CD: Simple Minds - Big Music

Simple Minds is een Schotse band die al meer dan 35 jaar bestaat en die we met zo'n 20 miljoen verkochte platen toch wel één van de meest succesvolle muzikale exportproducten van Schotland mogen noemen. De band, die in 1977 werd opgericht, wordt dan ook door velen als één van de grondleggers van de new wave-stroming gezien. Simple Minds hadden in het midden van de jaren tachtig hun grote doorbraak met het liedje 'Don't You (Forget About Me)', een liedje dat ook in de eveneens succesvolle film The Breakfast Club te zien was, en scoorden daarmee ook hun eerste nummer 1 hit in Nederland. Inmiddels zijn we zo'n kleine dertig jaar verder en zijn de Simple Minds nog steeds 'Alive and Kicking'. Dat bewijzen ze met hun gloednieuwe album Big Music, een plaat die in alle opzichten de titel eer aandoet.

Simple Minds - Big Music

Al vanaf de allereerste tonen van 'Blindfolded' horen we het heerlijke bombastische geluid waarmee Simple Minds in de jaren tachtig zo bekend werd. Dat is op zich ook niet zo vreemd aangezien de mannen voor de totstandkoming van deze plaat werkten met onder meer de producers Steve Osborne (bekend van zijn werk met onder meer U2, The B-52’s en Suede) en Steve Hillage. Laatstgenoemde zat destijds bij het baanbrekende album Sons And Fascination / Sister Feelings Call ook al als producer achter de knoppen en schuiven en weet dus precies hoe de Schotse band moet klinken. Het resultaat is dan ook een plaat geworden die zich zeker kan meten aan de succesvolle albums van de groep uit de jaren tachtig.

Big Music is een album geworden waar de sound van de jaren tachtig van af lijkt te druipen. De 12 liedjes op dit sterke album doen elk regelmatig terugdenken aan de hoogtijdagen van de band, toen meesterlijke platen zoals New Gold Dream (81-82-83-84), Sparkle In the Rain en Once Upon a Time verschenen. Dat wil echter niet zeggen dat de band gedateerd klinkt of iets dergelijks. De mannen van Simple Minds mogen dan wel vijftigplussers zijn, maar met hun album Big Music bewijst de band nog steeds tot de toppers van het new wave-genre te behoren. Volgend jaar staat de band trouwens op maandag 23 november in de Heineken Music Hall te Amsterdam.