CD: White Denim - Fits

Austin, Texas. Dat is vaak een indicatie voor americana, country of folkmuziek van allerlei pluimage. Maar dat het anders kan en allesomvattend kan zijn bewijzen de drie heren van White Denim. Wat nou hokjesmentaliteit, wat nou invloeden, wat nou structuur en uitgestippelde paden. "Fuck all", lijkt White Denim te zeggen en komen op de proppen met een manusje van alles dat toch overtuigend klinkt.

Fits heet deze nieuwe plaat, maar "past" dus eigenlijk nergens in een hokje en met manische aanvallen heeft het ook weinig van doen. Maar goed, de muzikale invalshoeken en wegen die bewandeld worden op deze plaat zijn ook vaak onverwachts en niet logisch te noemen. Live schijnt de band een puur genot te zijn en ook op plaat weten ze de luisteraar bij de lurven te grijpen. Ondanks de splinterbom aan invloeden creëert het trio toch een herkenbaar geluid zodat er nog een touw aan het geheel vast te knopen valt.

Het drietal zwalkt van bluesrock, naar jaren zestig én zeventig rock, garagerock, progressieve rock, postrock, maar ook psychedelica, wereldmuziek, americana en jazz. Improvisatie en een natuurlijk geluid lijken troef in dit muzikale spel van Texas Hold Em. Een ouderwets klinkende productie galmt door de song"structuren" heen, lo-fi is het niet, maar ambachtelijk klinkt het wel. De single 'I Start To Run' neemt je terug mee in een tijdreis naar een bluesclub enkele decennia terug, sleept je tegelijk mee naar een stoffig rockpodium elders in de zuiderlijke Staten van de VS. 'Everybody Somebody' transporteert je naar een donkere jazz-zaal, terwijl 'Say What You Want' 'je met subtiele sitargeluiden eventjes meezeult naar India.

Een lange trip van jamsessies is het resultaat van deze plaat, die voor veel luisteraars tijd nodig zal hebben. Kijk door de chaotische eerste indruk heen en poets het wat op, het schijfje zal meer en meer gaan glimmen. Hier zijn bedreven en gedreven muzikanten aan het werk die grote namen als Santana, The Doors, Jimi Hendrix, Frank Zappa op rituele wijze oproepen bij een kampvuurtje in Texas.

Label: Full Time Hobby Releasedatum: Juni 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.