DVD: Die Deutsche Krieg Kollektion

Een stevige kartonnen doos met maar liefst zeven films, of eigenlijk vier films en één trilogie. Dat is wat je terug vindt in Die Deutsche Krieg Kollection. De trilogie draagt de titel 08/15 en stamt uit 1954. Het is daarmee meteen de oudste film uit de box. Het is gebaseerd op de boeken van Hans Helmut Kirst. Het eerste deel volgt soldaat Asch en speelt zich voornamelijk rond de barakken af. Zijn strijd is die tegen een sadistische officier, die het leven van de mannen tot een hel probeert te maken. Het einde van de film is echter het begin van de tweede wereldoorlog. In het tweede deel van de trilogie is soldaat Asch intussen aan het oostfront. Naast de Russen komt het andere gevaar wederom uit de eigen gelederen. Ditmaal is het een incompetente officier. Was de eerste film wat aan de sobere kant, dit keer valt op dat aan het oostfront alles erg schoon en netjes is. Deel drie is naast het einde van de trilogie ook het einde van de oorlog. Asch is intussen bevorderd tot luitenant en hij ziet het verval, de Amerikanen komen en veel Duitsers gaan de geallieerden helpen. Van de trilogie is deze film overigens het minst sterk te noemen.

In 1955 verscheen er wederom een Duitse oorlogsfilm, The Devils General. Onderwerp is Harry Harras, een briljante piloot die dankzij zijn ideeën steeds hoger op de ranglijst kwam te staan. Hij schopt het tot generaal, maar hij is geen nazi en voelt zich ook geen nazi. Dit wordt vooral in de dialogen tot uiting gebracht, er is namelijk maar weinig actie te bespeuren. Nog een film over vliegtuigen en piloten is The star of Africa uit 1957. Een echte Ace, hij haalde 158 vliegtuigen neer en werd dan ook als een echte held gezien door het Duitse volk. Dat de piloot echter gewoon een steengoede piloot zonder nazi-idealen was, vergaten de propagandisten. En voor de piloot was het gewoon oorlog. Mooi in deze film is het feit dat er ditmaal wel vliegtuigscènes bij zijn. Bij de volgende film, Rommel Calls Caïro, blijven we in Afrika. De film uit 1959 vertelt het verhaal van generaal Rommel. Delen van de film zijn zelfs op locatie in Caïro en de Sahara opgenomen. Deze generaal werd zelfs door de geallieerden gerespecteerd, onder zijn leiding werd het Afrikacorps een geduchte maar eerlijke tegenstander. Uiteraard komt dit feit goed over in de film.

Generaal Rommel heeft goed nieuws gekregen.

De zevende en laatste film is ook uit 1959 en vertelt het verhaal van het oostfront uit 1959. Het is Dogs, do you want to live forever?, een letterlijke vertaling van Hunde, wollt ihr ewig leben. Het gaat slecht aan het Oostfront en ook zijn ze al opgegeven door Hitler. Deze blik aan het Oostfront is stukken beter dan die in het tweede deel van 08/15.

Alle films in de box zijn in zwart-wit. De kwaliteit is echter overal prima, het camerawerk is over het algemeen van goede kwaliteit. Zo kort na de tweede Wereldoorlog was Duitsland nog altijd bezig alles op te bouwen. Het is bij deze films al duidelijk te zien dat die industrie steeds beter wordt. Voor een liefhebber van de Duitse films en dan met name oorlogsfilms, is deze box een leuk item. Maar vergeet niet dat de films gemaakt zijn in de jaren vijftig. Snelle actiescènes zijn meer iets voor films uit de latere jaren.

Label: Dutch Film Works Releasedatum: aug 2009 Kijkwijzer:
Waardering Filmbox:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.