Boek: Latoya Kreffer-Meuris - Yougian

De 11 jaar oude Justin Daly woont in het rustige dorpje Yougian. Als er plots een meisje voor hun deur wordt gevonden, besluit het gezin het meisje op te nemen. Ze noemt zich Allyn en alleen Justin lijkt te zien dat ze witblonde haren en paarse ogen heeft. Ook haar magie laat ze alleen aan Justin zien. Buiten het huis ziet iedereen Allyn als het nieuwe zusje voor Justin, zo ook James. James is de zoon van de rijkste man van het dorp en heeft een oogje op Allyn. Helaas voor Justin lijkt dit wederzijds, want ook hij heeft een oogje op de oogverblindende schoonheid. Op een gegeven dag duikt er echter een oud gevaar op. Een Harpij, een bloeddorstige vogelvrouw, is vele dorpen verderop gesignaleerd, Allyn weet dat ze het dorp in gevaar zal brengen als ze blijft, ze draagt namelijk een groot geheim met zich mee.

Het verhaal, Yougian - Het nest van de Harpij, is geschreven door Latoya Kreffer-Meuris. Ondanks dat het haar debuut is, heeft ze wel al ervaring met het schrijven. Ze is namelijk vertaler van beroep. Deze Nederlandse is in 1981 geboren en woont momenteel in Rijswijk, samen met haar man. Naast het vertalen van boeken werkt ze ook reisgidsen bij en doet ze vertaalwerk voor de Jane Goodall stichting in Nederland. Haar debuut is het begin van een nieuwe reeks, wanneer het vervolg wordt uitgebracht is echter nog niet bekend. Overigens had het boek eerst als titel Allyn - Het nest van de Harpij.

Het boek oogt echter een beetje knullig. De omslag ziet er wel netjes uit, maar de schrijfster zelf komt er al wat bekaaid af met haar foto. Daarnaast heeft men blijkbaar geprobeerd om zo weinig mogelijk pagina's te gebruiken. De 204 bladzijden zijn namelijk zo vol mogelijk bedrukt, wat ervoor zorgt dat je het boek vaak helemaal open moet vouwen om alle tekst te lezen. Dit is niet iets wat de leesbaarheid ten goede komt. Het verhaal is gelukkig andere koek. Deze is luchtig en snijdt naast een aantal fantasythema's ook wat thema's aan voor de jeugd. Zo komen verliefdheid, jaloezie en liefde ook naar voren in dit boek. Het wereldje van Yougian is echter wat moeilijker te plaatsen. Zo komen een aantal onderdelen erg Nederlands over, lijken de namen voor een deel Engels en is de setting van het dorpje vrij middeleeuws. Maar dat is het mooie van het fantasygenre, alles kan. Voor de jeugd is het in ieder geval leuk leesmateriaal.

Uitgever: Uitgeverij De Omslag ISBN: 978 90 812443 5 0 Pagina's: 204

Kijk voor meer boeken in Boeken.