Evenement: Nintendo E3 Games preview

Op handheld-gebied is Nintendo al jaren lang Koning, niets of niemand heeft daar verandering in kunnen brengen. Met de GBA hebben ze zelfs een game device dat beter verkoopt dan de PS2.
Volgend jaar staan er echter belangrijke dingen te gebeuren op handheld gaming gebied, Sony komt met de PSP en Nintendo met de Dual Screen. Gaan deze twee de GBA overnemen? En wat heeft de GBA nog te bieden het komende jaar? Dat eerste moeten we even afwachten natuurlijk, en wat de GBA je nog te bieden heeft ga je nu lezen.

Donkey Kong: King of Swing
In DK:KoS gebruik je twee knoppen, L en R. Het is de bedoeling dat je van begin naar eind slingert via allemaal verschillende knoppen, lianen en platformen. Om uit te leggen hoe het precies werkt zal ik een level beschrijven.
Je start onderaan op het scherm en je loopt met R naar rechts. Boven je zie je twee knoppen en door op L en R tegelijk te drukken spring je recht omhoog, je hangt nu aan de twee knoppen. Daar weer recht boven hangt ook een knop, dus je springt weer recht omhoog, maar nu druk je in de lucht op L omdat de knop links hangt. Als je deze vast hebt slinger je rond die knop en moet je goed timen om zo steeds van knop naar knop te springen. Steeds weer naar links of naar rechts via L of R. Het is echt even oefenen voordat je het doorhebt, maar dit simpele concept is zo leuk dat je het blijft spelen. Ik vraag me alleen af of de verdere levels genoeg afwisseling hebben, want het is alleen maar slingeren wat je doet. Nintendo kennende zal dit wel goed komen.

Mario Golf: Advance Tour
Naast het golf avontuur op de GameCube is er ook een golf game voor de GBA. Mario Golf Advance Tour is net zo uitgebreid en leuk als zijn grote broer. Het spel ziet er zelfs verbazingwekkend goed uit voor een GBA titel.

Mario Party Advance
Na 5 Mario party games op de N64 en GameCube komt het feestje van Mario eindelijk naar de handheld. Mario Party Advance lijkt nog het meest op een kruising tussen de gewone Mario Party games en Wario Ware, je loopt over het bord en speelt minigames. De minigames in deze advance versie zijn allemaal net iets simpeler dan de GameCube versies maar minstens zo leuk om te spelen. Dit spel zal vooral in de multiplayer erg leuk zijn. Zoek maar vast een aantal vrienden!

Mario Pinball Land
Flipperen met Mario! Mario wordt omgevormd tot een echt rond ventje dit keer, hij is de bal in de flipperkast. De kasten zijn gebaseerd op de Mario games en er lopen onder andere Goomba’s rond en je kan muntjes verdienen. Het speelveld is lekker dynamisch, er is van alles te doen, zoals kanonnen die je wegschieten tot geheime gangen waardoor je naar aparte ruimtes rolt. Het blijft echter een flippergame en dat moet je leuk vinden, ik vond het in ieder geval erg grappig om te spelen. Het lijkt me een perfecte game om even tussendoor te gamen.

Mario vs Donkey Kong
Nintendo gaat terug naar hun roots in MvsDK. Je speelt weer als Mario (Jumpman) en je moet via allerlei levels naar DK. In tegenstelling tot het originele Donkey Kong spel is MvsDK veel gevarieerder, kleuriger en toffer om te spelen. Dit zou wel eens een groot succes kunnen worden.

Pacman NES Classic
Pacman. Wie kent hem niet? Deze game is al op zoveel consoles uitgekomen, en iedereen heft het al tot in den treure gespeeld dat er niets nieuws over te vertellen is, alleen dat Nintendo Pacman dus opnieuw heeft uitgebracht voor de GBA, en wel in de NES Classic serie. In deze serie zitten acht oude Nintendo NES games en horen bij de GBA SP NES Classic Edition, welke uitgekomen zijn om het 20-jarig bestaan van de NES te vieren. Iets voor de nostalgische Nintendo fans dus. Meer info over de Classic NES serie vind je op de site van Nintendo zelf.

Pokemon FireRed / Leafgreen
Sinds Pokemon Ruby & Sapphire op de GBA verschenen zijn kun je de oude Pokemon uit de gewone GameBoy edities niet meer meenemen en ruilen. Mede hierom brengt Nintendo de eerste twee delen (in Europa verschenen als Red & Blue) opnieuw uit onder de naam Pokemon FireRed (Red) en Pokemon Leafgreen (Green). Blauw heeft dus plaatsgemaakt voor groen. Naast een beter uiterlijk is er niets veranderd aan de originele Pokemon games en is het eigenlijk een beetje karig dat Nintendo ze opnieuw uitbrengt. Al zijn het wel twee gegarandeerde toppers qua verkopen natuurlijk, en de games op zich zijn nog steeds geweldig om te spelen, zeker voor de Pokemon fans.

Sonic Advance 3
Natuurlijk is Mario niet de enige die een geweldige platform serie op zijn naam heeft staan, ook Sonic is een held. Sonic Advance 3 is het derde deel op de GBA en dit keer krijg je weer hulp van je maatje Tails. De gameplay is zoals we die van een Sonic game mogen verwachten, snel en hectisch. Een waardig Sonic avontuur.

Zelda: the Magical Hood
Na drie jaar krijgt ook de GBA eindelijk een volledig nieuw Zelda avontuur. Natuurlijk hebben we allemaal genoten van a Link to the Past, maar die kenden we al van de SNES, en Four Swords (de multiplayer toevoeging op de GBA cartridge) was erg leuk, maar natuurlijk niet genoeg. Maar goed, Magical Hood (Minish Cap buiten Europa) is dus het nieuwe deel. Dit keer speelt je muts de hoofdrol, deze kan praten! Van de drie levels die speelbaar waren blijkt dat de muts je helpt en tips geeft en de typische Zelda 2D gameplay is terug, potten optillen en weggooien, beelden verplaatsen, vijanden verslaan en sleutels zoeken, het is er nog allemaal. Dit wordt een topper, dat beloof ik je.