Boek: Branimir Tudjan - Krav Maga for Life

Krav Maga for Life is volgens de schrijver het geheime recept van een vechtsportspecialist voor een gelukkig en succesvol leven. Nee, na afloop van het lezen ben je geen getrainde Krav Maga specialist, maar je hebt dan wel de mogelijkheid gekregen om wat op te steken van Branimir Tudjan. Met veel anekdotes uit zijn leven, geeft Branimir de lezer stap voor stap tips. Dat deze tips gevormd zijn naar de Krav Maga is dan ook geen verrassing. Wees bereid en ga ervoor,weet wat je eigen angsten zijn en anticipeer hierop. Het is daarbij niet de vraag of je kunt vechten (veranderen), maar of je bereid bent om te vechten (veranderen). Zorg alleen wel dat je reëel blijft in je doel(en). Het boek biedt hiervoor verschillende oplossingen en strategieën.

Het boek is opgebouwd uit acht verschillende thema's. Het eerste thema is Kidah, wat staat voor de buiggroet, het bereid zijn deel te nemen aan de training. Het tweede thema, Initiëren, gaat over het leren, je kennis en zelfontplooiing. Het derde thema is Angst, (zelf)twijfel & onzekerheidsmanagement. Weet wat er met je lichaam gebeurt als je in een situatie terechtkomt waarin je moet vechten. Sfiga training is het vierde thema en betekent het leren incasseren en absorberen van levenspijn en tegenslagen. Accepteer eerst dat er een probleem is, inventariseer het en pas jezelf aan, mogelijk wordt het nadeel zelfs een voordeel. Hierna volgt (Zelf)leiderschap als vijfde thema. Ken je eigen beperkingen en weet dat o.a. integriteit, zelfvertrouwen en zelfbeheersing belangrijk zijn voor een (zelf)leider. Onder het zesde thema, Focus, Concentratie en alertheid staan dan tevens een aantal oefeningen die je dagelijks kunt uitvoeren. Thema zeven is De kennis & de praktijk en gaat kort over je bekwaamheid en de bewustwording hierbij. De afsluiter bij de thema's is Liefde, zorg goed voor anderen maar vergeet jezelf niet.

Branimir Tudjan is geboren in 1965 in Zagreb. Als kleine jongen had hij het niet makkelijk. Hij woonde met zijn zusje en moeder in een barakwoning en werd stevig gepest. Op achtjarige leeftijd besloot Branimir echter dat het geplaag moest stoppen, hij besloot bereid te zijn om te vechten op de momenten dat het nodig was. Naar zijn grote voorbeeld Bruce Lee nam hij onder andere Kung Fu lessen. Tijdens zijn carrière als journalist in Israel kwam hij in aanraking met Krav Maga. Deze vechtsport nam hij mee naar Nederland waar hij een eigen Krav Maga school begon. In 2009 publiceerde hij zijn eerste boek, Leef Safe, een boek vol met tips voor een veiliger leven. Daarnaast heeft hij dit jaar ook een nieuwe dvd uitgebracht met de titel Street Krav Maga. Hij is getrouwd en intussen vader van drie zoons.

Door de vele persoonlijke anekdotes van Branimir kom je redelijk veel te weten over de auteur zelf. Hij schrijft zeer open en neemt je op die manier mee bij naar veel belangrijke leermomenten in zijn leven. Naast de verhalen gebruikt hij ook de nodige 'stel je voor' situaties, hierbij volgen dan uiteraard de nodige tips. Wees niet bang dat het boek zweverig is, of juist overdreven belerend. Op dat punt is Branimir duidelijk een geoefende instructeur. Het boek is hierdoor zeer leesbaar en bevat waardevolle informatie. De illustraties in het boek zijn overigens gemaakt door zijn vrouw Astrid en bewerkt door José Carlos Gonzales Soler. Parallel aan dit boek geeft Branimir in 2011 ook een Krav Maga for Life Masterclass. Deze Masterclass is verdeeld over acht dagen gedurende acht maanden. Het aantal beschikbare plaatsen voor deelnemers is echter beperkt, dus als je daar interesse in hebt zul je wel snel moeten reageren. Meer informatie hierover vind je op de website van Krav Maga Nederland