Genesis - Sum of the Parts

Genesis - Sum of the Parts is een prachtige documentaire van de BBC waarin we een uitgebreide terugblik krijgen op het bestaan van de legendarische rockband, die vanaf het einde van de jaren zestig naam begon te maken in de scene als een progressieve rockband met een zeer eigenzinnig geluid, om daarna in de jaren tachtig wereldwijd door te breken met een aantal grote pophits. In de door John Edginton geregisseerde documentaire Genesis - Sum of the Parts zien we hoe Tony Banks, Phil Collins, Peter Gabriel, Steve Hackett en Mike Rutherford eerder dit jaar voor het eerst sinds 1975 weer bijeenkwamen om het verhaal van hun groep te vertellen.

Genesis - Sum of the Parts
Genesis - Sum of the Parts

Genesis - Sum of the Parts begint met het hoofdstuk The Peter Gabriel Years, waarin we de vroege jaren van de groep belicht zien. De jaren dat Genesis nog de band van frontman Peter Gabriel was en naam maakte met haar spraakmakende optredens waarbij de meest vreemde uitdossingen werden gedragen op het podium. Nu kennen de meeste mensen de groep pas vanaf de jaren tachtig en daarom is het des te mooier om de beelden uit de jaren zeventig ook eens te zien. Ook is er ruim aandacht voor de periode dat de groep werd uitgebreid met drummer Phil Collins en gitarist Steve Hackett, die beiden behoorlijk invloed hadden op de muzikale koers van de groep.

Genesis - Sum of the Parts 1

Vanaf het einde van de jaren zeventig zou de groep verder gaan als een trio, bestaande uit Collins, Banks en Rutherford. De liedjes van Genesis werden opvallend korter en de groep begon wereldwijd hits te scoren met singles zoals 'Invisible Touch' en 'We Can't Dance'. Naast Genesis hadden de muzikanten ook solo het nodige succes, al valt het wel op dat de solocarrière van Steve Hackett een stuk minder aan bod komt dan die van zijn vakgenoten Peter Gabriel en Phil Collins en dat is niet geheel terecht. Van het verrassende debuutalbum From Genesis To Revelation tot de reunie in 2007, het komt allemaal voorbij in deze verder uitstekende BBC-productie. Altijd al meer willen weten over de legendarische band Genesis en haar (voormalige) bandleden? Dan mag de documentaire Genesis - Sum of the Parts, die onlangs op dvd en blu-ray is verschenen, absoluut niet in je collectie ontbreken.

Genesis - Sum of the Parts 2

Extra's:
Bonus interviews