DVD: Slagerij van Kampen - Differbag

Subheader"Differbag, 25 years of different drums" is de titel van het overzicht dat gemaakt is na, zoals de titel al aangeeft, 25 jaar Slagerij van Kampen. De slagwerkgroep, vernoemd naar slagerij Van Kampen uit de Kuifje verhalen, trommelt al 25 jaar aan de weg. Aan het hoofd van deze intussen uit vijf man bestaande groep staat Willem van Kruijsdijk. Sinds 2002 staat Willem echter niet meer op het podium, maar gaat hij verder als de producer van de slagwerkgroep. Naast een 49 minuten durend historisch document, en een kwartier durend stuk met "Thoughts" van Willem van Kruijsdijk, staat op de dvd een 83 minuten durende registratie van het concert Energigantica dat in 2006 werd gegeven. Om het geheel nog eens compleet te maken is er ook nog een audio-cd toegevoegd, waarop dat concert nog eens te beluisteren is.

Slagerij van Kampen is in 1982 opgericht met twee mannen en twee vrouwen achter de trommels, drums en andere slagwerkinstrumenten. Ondanks dat de bandleden in de loop van de jaren wel gewijzigd zijn, is het gegeven van twee mannen en twee vrouwen altijd gebleven. Sinds 1998 is er een vijfde bandlid bijgekomen, maar deze slaat in plaats van op drums op de keyboards en andere elektronische instrumenten. Uiteraard blijft hij daarbij wel op de achtergrond, want het is en blijft een slagwerkgroep. De muziek die Slagerij van Kampen maakt laat zich niet onder een noemer vangen. Over het algemeen zeer wereldse en etnische muziek, maar absoluut ook geschikt voor film, dance, en het staat klaar om door een goede dj in de mix te worden gedaan. Het is absoluut drum-power.

Subheader

De cd's van Slagerij van Kampen zijn meestal gebaseerd op de liveopnames, maar ook een enkele keer is er een studioalbum. Maar dat maakt eigenlijk niet uit, want wat er op de cd gespeeld wordt is hetgeen dat je ook tijdens een liveoptreden hoort, alleen is het dan natuurlijk veel intenser. Vanuit de zaal, veld of tribune zie je voor je het podium, volgebouwd met drums, waarvan het geluid je trommelvliezen flink laat trillen, en een energie aan muziek doorgeeft. Daaraan denkend is de gehele concertopname van Energigantica gewoon af te spelen met twee stevige speakers naast je tv, plasma of projectiescherm. Het geluid is niet nabewerkt voor een 5.1 surround-mix, dus gewoon puur Slagerij van Kampen. Voor diezelfde belevenis is er dan ook een normale audio-cd bijgevoegd met het concert. Wel heb je nu het geluk dat je er door de camera dichter bij zit. Het is absoluut een mooie registratie van een concert.

Subheader

De "History" van Slagerij van Kampen wordt verteld door Willem van Kruijsdijk en Mies Wilbrink samen. Je komt te weten hoe vroeg beiden al met drums in aanraking kwamen, en de vijfentwintig jaar die Slagerij al bestaat komt langs. Uiteraard ontbreekt het spotje van Nationale Nederlanden niet in dit overzicht. Met een interview, foto's en opnames krijg je het hele verhaal te zien. Daarbij is het duidelijk dat een enkele opname al een stuk ouder is. In "Thoughts" vertelt alleen Willem over de muziekinvloeden voor Slagerij van Kampen. Het gaat tevens over hoe de muziek wordt opgebouwd, en over het hoe en waarom van hun verhaallijn. Voor de muziek is dat van belang, omdat er ook geen teksten bij zijn, maar er toch een verhaal is te vertellen.

Subheader
Willem kan het drummen met zijn ogen dicht

De dvd met het concert en de documentaires maken deze dvd echt tot een 'must have' voor de fans. De toegevoegde audio-cd met het concert bekrachtigt dat gegeven nog eens een keer. Voor de niet-kenner is het absoluut een aanrader om zo eens kennis te maken met het drumgeweld van de Slagerij. Wat overigens een beetje vreemd is, is dat de hoes van het geheel in het Engels is gesteld, maar dat er geen ondertitels zijn voor de interviews. Deze zijn wel allemaal in het Nederlands, dus dat is ook niet nodig, maar waarom is dan de hoes Engelstalig? Ach, dat maakt niet uit. Gewoon aanschaffen als je het tegenkomt bij je platenzaak.

Label: Pias Records Releasedatum: 2 november 2006