbij zijn ze ook nog eens erg verschillend, zo wandel: je door prachtige bloemenvelden, in puin liggende oorlogsgebieden, onder water gelegen paleizen, en andere prachtige werelden. De vele Folks die je in deze werelden te lijf gaat zien er eveneens goed en gevarierd uit. Ook het pittoreske dorpje Doolin is zeer prettig voor het netvlies. Vooral in de nacht, met de kleine lantaarnpalen die de paden verlichten, ziet het er zeer sfeervol uit. Verder is de presentatie van het hele spel zeer goed uitgewerkt. Vooral de stripachtige stukken waarmee het verhaal in beeld wordt gebracht zijn erg stijlvol gedaan. De sfeervolle presentatie wordt nog eens versterkt door de prachtige muziek die ermee gepaard gaat. De deuntjes, muziekstukken en achtergrond geluiden passen perfect bij wat er zich op het beeld afspeelt. Ook over de voice-acting valt niets te klagen, deze is goed verzorgd met stemmen die bij de personages passen.